Annons

Ljusmätare hur använda?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fragola

Aktiv medlem
Okej vi tar som exempel en sekonic digisix jag mäter infallande ljus, ställer in min önskade slutartid
visar displayen nu vilken bländare jag ska ha eller vad visar den?
På alla bilder ser man på displayen iso-värdet man ställt in och ett värde med storheten EV
vad menas? den visar 12EV vilken bländare ska jag då ha?
 
Jag kör ett annat märke på mätaren,men priciperna brukar vara densamma.Du ställer in ditt iso värde på filmen.Sen brukar det finnas 4 val,ett för infallande ljus,ett för reflekterarnde ljus ,ett för lampljus,och ett för studiblixtar.Med opalkulan för mätögat mäter du infallande ljus,dvs du står vid det tänkta motivet(människa,föremål etc) och mäter ljuset mot platsen där står med kameran.I det fall du beskriver så matchar inte ljuset din valda slutartid,pröva med avsevärt längre slutartid istället så får du ett användbart värde,kanske ett långsamt som kräver stativ.MEN pröva också med utan opalkulan,dvs läge för reflekterande ljus och din valda slutartid,pröva först med ganska långsam tid och stega dej uppåt i slutartid och se vilka bländare mätaren föreslår.Orimliga kombinationer brukar ge EV värde uppåt eller neråt.
 
Läste lite om ljusmätning på photax hemsida som jag inte förstått innan men nu fattar jag så tack för hjälpen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.