Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljuskurs AIFO 17:e november

Produkter
(logga in för att koppla)
Kul att höra, kursen gav definitivt mersmak, den saken är klar!

Vad gäller skärpan: Tror du att jag har missat med fokusen eller är det helt enkelt så att det är lite efterskärpning som fattas? Tittar jag själv på bilderna tycker jag nog att det skarpaste området ligger ganska rätt men man lär ju så länge man lever ;o)


/Micke
 
Tack framför allt Janne och Sara, men också AIFO och alla deltagare för en riktigt intressant kurs. Jag har ännu inte haft tid att fixa mina bilder än men de kommer.

Janne, jag har tittat på den första bilden på Sara du lagt upp i tråden. För att få liknande vitbalans på mina bilder i ACR måste jag dra ner den ordentligt. Jag kollade på AIFOs hemsida och De skriver att deras blixtar ger 5750K men när jag ställer vitbalansen till det värdet ser bilden onaturlig ut och inte alls som din bild. I och för sig ser jag tjusningen i att kunna ställa vitbalansen som man vill men jag vill ändå försöka förstå vad den riktiga är så jag har något att utgå ifrån.

Jag är mer än gärna intresserad av mer studiokurs, det var otroligt kul. Kan bara hålla med tidigare inlägg. Studio fotograferande är beroendeframkallande.
Mvh Fredrik (17/11, 10-14)
 
Senast ändrad:
fredu012 skrev:
En fråga till,
Vad var det för storlek på bouncern i den första ljussättningen.

// Fredrik (17/11, 10-14)

Tror den är 75x175 cm, mindre typ 90x120cm funkar oxå, men ju större desto bättre till denna typ av ljussättning.

/Janne
 
Tackar för input!

Lite ökad kontrast, något mindre rött, retuscherat bort ett hårstrå och minimalt med GS.
 

Bilagor

  • _mg_59552.jpg
    _mg_59552.jpg
    40 KB · Visningar: 379
Japp, såg sen att jag hade lite täckning kvar i det vita där. Tycker nog att den blev lite röd ändå, men jag har inte full koll på färgerna nu. Ny skärm sedan igår och har inte hunnit kalibrera den än så just nu famlar jag i mörker med "default 1A" ;)

GS = Grain Surgery
Program motsvarande Neat Image, Noise Ninja osv
 
Tack för en mycket bra kurs !
Här är en bild med 44cm raster. Den gav ett otroligt ljus men lite "hårt" för huden. Jag har "meckat" lite för att få lite mjukare hud bla. Fast det kanske blev lite för mycket ?
 

Bilagor

  • _dsc9111_2.jpg
    _dsc9111_2.jpg
    32.9 KB · Visningar: 267
Det är kul att se alla bilder i den här tråden och tråden Givande Ljuskurs. Bilderna är tagna av oss som gick ljus- och porträttkursen under Jan Höglunds ledning och ljussättning.

Men jag tycker inte det är lika kul när jag ser bilder tagna under kurserna, upplagda för bildkritik på Fotosidan och liknande sajter. Känns lite som kejsarens lånade kläder.

Mvh/Leif Berglund
 
pogu skrev:
Tack för en mycket bra kurs !
Här är en bild med 44cm raster. Den gav ett otroligt ljus men lite "hårt" för huden. Jag har "meckat" lite för att få lite mjukare hud bla. Fast det kanske blev lite för mycket ?

Du skulle försökt behålla lite skärpa på ögon o mun, annars är det en mycket bra bild :)

/Janne
 
Janne H skrev:
Du skulle försökt behålla lite skärpa på ögon o mun, annars är det en mycket bra bild :)

/Janne
Hmmm...ojdå..då blev det lite för lite alltså :) Ögonen och läpparna ligger i separata lager som är uppskärpta ordentligt, men jag drog ner dem lite för att de blev lite för mycket, tyckte jag. Jag testar igen !
MVH P-O
 

Bilagor

  • _dsc9111_3.jpg
    _dsc9111_3.jpg
    33 KB · Visningar: 226
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.