Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljuskänsligt objektiv till canon!

Produkter
(logga in för att koppla)

Julas

Medlem
Vill hitta ett ljuskänsligt objektiv till min 450D. Kommer fota lite vimmel, familj och så.
Kollat på ett sigma 30mm f/1.4, men det har inte IS, och det skulle jag gärna vilja ha, någon som kan tipsa om något sådant?
Julia
 
Ljusstarka objektiv med antiskak är mycket sällsynta. Det närmaste man kommer är nog Canons 17-55/2,8 IS -- fast det kostar ju en slant...
 
Om du ska fota vimmel hjälper inte IS...
eftersom du inte kan stabilisera människor ;)

Mitt förslag:
Canon EF 28mm f/1.8 USM

mvh /Peter
 
Brännvidd omkring 20-30mm är nog lagom för att man inte ska behöva gå iväg en bit ifrån för att få med alla på bild ;)
Och största bländare under 2.0
Jag tror att den Sigman du själv tittat på kan vara mycket bra!
 
Du är rätt ute, finns nog inget som slår Sigma 30mm utifrån vad du ville ha, haft en förut, underbar, välbyggd, ljusstark, enormt skarp i mitten (men oskarp i kanterna) och kostar 3600 ungefär ny, men jag sålde mitt för 1500 kr
 
Någon av Canon's 24 1.4 skulle jag gärna ha, prislappen är lite häftig för en amatör som mig, men byta ut den mot mitt 17-40 skulle jag älska.

Sigma 30 1.4 kommer i allra högsta grad ge tillräcklig kantskärpa kan jag påstå iallafall!

Till vimmel tycker jag 20-25 mm kan vara okej, 30 1.4 som du kikat på själv är ju super om man trivs med brännvidden. Sigma 20 1.8 finns ju också. En zoom tex 18-50 2.8 från sigma är inte heller dumt men beror på vad du vill ha.

Bildstabilisering vet jag inte om du överhuvudtaget ska bry dig om om du ska fota människor med dessa brännvidder, Bildstabilisering skulle jag endast fundera på om det är ngt över 70-100 mm sådär.

Håkan kunde inte jag fått köpt ditt sigma, är ju ett riktigt kap för det pengarna faktiskt!:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.