Jag har en AF 50/1.4 (gamla modellen utan D) till min D70. I vanlig fotografering har jag aldrig sett den ljusa fläcken, men som sagts tidigare är detta ett potentiellt problem med äldre linser som kan ge ljusreflexer mellan bakre linsen och CCDn, vilket ser ut som en ljus, eller ofta röd fläck. Det dyker dock bara upp på små bländare. Jag har ett annat objektiv som lär ha detta problem också, AF 85/1.8D, men jag har i alla mina tusentals bilder aldrig sett detta problem med det objektivet heller (och jag tänker inte provocera fram effekten heller).
Vad gäller AF 50/1.4 så är det skarpt och fint, men jämfört med AF 50/1.8 brukar man säga att:
* AF 50/1.4 är skarpare på stora bländaröppningar (1.4-4 eller så), men AF 50/1.8 är skarpare på mindre bländaröppningar. Ska sanningen fram så tycker jag att AF 50/1.4 har alldeles för dålig kontrast (och skärpa) på bländre 1.4-1.8 för att vara användbar där annat än i nödsituationer. Jag brukar blända ner minst till 2.0, men helst till 2.8 för att få bra skärpa och kontrast. Tar du mycket bilder på dessa stora bländaröppningar (ner till 4) lär dock 50/1.4 vara bättre än 50/1.8
* Bokehn (hur oskarpa saker ser ut på bilden) lär vara lite bättre på 50/1.4, men den är knappast dålig på 50/1.8 heller, så jag skulle inte låta detta avgöra valet dock.
Om objektivet i fråga är den första generationens AF-objektiv med en liten tunn räfflad (ej gummibelagd) ring för fokuseringen så bör du vara medveten om att den är ganska dålig om du vill fokusera manuellt. För AF fungerar det dock lika bra som senare modeller.