Annons

Ljudinspelare

Produkter
(logga in för att koppla)

nikke_headdown.net

Aktiv medlem
Hej,

Jag är på jakt efter en ljudinspelare till vettigt pris.
Helst med inbyggd microfon och möjlighet till exterm mic.

Jag ska göra några bildspel för webben och vill ta upp atmosfärljud och tal.

Zoom H2 eller Zoom H4 verkar ju vara bra, men är över min prisklass.

Kan man hitta något vettigt något vettigt under femhundringen?

Har hört mycket gott om Zoom, men vet ej hur dyr den är.
Ska du ha bra kvalle (vilket man ju vill..) så är kanske inte Mp3-spelare ett alternativ eller?
Andra tips:
* Olympus digital diktafon, priser från 500 SEK
* DV-kamera, priser från 1500 SEK
* Digital kompaktkamera (sämre)

Lycka till o berätta gärna vad du valde!

Gabbe

[email protected] skrev:
Jag hade tänk nån enkel mp3 spelare men jag vet inte om dom är bra nog.
Överlag blir det ganska bra med dagens mp3-spelare, och tal är mindre känsligt än musik.

Zoom H4 spelar i en helt annan liga i fråga om potential jämfört med en genomsnittlig mp3-spelare, men så kostar det också. Dessvärre är Zooms (och de två största konkurrenterna i klassen) mojänger makalöst plastiga till det priset.

Zoom H2

Jag har en zoom H2 och den har ett fantastiskt ljud värt varenda öre.

En lite äldre men rätt bra maskin är Zoom PS02. Har inbyggd mic och möjlighet att ansluta egen, dessutom rätt behändigt format.
Du borde kunna hitta en ganska billigt på blocket eller tradera.

[email protected] skrev:
[BHade hoppats att någon här vet hur inspelningskvalitén blir eller har andra förslag. [/B]

Förutom ett par äldre iRivers som inte säljs längre så finns det inga vanliga mp3-spelare på marknaden som har ingång för extern mikrofon. Det VILL du ha, de inbygda mikrofonerna på mp3-spelarna är kort sagt värdelösa.

Jag skulle verkligen försöka spara ihop till en Zoom H2, den har bra mikrofon och funkar med externa mikrofoner också.

Ett annat alternativ är denna:
http://www.teknikmagasinet.se/nydb/...ink_product.html&link=Produktsok&artnr=150337

ELLER så om du kan hitta en begagnad iRiver med hårddisk, H120 eller H140. De har ingång för mikrofon och kan laddas med ett alternativt operativsystem, Rockbox, som ger väldigt bra ljudinspelningsmöjligheter och kontroller.

Men, har du ont om pengar så satsa på diktafonen jag länkade till, eller spara vidare till en Zoom H2.

Eller varför inte gamla hederliga Minidisc? Stendött format och därmed nästan gratis, men med riktigt bra kvalitet, fast man måste kolla att den har en bra mikingång och skaffa en mik.

MattiasL skrev:
Eller varför inte gamla hederliga Minidisc? Stendött format och därmed nästan gratis, men med riktigt bra kvalitet, fast man måste kolla att den har en bra mikingång och skaffa en mik.

Då skulle jag hellre lägga pengarna på en gammal portabel DAT. LÅter asmycket bättre. Nackdel är att det måste tankas i realtid till datorn, så Minidisc är nog kanske ett bättre val ändå.

Zoom H2 kan köpas för under 2000kr. Har själv tittat lite närmare på både Zoom H2 och den mer än dubbelt så dyra Olympus LS-10. Juninumret av tidningen Ljud & Bild innehåller för övrigt en test av Olympus LS-10.
Det oslagbara priset gör att att jag funderar på att köpa H2.
Här en test av Zoom H2!

Om du överväger en diktafon så tänk på att många har lägre kvalitet på ljudet, man offrar ljudkvalitet mot inspelningstid. Många diktafoner har saknar dessutom kortplats för SD-kort.

Jag har också en H2. Den fungerar ypperligt för mina amatörbehov. Bra saker med den är att den har vanliga AA batterier, SD-kortplats, stativgänga (ljud från ens hand kommer lätt med vid hög känslighet), den är lättanvänd.
Negativa saker är att den känns ultraplastig, slukar batterier och har liten display (inte jätteviktigt).

Håller helt med Niklas. H2 är OK men har ett antal brister. Jag vill också säga att den är svår att förstå när man börjar ändra inställningar till auto rec mm. Då uppträder den plötsligt annorlunda och det tar tid att lära sig. Vad som tidigare var ett klick blir plötsligt 2. Så när man tror den spelar in så gör den inte det.
Såg här om dagen att Olympus släppt en ny modell som verkar mer gedigen för 2500 kr, cirka 600 kr mer än H2. Verkade som mer bang for the bucks men nu har vi jagat upp din budget rejält.

Nu har jag fått min Zoom H2.

Det tog knappt en vecka att få hem den från USA.
kostade mej $199 plus $22 i frakt.
Lite över 1300SEK alltså.

Den är sjukt plastig men det kan man leva med.
Ska bli skoj att testa den, åkerkommer med det.

Jag har spelat in en del med Sony HI-MD Mz-RH10. Ljudet är grymt bra med ordentlig mic. Tyvärr, vad det gäller Sony, stödjer de bara windows och man kan bara föra över filen en gång pga deras "piratkopieringspolicy"

//Martin

http://www.kikarforum.se

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar