Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lite tips på motorcrossfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnargren

Aktiv medlem
Hej,
var och fotade lite motorcross på Bussjöbanan utanför Umeå, och skulle vara tacksam att ta emot lite kritik på bilderna. Tyckte det var rätt svårt, det var mitt på dagen och solen stod ofta fel till de bästa sektionerna på banan. Hur gör ni för hantera såna situationer? Tex var det svårt att få några bra hoppbilder då det tycktes som förarna alltid hamnade i skugga, och gillar inte riktigt bilder på ryggen på förarna. Jag tog med en av hoppbilderna bara för att visa problematiken, stående bilden på åkare 785.

Hur som helst, det här var de bästa jag lyckades få ihop under dagen. Vad tycker ni, vad ska jag tänka på och hur kan jag förbättra mig?

Motorcross, Bussjö Umeå
 
De där bilderna behöver du inte skämmas för, möjligen lite röriga bakgrunder på några av dem, typ publik, reklambanners och fula orangea stängsel.
Kombinationen hårt solljus mitt på dagen tillsammans med hjälm med skärm brukar vara ganska svårhanterlig. Ofta hamnar övre delen av ansiktet i mörk skugga och den nedre i solljus, men jag tycker du har hanterat det problemet mycket bra, man ser ju tillochmed ögonvitorna på en åkare. Jag tycker att sådant som ögonkontakt i en actionbild är mycket värt, många pluspoäng där!

Jag tycker att en del av bilderna saknar fartkänsla, du kanske ska jobba mer med panorering och bakhjulssprut, typ i utgången av en kurva när de drar på gasen ordentligt.
 
Tack för dina tips, försökte tänka på bakgrunden men det var inte alltid helt lätt. Sen trodde jag nog att jag skulle få lite kortare skärpedjup bländare 4, men körde ofta på lite kortare brännvidder och då blir det så klart lite längre skärpedjup. Kanske hade varit bättre med en 70-200/2,8 men samtidigt gillar jag att ha 300mm då det kändes som det behövdes ibland. Lite sugen på Sigmas 120-300/2,8 men det är så mycket man vill ha och det ligger inte överst på priolistan då jag inte fotar den här typen av foto så ofta.
 
Har inte så mycket konstruktiv kritik att komma med.
Men jag fastnade för bilden på Hondan, nr 736.. Tyckte den var skitbra.. Fantastisk fartkänsla i den bilden!!
 
Fina bilder. Saknar också lite fartkänsla. Jag brukar försöka hålla mig till en slutartid längre än 1/350 så man ser att hjulen snurrar (om inget annat i bilden kan "bevisa" farten) . Lite experimenterande krävs här.Annars som sagt fina bilder!
 
Litet lån av tråden!

Hej! Tänkte att det är onödigt att starta en ny tråd så säger det här istället! :)
Har tänkt börja fota lite cross och har några bilder jag laddat upp här! Allt är fotat med canon 50mm 1,8 så har lite svårt att få skön inramning på bilderna tycker jag! Skriv gärna en kommentar om någon bild om ni har lust!

Ska förövrigt få testa ett 80-200 idag så ska se hur det kan bli! Men som sagt, ge gärna lite kritik! (inte i tråden då det känns onödigt att "kapa" den) :)
 
Hej. Som en tilltänkt köpare av dina bilder så skulle jag rata samtliga utom en kanske två. 785 är ok medan 736 är riktigt riktigt bra. Resten ser ut som om de parkerat och står still. Observera att det är min smak som jag baserar mina åsikter på, inte din eller någon annans

Jag har plåtat massor av motocross genom åren så jag vet att det är skitsvårt att få till känslan. Speciellt soliga dagar, man vill ju gärna vill ha både kort skärpedjup och rörelseoskärpa i bilderna men solskrället gör att det är för ljust och för mörka skuggor.

Motocross är en oerhört intensiv sport och det är den känslan jag vill få förmedlat via bilderna. Inte att de har parkerat. Att det ibland blir röriga bakgrunder gör inte så mycket. Har ni kikat på bilder från VM? Det är så mycket publik och annonsskyltar att det är omöjligt att undvika det och i ärlighetens namn är det rätt häftigt att få med även detta i bilderna.

Mina bästa bilder har jag tagit i skymningen eller under mulna dagar. Det måste finnas oskärpa i bilderna för att de skall fungera för mig. Snurrande hjul tex. Vill inte se ekrarna. 1/320-1/500 beroende på vinkel. 4-5,6 är bländarna jag brukar använda på mitt 70-200
 
Hej. Som en tilltänkt köpare av dina bilder så skulle jag rata samtliga utom en kanske två. 785 är ok medan 736 är riktigt riktigt bra. Resten ser ut som om de parkerat och står still. Observera att det är min smak som jag baserar mina åsikter på, inte din eller någon annans

Jag har plåtat massor av motocross genom åren så jag vet att det är skitsvårt att få till känslan. Speciellt soliga dagar, man vill ju gärna vill ha både kort skärpedjup och rörelseoskärpa i bilderna men solskrället gör att det är för ljust och för mörka skuggor.

Motocross är en oerhört intensiv sport och det är den känslan jag vill få förmedlat via bilderna. Inte att de har parkerat. Att det ibland blir röriga bakgrunder gör inte så mycket. Har ni kikat på bilder från VM? Det är så mycket publik och annonsskyltar att det är omöjligt att undvika det och i ärlighetens namn är det rätt häftigt att få med även detta i bilderna.

Mina bästa bilder har jag tagit i skymningen eller under mulna dagar. Det måste finnas oskärpa i bilderna för att de skall fungera för mig. Snurrande hjul tex. Vill inte se ekrarna. 1/320-1/500 beroende på vinkel. 4-5,6 är bländarna jag brukar använda på mitt 70-200

Tack så mycket för bra och konstruktiv kritik! Som sagt så var det här första gången jag på riktigt fotade motorcross, och som du säger är det svårt att få bra slutartider mitt på dagen. Jag ska ta mig ut när dom har träning på kvällen och testa, tror även solen står bättre mot en del hopp så att åkarna inte hamnar i skugga. På just bild 785 så var åkaren i motljust men har jobbat en del med den i Lightroom och det fungerar hyfsat på webben, men kollar man närmare så är det rätt mycket brus i bilden.
 
Håller med Magnus, utnyttja kvällarna för att få ett trevligare ljusförhållande.

Några personliga tips:
- Kör med ditt 17-40 riktigt nära i skarpa innerkurvor ur grodperspektiv = effektfullt
- Centrera inte föraren, kör på en av de yttre fokuspunkterna och låt miljön få en naturlig plats i bilden.
- För frysning av bilder med ditt 100-300, ca 1/640-800s och panoreringar runt 1/100-160s. Panorering innerkurva med 17-40 och blixt, runt 1/80s.
- Precis som Magnus säger, låt det synas att hjulen rullar i bilden, så ligg hellre runt 1/400-500s. Finns inte mycket som är fulare i en mc-bild (förutom en dåligt genomtänkt bakgrund) som ett absolut stillastående hjul...
- Tänk alltid på bakgrunden, gärna att den kontrasterar mot föraren. Utnyttja f4 på 300mm och det korta skärpedjupet om bakgrunden är för grötig.

I mina ögon är bild 736 den allra mest intressanta av de du lagt ut.

Lycka till!
 
Givetvis en smaksak men röriga bakgrunder kan faktiskt fungera i vissa fall. Bilden nedan, tagen av min dotter på VM i Uddevalla förra året har visserligen stillastående hjul och en hopplöst rörig bakgrund men trots det så gillar jag den skarpt....
 

Bilagor

  • DSC_0206.jpg
    DSC_0206.jpg
    30.8 KB · Visningar: 885
Här är några andra som jag gillar. Bägge Quadbilderna har snurriga hjul medan resten är skarpt. Tom vattendropparna är skarpa.

Men det behöver inte alltid vara snurrande hjul för att man skall känna fart och nervositet. Jag gillar startbilden riktigt skarpt, Känner verkligen adrenalinet som sprutar hos dessa 10-12-åriga fartkanoner. Min son sitter på den gula Suzukin i mitten med nr 347 :)

Magnus Fröderberg visade en annan motocross eller om det var en endurobild härom året som var bland det bästa jag sett. Skall se om jag kan hitta en länk någonstans
 

Bilagor

  • _MG70815.jpg
    _MG70815.jpg
    70.5 KB · Visningar: 827
  • _MG70839.jpg
    _MG70839.jpg
    75.1 KB · Visningar: 828
  • _MG73672.jpg
    _MG73672.jpg
    29.7 KB · Visningar: 839
Super!!

De bilderna var det inget fel på.
Jag skulle vara super nöjd!!!
fortsätt verkligen så!!!!!!
Hälsningar David10år
 
Nu var det länge sedan jag fotade cross då jag följer Supermoto SM istället.

De bilder du har tagit är en riktigt bra början men som de adnra ha sagt så kan lite fart saknas på en del bilder. Det är svårt att fota framifrån & just om de kommer över ett hopp/krön. Annars så försök gå runt banan & bilda dig en uppfattning var action kan hända samt håll koll på vilka förare som kör med aggressivt än andra för att få liv i bilderna. Titta också efter störande objekt såsom hus/bilar/personer/ mm som gör bilden rörig. När jag var med Landslaget i Supermoto nere i Spanien på Lag-VM så köpte jag ett Canon 70-200 2,8 II. Gud vad jag älskade detta optik men ack vad dyr den är. Sålde det direkt när jag kom hem för mina mått & arbete så är det bara dumt att ha ett sådant optik i väskan om man bara fotar som hobby. Annars är ett 300mm 4,0 trevligt alt 70-200 f4L som jag tycker är ett av de bästa optiken med tanke på dess pris. Dock går det inte att jämföra med 2,8 II, det går banne mig inte ta ett dåligt fota med den, fruktansvärt pricksäker pjäs, vikten tänkte jag inte på då den balanserade perfekt med batterigrepp mm på min 7D.
Tillbaka till crossfoto, prova & lägg en 1h på att bara panorera för att få in ett flyt & prova olika tider, prova vinkla kameran lite för att få en aggressiv vinkel. I början så sköt jag iväg en jäkla massa bilder men desto mer att kasta, jag känner av idag när jag behöver skjuta eller inte & inte stressa. Sandbanor gillar jag mest helt klart.
 
Motorcross på nära håll

Intressant att läsa den här tråden. För en vecka sen tog jag mina första motorcrossbilder. Jag testade mig fram och hamnade faktiskt ganska nära det som beskrivs i den här tråden - vidvinkel och 1/125 s.

Det var runt en träningsbana med sammanlagt kanske åtta ekipage och det fanns tre ställen där de hoppade. Jag valde det stället där jag kunde komma ner långt och får en fri himmelbakgrund men samtidigt vara nästan under förarna.

Hade mitt 70-200 med i väskan, men använde enbart 24-70 på min 7D och mestadels i vidvinkelläget. Började manuellt, men gick över till tid-läget där jag mestadels låg på 1/125 s. Vid hoppbilderna fick jag exponeringskompensera för himlen. Det var skarpt solsken och nästan omöjligt att få "ögonkontakt" i bilderna. Fartbilderna är tagna i en skarp innerkurva och de körde nog inte mer än 30 km/h där, men det blev fräcka bilder i alla fall.

Kolla mitt resultat
 
För er som har kameror med en väl fungerade autoiso så är det kalas för motocrossfotografering. I alla fall så vill jag ha rätt kort skärpedjup. f4-5,6 räcker gott. Inte kortare för då blir inte hela cykeln skarp men inte heller större för då blir bakgrunden för skarp. Samtidigt vill jag oftast ha 1/320-1/400 i slutartid. Ställer jag in dessa värden manuellt på min kamera så kan autoiso OFTAST hantera det hela. Problemet är om det är för ljust. Det är hela tiden en avvägning.....
 
Intressant att läsa den här tråden. För en vecka sen tog jag mina första motorcrossbilder. Jag testade mig fram och hamnade faktiskt ganska nära det som beskrivs i den här tråden - vidvinkel och 1/125 s.

Det var runt en träningsbana med sammanlagt kanske åtta ekipage och det fanns tre ställen där de hoppade. Jag valde det stället där jag kunde komma ner långt och får en fri himmelbakgrund men samtidigt vara nästan under förarna.

Hade mitt 70-200 med i väskan, men använde enbart 24-70 på min 7D och mestadels i vidvinkelläget. Började manuellt, men gick över till tid-läget där jag mestadels låg på 1/125 s. Vid hoppbilderna fick jag exponeringskompensera för himlen. Det var skarpt solsken och nästan omöjligt att få "ögonkontakt" i bilderna. Fartbilderna är tagna i en skarp innerkurva och de körde nog inte mer än 30 km/h där, men det blev fräcka bilder i alla fall.

Kolla mitt resultat

Snygga bilder med fart i. Riktigt bra.

Normalzoom eller vidvinkel ger ett riktigt bra resultat om man kommer nära. Några problem kan dock dyka upp: Den personliga säkerheten. Det går fort och då och då hamnar åkarna utanför banan. Står du för nära så.... Nästa grej rör faktiskt åkarna. De brukar inte vara alltför glada om man står för nära. Lite som när man kör bil och folk står för nära. De har inte full koll och litar oftast inte helt på en massa okända människor runt banan. Är du välkänd så är det absolut inga problem men det är inte kul med en massa vimsiga fotografer som står alldeles för nära banan när man dundrar över ett hopp eller igenom en blind kurva i hög fart....
 
Snygga bilder med fart i. Riktigt bra.

Normalzoom eller vidvinkel ger ett riktigt bra resultat om man kommer nära. Några problem kan dock dyka upp: Den personliga säkerheten. Det går fort och då och då hamnar åkarna utanför banan. Står du för nära så.... Nästa grej rör faktiskt åkarna. De brukar inte vara alltför glada om man står för nära. Lite som när man kör bil och folk står för nära. De har inte full koll och litar oftast inte helt på en massa okända människor runt banan. Är du välkänd så är det absolut inga problem men det är inte kul med en massa vimsiga fotografer som står alldeles för nära banan när man dundrar över ett hopp eller igenom en blind kurva i hög fart....

Jag var inbjuden av förarna och klubben som ville ha lite bilder och jag tog med en reflexväst för att de skulle kunna se mig och en av ledarna i klubben följde med mig ett varv runt banan när jag letade platser, så det kändes säkert. Det är sannolikt skillnad på en stor tävling där förarna har fullt fokus på sig själva och motståndarna och där det satsas fullt.
 
Många vettiga synpunkter här! vill dock tillägga en sak om fryst action..

Jag har fotat cross hela våren nu och kommit fram till att dom bilder som jag själv tycker funkar bäst är dom som faktiskt är stilla, om än lite rörelse i hjulen ibland.. det gäller bara att ta fotot i rätt ögonblick..

några exempel:

en skarp kurva, precis när föraren sätter ner foten och vänder runt hojen för att gasa på och få fart ur kurvan.. här händer mycket på en gång, grus flyger omkring föraren i extrem position. Man känner helt enkelt farten och action fast bilden är frusen :) Jag brukar här sätta mig i ytterspåret i ingången av kurvan och fota mot utgången och försöka få med föraren från sidan. fyller gärna ramen med hoj och förare utan att klippa bort nån vital kroppsdel och gärna bibehålla lite grus-stänk :)

ett hopp.. en förare som bara hoppar, helt rakt är inte kul hur man än gör.. men om han däremot ställer upp hojen på sidan för att hoppa så flackt som möjligt.. där har du en bra bild som funkar frusen! eller såklart om han gör en backflip eller superman seatgrab men sannolikheten är rätt liten ;)

raksträckor är inte så spännande.. men om det däremot finns en liten vinkel mitt på rakan som föraren tar på full gas uppstår lite utav en bredsladd.. den fångar man med fördel framifrån ganska tajt inzoomat också.. förare som har fullt attack-mode bakhjulet på väg ut för omkörning och framhjulet som styr emot, i motsatt riktning mot kurvan.. en hel del action som blir bäst frusen :)

summa summarum så är det endast när hoj+förare är i peaken av sin manöver som det blir riktigt intressant.. en panorering av en förare som kör längs en raka har vi sett rätt många gånger :) men däremot om han slår i en bula och hojen reser sig på bakhjulet så har vi en mycket mer intressant panorering :)

you get my point :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.