Annons

Lite tips på motorcrossfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
intressant ämne för mig så här kommer mera!
du undrade över skuggor..

Jag väljer plats efter vad som händer där, sen väljer jag position runt platsen utefter ljuset.. det är såklart svårt mitt på dagen i juni med solen rakt ovanför.. men man får försöka exponera efter den mörka delen av föraren och försöka få så mycket ljus in som möjligt.. att fota i RAW hjälper mycket för jag kan gå in och ljusna upp skuggor efteråt.. blanda in lite kontrast för att inte göra bilden blek, så har man en bättre exponerad förare :)

Annars fotar jag mycket på kvällar, helt beroende på träningstiderna på banan såklart.. men bäst bilder har jag helt klart fått under den gyllene timmen som just nu egentligen är två timmar.. från 19 till 21.. ljus som strålar igenom buskage, nästan gyllene grusdamm.. riktigt nice!
 
Hej! Hoppar in i denna tråden så slipper jag starta en ny!

Behöver lite hjälp från er som kan detta med crossfotografering.

Min kusin har två grabbar som kör cross, hon hörde av sig till mig och frågade vilken kamera och objektiv hon skulle köpa för att kunna fota när dom åker landet runt och tävlar.
Jag är ganska novis på detta då jag bara testat att fota cross en gång och då gjorde jag det med min D700 och en lånad 70-200 2,8

Hon kommer förmodligen inte sätta sig in i detta så mycket utan kommer nog köra på gröna läget så kameran sköter allt åt henne. Min första tanke var en D7000 (eller liknande Canon) men vilket objektiv ska man tipsa henne om? Kan det funka med en superzoom typ Nikons 18-200 eller 18-300?


Hon är villig att betala 10-15 tusen och hon kommer köpa nytt!

Tacksam för svar!
Mvh Daniel
 
Hej! Hoppar in i denna tråden så slipper jag starta en ny!

Behöver lite hjälp från er som kan detta med crossfotografering.

Min kusin har två grabbar som kör cross, hon hörde av sig till mig och frågade vilken kamera och objektiv hon skulle köpa för att kunna fota när dom åker landet runt och tävlar.
Jag är ganska novis på detta då jag bara testat att fota cross en gång och då gjorde jag det med min D700 och en lånad 70-200 2,8

Hon kommer förmodligen inte sätta sig in i detta så mycket utan kommer nog köra på gröna läget så kameran sköter allt åt henne. Min första tanke var en D7000 (eller liknande Canon) men vilket objektiv ska man tipsa henne om? Kan det funka med en superzoom typ Nikons 18-200 eller 18-300?


Hon är villig att betala 10-15 tusen och hon kommer köpa nytt!

Tacksam för svar!
Mvh Daniel


Det kanske hade varit enklare för henne att skaffa en nikon coolpix p7700? så slipper hon krångla med objektiv hit och dit? den är ju ändå riktigt avancerad och hon lär vara nöjd med resultat och portabilitet :)
 
Det kanske hade varit enklare för henne att skaffa en nikon coolpix p7700? så slipper hon krångla med objektiv hit och dit? den är ju ändå riktigt avancerad och hon lär vara nöjd med resultat och portabilitet :)

Det var det första jag frågade henne, vill du ha en smidig kamera eller en "klumpig" systemkamera. Hon svarade att hon ville ha en systemkamera, men jag är lite orolig för att ge henne några råd då jag är rädd för att hon blir besviken. Det lät lite på henne som om hon tror att kameran fixar allt och att hon inte riktigt förstår hur mycket det är att lära sig.

Tack för svar och jag får nog fundera vidare på detta.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.