ANNONS
Annons

Lite tips bland äldre systemkameror.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag trodde att du ville ha en 60/70-talskamera för känslan av rejäla saker. Så är kanske inte fallet utan du vill ha en billig kamera som är bra att fotografera med? I så fall kan du även titta på modernare bättre kameror.

De äldre kamerorna är bra men har ofta tre brister; dålig sökare, ojämna slutartider och dåliga exponeringsmätare.

Billiga 80-talskameror är mycker bättre på dessa punkter. De stora kameramärkens modeller är lite dyrare men det går att hitta billiga Canon, Minolta och Pentax. Titta även på Chinon, Ricoh och Yashica som du nämnde.

Till kamerorna passar respektive märkes originalobjektiv. Dessutom passar "piratobjektiv" från Sigma, Tokina, Tamron och Vivitar samt en del udda märken.

Skulle bara meddela att jag nu har "köpt" (har den inte än) en Yashica FX-d med ett 50mm och ett 80-200mm objektiv en blixt samt en väska för 900 kronor!

Tack för alla fina tips, dom var guld värda.

Gardell skrev:
Skulle bara meddela att jag nu har "köpt" (har den inte än) en Yashica FX-d med ett 50mm och ett 80-200mm objektiv en blixt samt en väska för 900 kronor!

Tack för alla fina tips, dom var guld värda.
Grattis, nu "behöver" du bara komplettera med en 28mm. Det finns flera att välja på.

Contax, Carl Zeiss Distagon 28/2.8 - bäst men dyr
Yashica 28/2.8 - bra
Sigma 28/2.8 - bra
Tokina 28/2.8 - OK
Vivitar 28/2.8 - OK
Samt diverse övriga av varierande kvalitet.

Förutom Contaxgluggen bör du hitta de andra för max några hundra.

objernulf skrev:
Grattis, nu "behöver" du bara komplettera med en 28mm. Det finns flera att välja på.

Contax, Carl Zeiss Distagon 28/2.8 - bäst men dyr
Yashica 28/2.8 - bra
Sigma 28/2.8 - bra
Tokina 28/2.8 - OK
Vivitar 28/2.8 - OK
Samt diverse övriga av varierande kvalitet.

Förutom Contaxgluggen bör du hitta de andra för max några hundra.

Tack :)

Ska hålla utkik.
Hur vet jag att dom passar till just min kamera (om jag ska hålla utkik i annonser)?

Nikon EM kan du får för en 500:- utan optik, liten pålitlig, vanliga silveroxid batterier.
Mekanisk bakup tider, tillgång till 1000 tals optik, Pirater medräknade.

KONICA FC-1 Snygg & påitlig & billig kamera ger dig dessutom tillgång till många utav världens främsta optik till 35mm spegelreflex-

Hexanon 50 1.7 världens beviserligen skarpaste standard objektiv.
Hexanon 40 1.8 panncake plannar. 1978 utsedd till världens dittils skarpaste optik , Leica, zeiss, Nikkor alla inräknade, av ansedda popular photografy USA
Hexanon 85 1.8 bättre än Nikkor 85 1.8
Hexanon 57 1.2 bästa 1.2 gluggen i värleden.
Hexanon 21 4.0 ansågs som bättre än Nikkor 20 3.5 UD på sin tis Jag har ägt Nikkor UD 20 3.5 ett ossanolikt bra vidvinkel
Hexanon 28 3.5 hur bra som helst minst lika bra som min Nikkor 28 2.0crc
Hexanon 24 2.8 ansågs 2a bakom Nikkor Ais 24 2.8 crc

Hexanon 35 2.8 50 1.7 40 1.8 135 3.5 finns i mängder & är nästan gratis.
Dom övriga är hett eftertraktade för att dom finns i betydligt mindre utsträckning.

Visst är jag lite av Konica anhängare & samlare, men jag anv Nikkor som huvud system.
´Hexanon gluggar är lika bra & ibland bättre än Nikkor för en 3e eller 4e del av pengarna.
Lycka till

Kul att det finns fler som gillar Konica. Jag har en liten samling själv som växer. Om du är samma xxxMoose som eftersökte en Hexanon 57mm 1.2 i en annons på Tradera för ett tag sedan så missade du det som låg på beg.se för en struntsumma tidigare i veckan.

Jag tycker också att man kan rekommendera Konica Autoreflex T4 och FT-1.

Hepp det var då inte det minsta synd att du köpt en yashica!! :) Jag hoppas att du är nöjd med köpet! Jag kan inte uttala mig om 80-200 zoomen men 50 mm är helt klart bra! Det är alltid roligt att se när någon inte köper nikon, canon, pentax, eller minolta.... inte för att kamerorna skulle vara dåliga (jag vill ju inte bli hängd av er andra:)) Men dom blir lite tjatiga,

Autowinder skrev:
Kul att det finns fler som gillar Konica. Jag har en liten samling själv som växer. Om du är samma xxxMoose som eftersökte en Hexanon 57mm 1.2 i en annons på Tradera för ett tag sedan så missade du det som låg på beg.se för en struntsumma tidigare i veckan.

Jag tycker också att man kan rekommendera Konica Autoreflex T4 och FT-1.

Hej.....Otroligt att en sånn ihuvudtaget fanns till salu i Sverige.
Vågar jag fråga hur liten summa den gick för, börja kännas som man vunnit på tips & glömt lämna kupongen :((
Javisst är jag samma xxxMoose som eftersökte gluggen, så har du nått intressant hör av dig, hittar du en 57 1.2 KÖP DEN & ring mig!
Det finns en på EBAY just nu för 450$ inte ovanligt att dom går för 600$ där.
MV hälsn INJUREDMOOSE

De riktiga fynden gör man när säljaren inte riktigt vet värdet på det han/hon säljer. Detta gäller begagnat i allmänhet och fotoutrustning i synnerhet.

I detta fallet såldes gluggen i ett paket med en svart T3N i fungerande men slitet skick (C), en Hanimex 28-80mm 3,5 zoom (B), ett Hexar 135mm 3,5 (A),orginal mellanringar, Två Konica objektivfodral, några filter samt till objektiven hörande fram, baklock och motljusskydd. Detta tog säljaren 1000kr för. Vad han värderade 57:an till kan man bara gissa. Några hundralappar kanske återstår om jag säljer de andra delarna.

Säljaren hade inte skrivit ut vad som ingick i paketet men jag tyckte att objektivet som satt på kameran (på bilden) såg misstänkt ljusstarkt ut. Jag mailade och frågade och fick ett positivt svar. Det är möjligt att jag säljer den senare men jag vill i alla fall testa den några månader först. Det är den mer ovanliga senare versionen med gummerad fokusring i skick som nytt.

Tjenare Micke! Jorå jag köper mycket kamera paket också, fick en Nikkor 50 1.2 gratis häromdan också så att säga.
Missade en Konica 21 4.0 i ett paket för 1500:- däremot, det var trist, jagat en sån ett bra tag också.
Jag mailar dig ett frestande & seriöst förslag till byte om du vill det senare.
Kolla i din gäst bok här på foto sidan.
Ha det bra! MV hälsn Raffe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar