Annons

Lite tips bland äldre systemkameror.

Produkter
(logga in för att koppla)

Gardell

Aktiv medlem
Jag är på gång att köpa en äldre systemkamera, helst 60-70 tal. Behöver lite tips på gamla godingar som är relativt billiga idag.

Yashica J-7 är en typ jag är intresserad av, finns att få tag på för ca 400 kronor. Men behöver som sagt fler liknande tips.

Tack på förhand
 
Pentax K2, KX mfl med K-bajonett.
Lite nyare, ME, ME-super, MX
Yasica TL-Elektro, Pentax Spotmatic II med Pentaxgänga
Minolta SRT 101, 303, MG osv. Med MD-fattning.
Nikkormat-serien
Canon Ftb och syskon.
Finns massor av bra.
Topcon, Fujica osv.
 
Det finns ju mängder av sådana kameror. Tyvärr har de flesta ganska dåliga mörka sökare. De flesta (dock ej Nikon) använder dessutom kvicksilverbatterier till ljusmätaren. Här kommer några kameror med personliga kommentarer. De har alla mekaniska slutartider och stora objektivutbud.

Canon FT, FTb
Trevlig robust kamera. Utsnittsmätning (ovanligt påden tiden!). Relativt enkel att hitta.

Canon F-1 (old)
Extremt robust proffskamera från 70-talet. Lite dyrare.

Pentax Spotmatic
Klassisk kamera, lätt att få tag på och även reparera.

Minolta SRT101
Lätt och hitta, ofta billiga. Robust.

Konica T, T2, T3 (ej TC, T4)
Stora tunga stridsvagnar. Lätta att hitta och billiga.

Nikon F, F2
Klassiska robusta proffskameror. Dyra.

Olympus OM-1
Liten lätt men robust kamera. Mycket trevlig.
 
Jag skulle vilja rekommendera Yaschia Fx-d! Det är en underbar liten kamera som är riktigt trevlig att plåta med! Enda felet är att om orginalskinnet sitter på så kommer det att slitas ut snabbt. Kameran är väl kanske några få år yngre än det du specificerade men jag säger den endå... vi har haft samma Fx-d i familjen i ca 25 år den har klarat mycket.
 
Tack för alla underbara svar. Jag ska se mig omkring lite.
Hittills verkar Canon AE-1 väldigt intressant.

Tar gärna emot fler förslag.
 
Det finns även andra märken. Zenit tex. och så den kamera som kanske de flesta på 60 talet hade som startkamera, Practica Nova 1B. En robust och bra kamera. Ljusmätning via objektivet saknades men den höll.

Det var min första kamera. 395 kr inkl kamerarem och tre rullar ORWO film.
 
Någon som har några tips om ställen man kan hitta dessa kameror också?

Har bara blocket att förlita mig till själv.
 
Tack Johan.
Jag glömde att jag visste Tradera redan också.

Tack för tipset, den har jag på bevakning redan :)
 
Inte den jag har uppskriver i min kameraväska... den är iten mycket att hurra för... plastig tung och ful. men däremot fx-d som jag tidigare sagt... mycket trevlig kamera.
 
annonsguiden.nu - letar annonser på flera siter.
Tyska / engelska ebay. - Här finns mycket och det är ju inte så konstigt. Tyskland har väl ca 10 ggr så stor population som Sverige.

Känns det oroligt så kan du titta på en persons "bedömning". Om de har gjort flera affärer tidigare så kan andra som har handlat skriva vad de tycker om köpet. Om skicket stämde, om all typ av kontakt har fungerat osv

Det du inte kan vara garanterad av är om försäljaren känner de som har gjort bedömningarna.
 
Gardell skrev:
Tack för alla underbara svar. Jag ska se mig omkring lite.
Hittills verkar Canon AE-1 väldigt intressant.

Tar gärna emot fler förslag.
Visst är det en bra kamera men knappast en 60/70-talskamera. AE-1 var den första kameran med mikroprocessorliknande styrning och den första att monteras mer eller mindre automatiskt i fabrik. En sensation när den kom pga priset sett i relation till prestanda.
 
Jag köpte en gång för länge sedan en Olympus OM-1. En mycket skön kamera, men den hade, som de flesta äldre kameror, en mörk och trist sökare. Men sedan bytte jag sökarskiva i den till en ny (det gör man själv på den modellen) och då blev sökaren vansinnigt mycket bättre. Något att tänka på i valprocessen kanske?
MVH
/JK
 
AE-1 var ju sin tids storsäljare.
Finns säkert massor i byrålådor som ligger och skräpar.

I 400-kronorsklassen blir det svårt att hitta något som är intressant.

...om du inte har massor av tur.

I den prisnivån är det mesta defekt på ett eller annat sätt.


http://www.secondhandphoto.se/lagersok.asp
brukar ha äldre kameror. Håll koll.

R
 
Tack för alla svar, ni är underbara.

Nu har jag både en Yashica FX-d och/eller en Minolta SRT 101 på gång.
Båda är utan teleobjektiv vilket jag mycket gärna vill ha.

Vad finns det för märken som passar till dom här gamla kamerorna?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.