Annons

Lite tankar kring att hitta sin stil...

Produkter
(logga in för att koppla)
stil

Tycker att man kan fotografera gatubilder, naturbilder, reportage och allt annat mellan himmel och jord och ändå ha en stil.
Man har ju ett speciellt sätt att se på saker och ting och därigenom kan man väl även på olika bilder se att det är en och samma person som fotat. Alltså på det sättet har alla redan en stil. Hoppas du förstår mig, är inte världsduktig på att skriva ner mina tankar.

Själv har jag fotograferat i 1 år och känner att det går i vågor verkligen.
Har i början inte alls varit intresserad av blommor eller att fota människor men nu har jag fotat blommor ett bra tag och börjar smått intressera mig för porträtt och gamla saker.
Var stressad över allt prat om att hitta sin stil men nu bryr jag mig inte ett smack om det. Det kommer nog med tiden.
Ha kul och fotografera allt som kommer i din väg så kommer nog det av sig självt.

Mvh Lena

Jag har alltid drömt om och strävat efter att mina bilder ska se proffisionella ut. Jag har alltid jämfört mina bilder med Richard Avedon, Irving Penn, Stephane Sednaui + ett antal andra modefotografer bland annat, trots det har det inte blivit mycket mode-foto.. det blir oftaste bilder på människor, mest porträtt, mycket närbilder.. jag kan liksom inte tröttna på det.. Vet faktiskt inte varför jag fascineras så mycket av ansikten och uttryck.

De senaste två åren har jag dock börjat ta några steg bakåt, mer hel och halvfigur än bara ansikten... undrar varför?

Nån som har lust att analysera det? :)

zhaho skrev:

Slutligen vill jag säga att variation håller intresset uppe för fotograferingen.

Så sant så! Hade jag bara fotat porträtt i 8 år så hade jag definitivt lagt av för länge sen, haha :)
Jag blandar in konstfoto, natur, nattfoto, och ibland t.o.m lite fotohögskole-bilder (dvs, den bildstil som inom konst-foto-världen fått stort genomslag och erkännande de senaste åren - Kompaktkamerabilder på fyllan med Kodak Gold, blixt rätt på och ett finger framför linsen och ivägen för ansiktet på den fulla kompisen med ölburk i handen)

Personlig stil har kanske inte så mycket med val av motiv att göra, utan mer med hur man griper sig an ett motiv. Man kan nog fota vitt skilda motiv i samma personliga stil.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto