Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lite inställningsfrågor analogt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

fringie

Aktiv medlem
Har köpt ett analogt objektiv 80-200 mm (står inte vad det är för märke men misstänker Tamron).

Till detta har jag ett Kentar Auto 2x och ett Tosner MC Auto 2x.

Ställer kameran på Manuell fokus och får upp frågan om vilken brännvidd jag har på objektivet. Hur stor roll spelar detta?

Ställer jag den på 200 (objektivet) så får jag väll 200x2x2=800 mm eller tänker jag fel?
Behöver jag tänka på att Pentaxen (100D) ger 1.5 x brännvidden på gamla objektiv? Så att jag egentligen har 1200 mm?
Sedan kan Pentaxen bara ställa brännvidden när jag ska mata in den manuellt vid uppstart till max 800mm, ställer det till några problem i praktiken eller kör jag då på 800 fast jag har 1200 (om man ska ta hänsyn till x1.5 faktorn).

Ställer jag objektivet på 80 så borde det bli 80x2x2=320 mm (om man inte ska ta även x1.5).

Behöver jag tänka på detta 80 till 200 och därmed stänga av kameran mellan fotona och sätta på den igen och välja brännvidden efter vad jag valt innan jag startar kameran?

Har för mig att jag nuddat vid det här ämnet någon gång tidigare.

Brännviddsvärdet används väl bara för att få in den informationen i EXIF-datat?

Eller har ditt kamerahus bildstabilisering? Isåfall kan jag tänka mig att brännviddsvärdet används för beräkningar av hur stabiliseringen ska fungera. Isåfall borde det vara den faktiska brännvidden tillsammans med konvertrar du ska ange, d.v.s. 800 mm ifall du använder 200 mm med dubbla 2x-konvertrar.

Tror jag.

Ok är det bara för exif-data så spelar det ju ingen roll, fast det är klart den har ju bildstabilisering så det kan ju spela roll då. Någon annan som har mer info i frågan?

Ställ in Pentaxen på objektivets aktuella brännvidd. Inställningen är till för att stabiliseringen ska fungera korrekt. Om objektivet inte meddelar sin brännvidd till kameran behöver detta ställas in manuellt.

Fast 50 mm lins = 50 mm.

Zoom med konverter: Aktuell brännvidd multiplicerad med konvertern. Ex: Inställd brännvidd på linsen 200 mm, konverter 2 x, ställ in 400 mm.

(Med zoom blir det nog lite opraktiskt att ändra den här inställningen hela tiden. Kanske lika bra att stänga av stabiliseringen helt om du inte vet att du ska jobba med viss brännvidd,)

Ok är det bara för exif-data så spelar det ju ingen roll, fast det är klart den har ju bildstabilisering så det kan ju spela roll då. Någon annan som har mer info i frågan?

Hej

Antar att du äger en Pentax (100D), och då har du bildstabilisering i huset. Angivandet av brännvidd är viktigt för att bildstabiliseringen ska fungera korrekt. Jag räknar alltid 1,5 på FF objektiv och det har visat sig fungera bra. Antar att brännvidden går upp till 800-1200mm, behöver du mer, så ställ det på högsta möjliga.
Andra alternativet är att stänga av bildstabiliseringen.

Hittade detta innan du svarade.
"If Shake Reduction is enabled when using an older lens, you will need to manually select the closest matching focal length from the Input Focal Length menu. To do this:
Turn the camera off. Mount the non-"A" series lens. Turn the camera on.

The Input Focal Length screen will appear. Use the rear e-dial to select a focal length which is closest to the focal length of the lens you are using. If you are using a zoom lens, choose a focal length close to the midpoint of the zoom range of the camera."

Så det är nog som du säger att ska jag använda zoom så kan jag lika gärna stänga av den.

Du tror inte jag behöver tänka på x1.5 faktorn som kameran ger på gamla objektiv? Som jag har förstått det så är nya objektiv framtagna för digitala systemkameror anpassade till x1.5 faktorn medans gamla så tar man x1.5 i beaktning. Nu är jag inte alls säker på att detta stämmer utan det är så jag tolkat det så jag kan ju ha helt fel på den punkten.

Så med exemplet 200mm och en konverter 2x så skulle det bli 200x2x1.5= 600 mm och det är det man ska ställa in på kameran för bildstabilisering?

Hej!

Brännvidden påverkar bildstabiliseringen och ska ställas in på den brännvidd objektivet har/är inställt på (x eventuell telekonverter). Den så kallade brännviddsförlängningen (1,5x) ska du inte ta hänsyn till. Att inställningen visas i EXIF spelar ingen roll för funktionen utan kan ses som en minnesanteckning bara.

På K5'an går brännvidden att ställa in i menyn (4) i efterhand, men hur det är på K100D vet jag inte. Titta igenom menyerna. Inställningen syns bara när ett manuellt objektiv är monterat

Sen kanske resultatet inte blir det allra bästa med med 2 st 2x konvertrar, men det kan ju vara kul att testa. Brännviddsinställningen går nog bara upp till 800 mm om jag inte minns fel.

//Lars

Tack för info. Nej jag förstår att 2st 2x inte är det bästa men jag gör det mer för att det är kul att testa. :)

Klart att du ska testa. ;-)

Om jag förstår manualen rätt kan du ställa/ändra brännvidden i Inspelningsmenyn när kameran är igång (sid 104 i manualen).

//Lars

Jag använde ett Pentax-A 70-210/4 med manuell fokus för att fota segelflyg handhållet förra veckan och ställde in 120 mm som bränvidd på min K5 och det funkade över förväntan.

Ska du ha kameran på stativ med din optikkombination (handhållet är väl inte att tänka på med brännvidder över 400 mm) ska du slå av antiskaken.

Räkna inte med någon "brännviddsförlängning" för aps-c då det inte finns något sådant alls egentligen, bara något man slänger ur sig för att jämföra bildvinkeln med fullformat.

Brännvidd är en fysisk specifikation som enbart styrs av optiken, det har inget med sensorn att göra. Ett 50mm är 50mm oavsett vilken kamera den sitter på, oavsett ålder eller om det ligger på bordet framför dig. Att man pratar om "cropfaktor" och liknande är för att förstå vilken bildvinkel man får med just den sensorn man använder för stunden. Egentligen borde man prata om beskärning (crop på engelska) och bildvingelminskning istället för det felaktiga "bränviddsförlängning".

Brännvidd; http://sv.wikipedia.org/wiki/Brännvidd
Bildvinkel: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bildvinkel

Ställer man in för lång brännvidd kommer bildstabiliseringen bli överaktiv.

Bildstabiliseringen

Tänk bara på att bilstabiliseringen inte aktiveras om inte (vafan heter knappen på svenska?) the shutter är halft intryckt först.

Tänk bara på att bilstabiliseringen inte aktiveras om inte (vafan heter knappen på svenska?) the shutter är halft intryckt först.

OT: avtryckare är nog det mest använda uttrycket på svenska för det som på engelska heter shutter release button.

Tipset är dock helt rätt oavsett vad man kallar det - stabiliseringen är inte konstant aktiv, och ibland kan den behöva en stund på sig att komma igång.

OT: avtryckare är nog det mest använda uttrycket på svenska för det som på engelska heter shutter release button.

Tipset är dock helt rätt oavsett vad man kallar det - stabiliseringen är inte konstant aktiv, och ibland kan den behöva en stund på sig att komma igång.

Jag hänger för lite här och för mycket i Pentaxforums.com så tillsist fastnar de engelska ermerna men inte de svenska konstigt nog.

OT-tillägg:
Fast jag inbillar mig att "slutarknapp" är betydligt vanligare i vardagslag... :)

När det gäller bildstabiliseringars olika tidskonstant så är min erfarenhet att det blir en märkbar fördröjning för Pentax (liksom för Canons och Nikons) system innan de kommer igång, medan jag inte kan uppfatta någon fördröjning med Sonys eller Olympus antiskaksystem vid praktiskt bruk.
.

OT-tillägg:
Fast jag inbillar mig att "slutarknapp" är betydligt vanligare i vardagslag... :)

När det gäller bildstabiliseringars olika tidskonstant så är min erfarenhet att det blir en märkbar fördröjning för Pentax (liksom för Canons och Nikons) system innan de kommer igång, medan jag inte kan uppfatta någon fördröjning med Sonys eller Olympus antiskaksystem vid praktiskt bruk.
.

Då inbillar du dig nog fel, både vad det gäller det ena och det andra. Alla stabiliseringssystem måste komma igång innan de fungerar, så det går inte att bara lyfta kameran och trycka av och räkna med att stabiliseringen är igång. I en del fall kan det bli riktigt uselt, då stabiliseringen motverkar den rörelse som sker när man lyfter kameran (och det gäller oavsett sensorskak eller optisk stabilisering).

Jag har aldrig nånsin hört någon säga slutarknapp förrän nu, men det kan ju hända att någon någon gång sagt det.

Senast ändrad:
Tack för påminnelsen.

Är nybörjare på det här men ska lägga upp lite bilder här också :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar