Annons

Lite bra fågelbilder att visa?

Produkter
(logga in för att koppla)
solvargen skrev:
Jättebra gjort. Bra skärpa,fin exponering men att kapa fötter är förbjudet..aja baja..

Jo, jag vet... Har några bra bilder med fötterna också, men ingen så nära... Än så länge är mitt fotande av fåglar mer panikartat, hålla koll på fågeln i sökaren, försöka se vilka inställningar man har, se till att fokus är rätt m.m. Har inte riktigt kommit dit än att jag hinner komponera bilderna riktigt bra :)

M.V.H. Johan Runesson
 
Jo,det var samma för mig i början och antagligen för de flesta andra ochså. Man lär sig med tiden.
Det bästa är nog att vara så stilla som möjlig och helst sitta ner. Tycker att det känns mer behagligt att fotografera på den vägen och så slipper man gå så mycket ochså. För egen del är ett stativ oumbärligt..man vinner mycket på skärpa men kan förvisso ochså gå miste om bilder då det fast på stativet...
 
overtune skrev:
Här är en flygande variant!

Coolt med flyg på Storspov. + exponera 1steg lr spotmät så syns fågel mer..

Prova höjdformat om du hinner åxå, på dem när de är så nära att fötterna inte kommer med lr beskär hårdare.

En häger är ju tex omöjlig att få riktigt nära utan att kapa lite =)
 
ANDERS.
Ok. Ska sätta en "smiley" nästa gång. Jag tycker det stör anmärkningsvärt om man inte kan få med hela benen/fötterna....i övrigt är bilden jättebra med tanke på att det var Jonas första allvarliga försök till att fotografera fåglar.
MVH Thomas
 
C.G. skrev:
Hur vanlig är Gråbrun variant av Svartvit Flugsnappare?
Någon som vet?
Här finns bilden:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/674894.htm

Populationerna i sydeuorpa och även öster ut är mer gråbruna i dräkten än den nordliga som är mer svart i dräkten. Har själv varit med om att i fält bestämma en svartvit flug som hona, för att sedan när den fastnade i nätet (ringmärkning) bestämmas till en hane. Så lika kan sydliga/östliga hanar vara honorna!

Kalasbild för övrigt!

Oscar
 
Pungmesen...

... som aldrig dök upp :(

Satt och väntade bra länge, men unge herr pungmes hade tydligen annat för sig.

Jag får återkomma.

/Jacob vP
 

Bilagor

  • _5090739.jpg
    _5090739.jpg
    44.1 KB · Visningar: 404
Kanske inte så bra men en fågel är det i alla fall, kan det vara en sävsparvshona? Någon som vet?
 

Bilagor

  • _mg_5925.jpg
    _mg_5925.jpg
    56.6 KB · Visningar: 370
Fångade den här idag, det är väl också en buskskvätta tror jag.
 

Bilagor

  • buskskvätta.jpg
    buskskvätta.jpg
    57.5 KB · Visningar: 336
Sädesärla, fotad nyss..
Vacker fågel som många tycks se förbi.

Här en som stulit en moped eller nåt,, eftersom ena foten är borta..;)

Mvh Nilcas,
 

Bilagor

  • s,ärla07-mini.jpg
    s,ärla07-mini.jpg
    27.4 KB · Visningar: 320
Truten var död idag.

Jag promenerade förbi trutparet i förrgår, då parade de för fullt, etablerade det boet som de nyttjat i x (många) antal år.

Idag så var den ena truten avliden. Tillsynes helt utan vidare eller fysisk kamp..

Måste säga att jag blev lite ledsen när jag såg maken satt uppe på hustaket ovanför.. där nede vid havsbandet...

(Fotade bara på avstånd.. miljön blir ju så viktig känner jag..:)


MVH Niclas,
 

Bilagor

  • mås-död-01.jpg
    mås-död-01.jpg
    24.8 KB · Visningar: 311
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.