Annons

Lite bra fågelbilder att visa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sångare

gunau skrev:
Tack för svaret. Här kommer ytterligare en fågael jag har lite svårt att artbestämma. Kan det vara en lövsångare (även om den sitter in en tall....)
Bifogar även en detalj över ögat som tydligen skall hjälpa till vid artbestämningen.

Gransångare, Lövsångare o Grönsångare skiljer man enklast åt på sången. Gransångaren har en mycket typisk stötig
-silt,saltsaltsilt,salt,siltsalt....

Lövsångaren däremot har en helt annan melodiös mjukt visslande sång.

Grönsångaren har en ökande rytm i sången som väldig väl beskrivs av ljudet från ett mynt som snurrar och slutar snurra,på ett bord eller annat hårt underlag.

Vill man läsa om hur fåglar låter Rek Erik Rosenbergs ¨Fåglar i Sverige¨.
 
Re: Rödbena!

gunau skrev:
Tack för svaret. Här kommer ytterligare en fågael jag har lite svårt att artbestämma. Kan det vara en lövsångare (även om den sitter in en tall....)
Bifogar även en detalj över ögat som tydligen skall hjälpa till vid artbestämningen.

Svårt att säga utifrån just denna bild. Kan faktiskt vara en Lövis eller Granis. Grönis är det dock inte.

Som Janne mycket riktigt påpekade, så är sången det säkraste sättet att skilja dom åt. Annars så är Lövis generellt sett något större/kraftigare än Granis samt har ljusare ben och överlag mer grönt/gult i fjäderdräkten. Granis har mörka ben och en mer grådaskigt färgad fjäderdräkt. Men märk väl, att dessa karaktärer ofta kan överlappa arterna mellan.

Ögat är ingen artkaraktär, möjligen för åldersbestämning i en ringmärkares hand.

Oscar
 
Re: Rödbena!

gunau skrev:
Tack för svaret. Här kommer ytterligare en fågael jag har lite svårt att artbestämma. Kan det vara en lövsångare (även om den sitter in en tall....)
Bifogar även en detalj över ögat som tydligen skall hjälpa till vid artbestämningen.

En del arter är mycket svåra att skilja från varandra och då bla lövsångare och gransångare. Men trots denna svårigheten så tycker jag ändå att det allmäna intrycket gör att det är mest troligt att det är en gransångare.
 
Re: Re: Vad är detta för pippi?

Janne H skrev:
Grönfink.
Grönfinkar varierar mycket i färg, från grådassiga till nästan klargula.

/JH

Tack Janne!
Visste inte att det kunde vara så stora skillnader på samma fågelart. Men den uppehöll sig tillsammans med bl.a. grönfinkar, så det stämmer nog.
Janne
 
Re: Rödbena!

gunau skrev:
Tack för svaret. Här kommer ytterligare en fågael jag har lite svårt att artbestämma. Kan det vara en lövsångare (även om den sitter in en tall....)
Bifogar även en detalj över ögat som tydligen skall hjälpa till vid artbestämningen.

Med tanke på att handpenneprojektionen i jämförelse med Tertiallängden...(öh)..så skulle jag iaf skriva in den som Lövsångare..

Gransångaren har helt enkelt 40-50% kortare..handpennor/vingspets än Löv.

Och jag tycker iaf på denna bild att vingen kommer att gå ner en bit på stjärten, ..med det är lurt.

Gransångarens vingspets slutar liksom mer mitt på undergumpen.
 
Senast ändrad:
En andhona har tydligen hittat sin livspartner i en vit and/anka/albino? Jag vet faktiskt inte vilken art den vita är. Någon som kan informera? Är detta vanligt? Såg dom två även förra året, just här i krokarna.

Bilden är ganska mycket kroppad, därav kvalitén.
 

Bilagor

  • fåglar_4.jpg
    fåglar_4.jpg
    54.8 KB · Visningar: 461
Falkman skrev:
En andhona har tydligen hittat sin livspartner i en vit and/anka/albino? Jag vet faktiskt inte vilken art den vita är. Någon som kan informera? Är detta vanligt? Såg dom två även förra året, just här i krokarna.

Bilden är ganska mycket kroppad, därav kvalitén.
Osäker på vad den egentligen heter, men vit anka eller tamand är de vanligaste namnen jag hört på den, men som sagt, högst osäker på om det är dess egentliga namn.

I Pildammsparken i Malmö är det ett gräsandspar som bildat en triss tillsammans med en vitkindad gås. Skall se om jag inte kan fixa en bild på dem i dagarna!
 
Har sett en bläsand som kapat en gräsandshona, till hannens förtvivelse. Det kan tydligen hända, dom kan också faktiskt få avkommer, men dem arterna är i samma familj..
 

Bilagor

  • brunwebb.jpg
    brunwebb.jpg
    51.7 KB · Visningar: 446
Skäggdoppingar

Långt avstånd så denna bild är rätt hårt beskuren.
/Jonas
 

Bilagor

  • skäggdoppingar_400.jpg
    skäggdoppingar_400.jpg
    50.7 KB · Visningar: 379
Heh, jag fotade en Björktrast föt att par timmar sen, jag med :)
 

Bilagor

  • resize of pict0414-01.jpg
    resize of pict0414-01.jpg
    55.8 KB · Visningar: 320
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.