Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Lite bra fågelbilder att visa?
- Trådstartare Joakim A
- Start datum
Janne H
Aktiv medlem
Sångare
Gransångare, Lövsångare o Grönsångare skiljer man enklast åt på sången. Gransångaren har en mycket typisk stötig
-silt,saltsaltsilt,salt,siltsalt....
Lövsångaren däremot har en helt annan melodiös mjukt visslande sång.
Grönsångaren har en ökande rytm i sången som väldig väl beskrivs av ljudet från ett mynt som snurrar och slutar snurra,på ett bord eller annat hårt underlag.
Vill man läsa om hur fåglar låter Rek Erik Rosenbergs ¨Fåglar i Sverige¨.
gunau skrev:
Tack för svaret. Här kommer ytterligare en fågael jag har lite svårt att artbestämma. Kan det vara en lövsångare (även om den sitter in en tall....)
Bifogar även en detalj över ögat som tydligen skall hjälpa till vid artbestämningen.
Gransångare, Lövsångare o Grönsångare skiljer man enklast åt på sången. Gransångaren har en mycket typisk stötig
-silt,saltsaltsilt,salt,siltsalt....
Lövsångaren däremot har en helt annan melodiös mjukt visslande sång.
Grönsångaren har en ökande rytm i sången som väldig väl beskrivs av ljudet från ett mynt som snurrar och slutar snurra,på ett bord eller annat hårt underlag.
Vill man läsa om hur fåglar låter Rek Erik Rosenbergs ¨Fåglar i Sverige¨.
Osquar
Aktiv medlem
Re: Rödbena!
Svårt att säga utifrån just denna bild. Kan faktiskt vara en Lövis eller Granis. Grönis är det dock inte.
Som Janne mycket riktigt påpekade, så är sången det säkraste sättet att skilja dom åt. Annars så är Lövis generellt sett något större/kraftigare än Granis samt har ljusare ben och överlag mer grönt/gult i fjäderdräkten. Granis har mörka ben och en mer grådaskigt färgad fjäderdräkt. Men märk väl, att dessa karaktärer ofta kan överlappa arterna mellan.
Ögat är ingen artkaraktär, möjligen för åldersbestämning i en ringmärkares hand.
Oscar
gunau skrev:
Tack för svaret. Här kommer ytterligare en fågael jag har lite svårt att artbestämma. Kan det vara en lövsångare (även om den sitter in en tall....)
Bifogar även en detalj över ögat som tydligen skall hjälpa till vid artbestämningen.
Svårt att säga utifrån just denna bild. Kan faktiskt vara en Lövis eller Granis. Grönis är det dock inte.
Som Janne mycket riktigt påpekade, så är sången det säkraste sättet att skilja dom åt. Annars så är Lövis generellt sett något större/kraftigare än Granis samt har ljusare ben och överlag mer grönt/gult i fjäderdräkten. Granis har mörka ben och en mer grådaskigt färgad fjäderdräkt. Men märk väl, att dessa karaktärer ofta kan överlappa arterna mellan.
Ögat är ingen artkaraktär, möjligen för åldersbestämning i en ringmärkares hand.
Oscar
gujo
Aktiv medlem
En del arter är mycket svåra att skilja från varandra och då bla lövsångare och gransångare. Men trots denna svårigheten så tycker jag ändå att det allmäna intrycket gör att det är mest troligt att det är en gransångare.
gunau skrev:
En del arter är mycket svåra att skilja från varandra och då bla lövsångare och gransångare. Men trots denna svårigheten så tycker jag ändå att det allmäna intrycket gör att det är mest troligt att det är en gransångare.
Ekebojanne
Aktiv medlem
Re: Re: Vad är detta för pippi?
Tack Janne!
Visste inte att det kunde vara så stora skillnader på samma fågelart. Men den uppehöll sig tillsammans med bl.a. grönfinkar, så det stämmer nog.
Janne
Janne H skrev:
Grönfink.
Grönfinkar varierar mycket i färg, från grådassiga till nästan klargula.
/JH
Tack Janne!
Visste inte att det kunde vara så stora skillnader på samma fågelart. Men den uppehöll sig tillsammans med bl.a. grönfinkar, så det stämmer nog.
Janne
ArtbyRyman
Aktiv medlem
Med tanke på att handpenneprojektionen i jämförelse med Tertiallängden...(öh)..så skulle jag iaf skriva in den som Lövsångare..
Gransångaren har helt enkelt 40-50% kortare..handpennor/vingspets än Löv.
Och jag tycker iaf på denna bild att vingen kommer att gå ner en bit på stjärten, ..med det är lurt.
Gransångarens vingspets slutar liksom mer mitt på undergumpen.
gunau skrev:
Med tanke på att handpenneprojektionen i jämförelse med Tertiallängden...(öh)..så skulle jag iaf skriva in den som Lövsångare..
Gransångaren har helt enkelt 40-50% kortare..handpennor/vingspets än Löv.
Och jag tycker iaf på denna bild att vingen kommer att gå ner en bit på stjärten, ..med det är lurt.
Gransångarens vingspets slutar liksom mer mitt på undergumpen.
Senast ändrad:
PeBro
Aktiv medlem
Tamrock skrev:
Rödhake
Wow, vilken bild, helt syverän!!
Komposition, ljus, färg och blänket i ögat, allt stämmer, jättegrattis!
Mvh / Peter
PeBro
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Fiskgjuse
Schysst, ser ut att vara i färd med bobygge, Järva?
Mvh / Peter
Falkman
Aktiv medlem
En andhona har tydligen hittat sin livspartner i en vit and/anka/albino? Jag vet faktiskt inte vilken art den vita är. Någon som kan informera? Är detta vanligt? Såg dom två även förra året, just här i krokarna.
Bilden är ganska mycket kroppad, därav kvalitén.
Bilagor
Newman75
Aktiv medlem
Osäker på vad den egentligen heter, men vit anka eller tamand är de vanligaste namnen jag hört på den, men som sagt, högst osäker på om det är dess egentliga namn.Falkman skrev:
En andhona har tydligen hittat sin livspartner i en vit and/anka/albino? Jag vet faktiskt inte vilken art den vita är. Någon som kan informera? Är detta vanligt? Såg dom två även förra året, just här i krokarna.
I Pildammsparken i Malmö är det ett gräsandspar som bildat en triss tillsammans med en vitkindad gås. Skall se om jag inte kan fixa en bild på dem i dagarna!
panelkungen
Aktiv medlem
Ännu en sothöna...
Större bild finns här: http://www.deviantart.com/view/32535223/
Större bild finns här: http://www.deviantart.com/view/32535223/
Bilagor
Andreas K
Aktiv medlem
Göktyta
En väldigt svårfotad liten krabat.
En av anledningarna är att den är så otroligt välkammouflerad.
För att se en större bild: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/666093.htm?set=lp
En väldigt svårfotad liten krabat.
En av anledningarna är att den är så otroligt välkammouflerad.
För att se en större bild: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/666093.htm?set=lp
Bilagor