Annons

Lite bra fågelbilder att visa?

Produkter
(logga in för att koppla)
ahlmik skrev:
Morgonens lilla händelse! Havsörn månne?
/Micke

Ser ut som det, fortfarande med ödmjukhet inför alla arter. Näbben som inte är helt gul kan tyda på att det är en yngling. Har du sett den i närheten av hav, och den är stor, med graciösa vingtag, skulle jag nästan våga vara säker på att det är en havsörn. Här är en vuxen ørn, med vit stjärt och gul näbb, med en disipel som fölger efter.
 

Bilagor

  • ørnkråke_filteredwebb.jpg
    ørnkråke_filteredwebb.jpg
    52.6 KB · Visningar: 427
niklas32 skrev:
Ser ut som det, fortfarande med ödmjukhet inför alla arter. Näbben som inte är helt gul kan tyda på att det är en yngling. Har du sett den i närheten av hav, och den är stor, med graciösa vingtag, skulle jag nästan våga vara säker på att det är en havsörn. Här är en vuxen ørn, med vit stjärt och gul näbb, med en disipel som fölger efter.
Tack för infon. Det är taget vi Angarnsjöängen (Vallentuna), och det är inte långt från havet (någon mil) så du har nog rätt. Det som förbryllade mig var bakens undersida med mörk rand ytterst och ljusare parti inåt.
/Micke
 
Magnus Kumlin skrev:
En Brun kärrhök från gårdagens 5 timmars-väntande på att fågeln skulle komma tillräckligt när för mina 300mm. Denna fågel bör inte vara helt utfärgad va? Eller blir fåglarna sällan så ljusa på riktigt som dom är i Fågelguiden? Det här kan annars vara en andraårare som inte nåt sin adulta dräkt, nån som vet svar på tal angående dessa spekulationer?

Vilka omständigheter är allra sämst för kromatisk abberation? Vilket verktyg i PS använder man för att lättast få bort denna störande effekt?

/Mange

Hej
Stämmer att denna inte är helt utfärgad. Dom kan faktiskt bli såpass ljusa som i Fågelgiuden. Då är dom enligt mej riktigt snygga och nåt man gärna får på bild.

Angående kromatisk abberation, som jag antar är de blåaktiga kanter som bildas (är inte så bra på de uttrycken), brukar jag ta bort med hjälp av Rödaögonpenseln i mitt PS elements 2.0. Jag har det liggande i "verktygslådan" i PS men ja vet att det inte ser ut så i alla varianter. Men lyckas du hitta funktionen är den mkt bra till detta problem.

Hälsningar Erik
 
ahlmik skrev:
Tack för infon. Det är taget vi Angarnsjöängen (Vallentuna), och det är inte långt från havet (någon mil) så du har nog rätt. Det som förbryllade mig var bakens undersida med mörk rand ytterst och ljusare parti inåt.
/Micke

Jag är allt annat enn ekspert på rovfågel,men alla tveksamheter diskuterar jag med några ornitolog kompisar, efter ett tag får man med seg ett och annat tillslut. Jag tørs inte säga bu eller bä, tycker att stjärten på din fågel ser lite lång ut. Men här är en bild på en ung havørn i alla fall, med mørk ytterkant och det vita längre inn.
Jag vet för lite om vilka andra rovfåglar som kan finnas hos dig, trots att jag faktiskt bott i vallentuna, men det var länge sen!
 

Bilagor

  • havorn2.jpg
    havorn2.jpg
    42.3 KB · Visningar: 301
niklas32 skrev:
Jag är allt annat enn ekspert på rovfågel,men alla tveksamheter diskuterar jag med några ornitolog kompisar, efter ett tag får man med seg ett och annat tillslut. Jag tørs inte säga bu eller bä, tycker att stjärten på din fågel ser lite lång ut. Men här är en bild på en ung havørn i alla fall, med mørk ytterkant och det vita längre inn.
Jag vet för lite om vilka andra rovfåglar som kan finnas hos dig, trots att jag faktiskt bott i vallentuna, men det var länge sen!

Tack, tänkte möjligvis att det var en flyttande kungsörn på väg norrut, men det stämmer ju inte heller (undersidan av vingarna).
/Micke
 
niklas32 skrev:
Jag tørs inte säga bu eller bä, tycker att stjärten på din fågel ser lite lång ut.
Jag tror att man luras lite av bilden. Vingpennorna på den vänstra vingen sticker ut bakom stjärten i bilden och ser nästan ut att vara en lång, spretig stjärt. Jag vågar med nära nog 100% säkerhet påstå att Mikaels bild föreställer en yngre havsörn ;o)

Bifogar en bild på en ung havsörn som jag tog förra vintern.
 

Bilagor

  • crw_0357.jpg
    crw_0357.jpg
    10.5 KB · Visningar: 272
Kontrar med en lite mindre fågel... En domherre-hona (?) som satt och kikade på mig.
 

Bilagor

  • img_0416_400.jpg
    img_0416_400.jpg
    30.3 KB · Visningar: 302
Hallå...... är det någon där??


Har legat hemma med ont i ryggen hela påsken... lyckades se denna från fønstret idag!
 

Bilagor

  • hallå.jpg
    hallå.jpg
    53.3 KB · Visningar: 300
En exotisk björktrast var samarbetsvillig.

Edit: så lägligt med tanke på ovanstående inlägg.
 

Bilagor

  • björktrast.jpg
    björktrast.jpg
    55.9 KB · Visningar: 277
ANNONS