Annons

Lite bra fågelbilder att visa?

Produkter
(logga in för att koppla)
WFS) (Graylingman skrev:
Parus palustris. Vad heter entita på norska?
//A

Det är løvmeisen det, som inte finns så gott om häruppe. Granmeisen, parus montanus och lappmeise, parus parus cintus finns det desto fler av. Normalt är inte namnen nåt problem när fåglarna inte är så lika varandra och namnen inte skilljer så mycket!
 
PÅ norska skulle jag tro att det er tretåspett (picoides tridactylos), den finns här uppe hos mig, men ska visst inte finnas i sødra sverige. Jag har sett den några gånger och vill minnas att fjäderdräkten ska vara lite mer tydeligt stripat runt hovud och nacke. Man kan kanksje anta at dette är en ung fågel! Återigjen blir det ett antagande, som jag hoppas fler kan blanda sig inn i!!
 
Tack för ditt svar Johan.
Jag bor ju i norra sverige så helt omöjligt att det skulle vara just den spetten är det ju inte.

Ser fram emot fler svar från våra begåvade fotograferande ornitologer.

M.v.h Leif
 
Photosession skrev:
Tack för ditt svar Johan.
Jag bor ju i norra sverige så helt omöjligt att det skulle vara just den spetten är det ju inte.

Ser fram emot fler svar från våra begåvade fotograferande ornitologer.

M.v.h Leif

Kanske inte så oerhört begåvad, men nog är det en tretåig hackspett. Och den hittar man väldigt ofta i gammal granskog, vilket ju även denna hackspett verkat förstå.

mvh

Bent
 
Bent C. skrev:
Och den hittar man väldigt ofta i gammal granskog, vilket ju även denna hackspett verkat förstå.

mvh

Bent

Om man hittar den ofta vet jag inte direkt. Den är i alla fall rödlistad, som sårbar (VU) och anses minska relativt kraftigt i antal.
//Anders
 
Bent C. skrev:
Kanske inte så oerhört begåvad, men nog är det en tretåig hackspett. Och den hittar man väldigt ofta i gammal granskog, vilket ju även denna hackspett verkat förstå.

mvh

Bent

Begåvad eller ej så har du ju ändå hjälpt till att artbestämma den lilla fågeln och dessutom berättat var den helst håller till. :)

Hade nästan hoppats på vitryggig hackspett... Men sån tur lär man inte ha i första taget om jag förstått saker och ting rätt.

Tackar för all hjälp.

M.v.h Leif
 
Ska du hitta en vitrygg ska du ha tur eller bra tips :)

"År 2003 fanns fyra kända häckningar, år 2004 endast tre. Därtill finns ett litet antal ensamma fåglar och troligen något enstaka häckande par som undgått upptäckt."

Hotklass Akut hotad (CR)
//Anders
 
WFS) (Graylingman skrev:
Ska du hitta en vitrygg ska du ha tur eller bra tips :)

"År 2003 fanns fyra kända häckningar, år 2004 endast tre. Därtill finns ett litet antal ensamma fåglar och troligen något enstaka häckande par som undgått upptäckt."

Hotklass Akut hotad (CR)
//Anders

Det var det jag hade i åtanke när jag skrev det jag gjorde. Såg på TV alldeles nyligen att viltvårdare och ornitologer skyddat vissa områden för bland annat vitryggen.

Därav min förhoppning om just den fågeln. Allt för att kunna visa på fler fåglar av just vitryggig hackspett. Men tyvärr var det inte den måste jag väl säga nu :(

Tack för dina svar.

M.v.h Leif
 
WFS) (Graylingman skrev:
Om man hittar den ofta vet jag inte direkt. Den är i alla fall rödlistad, som sårbar (VU) och anses minska relativt kraftigt i antal.
//Anders

Jag uttryckte mig oklart, jag menade att när man ser den är det ofta i gammal granskog (jag har enbart sett den i sådan skog). Just där jag bor (Holmsund utanför Umeå) ser man den faktiskt tämligen ofta om man går i de äldre delarna av skogarna häromkring.

mvh Bent
 
En Brun kärrhök från gårdagens 5 timmars-väntande på att fågeln skulle komma tillräckligt när för mina 300mm. Denna fågel bör inte vara helt utfärgad va? Eller blir fåglarna sällan så ljusa på riktigt som dom är i Fågelguiden? Det här kan annars vara en andraårare som inte nåt sin adulta dräkt, nån som vet svar på tal angående dessa spekulationer?

Vilka omständigheter är allra sämst för kromatisk abberation? Vilket verktyg i PS använder man för att lättast få bort denna störande effekt?

/Mange
 

Bilagor

  • brunhökredfs.jpg
    brunhökredfs.jpg
    48.7 KB · Visningar: 387
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.