Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lite bra fågelbilder att visa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du har rätt Erik.
Men det spelar ingen roll.
Skulle jag länka till alla mina bilder och alla andra skulle länka till sina bilder.
Tråden skulle bli helt oläslig.
Kanske skulle man läsa den första sidan.
Jag har slutat se på tråden för alla länkar.
Men just nu för att jag är ett inlägg.
Men OK är man intresserad av länkar kör hårt. Tycker bara det blir förbannat tråkigt med en fotosida med bara länkar.
Mvh/-Anders
 
Erik Edvardsson skrev:
Tror att den främsta anledningen till att folk länkar är att de vill visa sina bilder i stort format och inte det lilla 400x400.

Personligen har jag full förståelse för detta, då de allra flesta bilder i min mening blir mycket finare och bättre i stort format jämfört med litet.

Vänliga hälsningar Erik

Hej

Jag håller med att det blir tradigt med alla länkar men det lilla 400x400 gör inte bilden rättvisa samt extra jobb då man måste göra om bilden från början, dvs från RAW till liten jpg. Många tycker det är omständigt. Många har bilden redan färdig på en hemsida i en storlek. Problemet är lite att man inte kan länka en stor jpg från tex sin hemsida till en tråd på Fotosidan.

Sitter med upplösningen 1600x1200, då blir bilderna rätt små.

På andra fotosidor som handlar om foto är detta inte ett problem. Kanske finns det några tekniska svårigheter på Fotosidan som gör detta svårt, men jag vet att flera har önskat möjligheten att kunna länka till större bilder. Då laddar man inte upp bilden på Fotosidans server utan är bara länkad till den server där man har hemsidan eller till de bilder man redan har tex i portfolien eler liknande.

Som snabb exempel:

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1019&thread=16869353

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1019&thread=16626464

http://www.fredmiranda.com/forum/topic/371887

Så min förhoppning är att man kommer kunna länka till större bilder på Fotosidan som på de andra sidorna ovan. Tanken med tråden är ju att visa upp fågelbilder och man vill ju att de skall se någorlunda bra ut och jag tycker det blir lidande på 400x400 hårt jpg komprimerade, ofta fyrkantiga bilder, dvs kompositionen kanske förloras.

MVH

Omar Brännström
 
Ni har ju rätt båda två, allihop

Det är lite segt med länkar, men samtidigt att göra bilderna till max 400 på en längd suger.
En stor anledning till att jag inte visar fler bilder iaf. Det är för mokligt.

Det borde väl ha med server utrymmet att göra?
En del bilder här är ju värda att se på länken..valfritt tycker jag.

Men tonen bör inte bli agressiv för det =)
Det är ju snart vår..och har äntligen hört hackspetten börjat trumma i skogen igen..lycka!
 

Bilagor

  • kung2,2.jpg
    kung2,2.jpg
    40.4 KB · Visningar: 565
Re: Ni har ju rätt båda två, allihop

Euroshots skrev:

Det borde väl ha med server utrymmet att göra?


Hej

Vad jag har förstått så länkar man bara från tex sin hemsida, dvs annan server så det belastar inte fotosidan server, dvs man laddar inte upp sin bild på Fotosidansserver. Men klart kanske det belastar servern ändå, då bilderna skall öppnas??

Tex på Dpreview kan man inte ladda upp en bild utan måste länkas och det är tror jag för att de vill inte att det skall belaste Dpreviews server (utrymme).

Nu skall jag ut i det fina vädret, lite sen och datorstrul.

Tjusig bild!

MVH

Omar
 
Om du lägger in externa länkar så belastas inte Fotosidans server på något vis, vare sig om det är IMG (bild) eller HREF (vanlig länk) till en bild. All belastning sker på klientsidan som måste hämta bilden.

Enda nackdelen dock är att folk skulle då kunna lägga in väldigt högupplösta bilder som då måste laddas ner till alla klienter för att visas. Detta skulle göra sidan extremt slö.
 
Personligen så bryr jag mig inte ett dugg om det är länkar eller bilder.
Det enda jag är intresserad av är fågelbilderna.
Tycker den hårda tonen var onödig och tillförde inte den här tråden något.
 
Mitt första fågelinlägg!


Bilden togs på en valsafari jag och sambon gjorde i februari på Nya Zealand, Kaikoura. Det var kraftig sjögång och båten slog hårt i vågorna. Helt plötsligt seglade det förbi en albatross bara två meter utanför mitt smutisga fönster. Tyvärr var jag inte riktigt redo att ta en bild då jag höll min sambons kräkpåse. Typiskt!

Tillfället dök upp igen på 15-20 meter efter ett tag och jag fick en fin serie, något suddiga bilder, av en albatross. Här är en av dem.
 

Bilagor

  • _mg_8760a_resize.jpg
    _mg_8760a_resize.jpg
    29.5 KB · Visningar: 526
OM ett år eller så så fungerar knappt 50% av länkarna. VAd är vittsen med att länka då, ingen vad jag kan se.

Bilder skall det vara.

Bilder som är fint fungerande som stora är fint fungerande även i det lilla formatet. Så är oftast verkligheten vare sig vi vill eller inte.

Jag har irriterat mig på länkarna sedan jag nappade på tråden, även om jag ibland länkat också.

In med bilder vetja!

**

Härlig albatross, en drömfågel att få drömbilder av;)!

MVH Niclas,
 
Mkt bra idé tycker jag. Då kan de som vill lägga in nån bild o sen länka till resten för dem som vill se det.
En fördel med länkar är väl kanske också att man får in mer bilder i ett inlägg. Vill man då lägga in flera bilder så blir det kanske lite lättare att snacka om dessa bilder när man hänvisar till ett inlägg....

Mvh Erik
 
Re: Re: Ni har ju rätt båda två, allihop

Omar skrev:
Hej

Vad jag har förstått så länkar man bara från tex sin hemsida, dvs annan server så det belastar inte fotosidan server, dvs man laddar inte upp sin bild på Fotosidansserver. Men klart kanske det belastar servern ändå, då bilderna skall öppnas??

Tex på Dpreview kan man inte ladda upp en bild utan måste länkas och det är tror jag för att de vill inte att det skall belaste Dpreviews server (utrymme).

Nu skall jag ut i det fina vädret, lite sen och datorstrul.

Tjusig bild!

MVH

Omar

Vad jag menade var att om vi fick lägga ut 1mb bilder här kanske det blir segt på Fotosidan, bara denna tråden är väl på en TERRAbyte nu =)
Ja vet inte , är inte så insatt i deras prylar.

Tycker vi struntar i det som tjötats och kör på Kanonens linje. Inspiration och bilder i alla dess former. sidan är ju fri..gör som ni orkar alla..

Jag har tex: inlett förhandlingar om att köpa Nikons 200-400/4 nu i vår, i sverige istället för att åka till Usa senare i år pga det sug som denna tråden väcker i mig.

Töntigt men: BIRDS 4 EVER hahaha
 
Lånade ut kameran en stund till grabben i går.
Han hittade den här duvan på lång distans i ett träd på tomten. För att vara enda bilden han tog så får man väl gratulera honom :)
Bilden är något croppad.
 

Bilagor

  • viktors duva.jpg
    viktors duva.jpg
    55 KB · Visningar: 425
Den med fisken är jäkligt läcker. Inga bilder att sitta och kolla på medan man äter dock :p
 
Omar, kan du säga åt jordugglorna uppe i Uppland att bete sig som dom nere i södra Sverige..dvs jaga på dagen!
Här uppe så är dom bara kvälls och natt aktiva vilket inte erbjuder många möjligheter till bilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.