Annons

Lite bra fågelbilder att visa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Liten kung

kungsfågel
 

Bilagor

  • kungsfågel10312 öland kapelludden bredsätra fg 2005-09-25107 red 3 fs 400.jpg
    kungsfågel10312 öland kapelludden bredsätra fg 2005-09-25107 red 3 fs 400.jpg
    51.4 KB · Visningar: 465
från gömsle eller?

Nej, faktiskt inte. Jag har under några års tid försökt komma nära skarvarna bl.a med driftande båt men de sticker allt som oftast iväg. Jag tror, (högst privat teori) att det nu var så kallt att de helt enkelt inte ville flytta sig i onödan efter att ha dykt under lång tid. De satt snällt kvar vid älvstranden och det gick att ta bilder ur olika vinklar och med olika färg på bakgrunden. För mig var det en mycket rolig upplevelse.

Bifogar en bild på en nybadad rackare med annan bakgrund.
 

Bilagor

  • skarvporträtt liten 400.jpg
    skarvporträtt liten 400.jpg
    43.2 KB · Visningar: 447
Förlåt att jag bryter mig in här i tråden med någon fråga. Hoppas ni har överseende med detta.

Måste först säga att denna tråden är helt underbar! Helt otroliga bilder!!

Får, som många andra, rikta en särskild hälsning till Omar, dina bilder är fantistiskt fina och otroligt inspirerande!

Att fota fåglar är lite av drömmen för mig. Har tack vara mitt fotointresse även börjat intressera mig för fågelvärlden. Tyvärr har jag helt enkelt inte någon utrustning för att fota fåglar och är dessutom student, så ekonomin är ju inte den bästa.

Men skulle bli väldigt glad om några skulle vilja ge några tips på vägen! Bl.a. går jag och längtar efter ett teleobjektiv (äger just nu endast ett fast 50 mm), Fotar med nikon (eller rättare sagt en Fuji S2 pro), inte den bästa kameran för just denna typen av fotografering kanske, men det är vad jag har.

Har sneglat lite åt sigma hållet och deras 100-300mm f4 HSM. Men även där är det ganska dyra saker för en fattig student. Vad tror ni om detta objektiv? Skulle det funka till fågelfoto (med en tillhörande konverter)?
Vill ju helst ha ett objektiv med hsm/afs, då kameran annars är en smula slö. (Eller är manuell fokusering att föredra)?
Snälla, ge mig något tips på ett prisvärt, och inte alltför dyrt objektiv som passar bra till fågelfoto!

(Ursäkta än en gång att jag bryter denna underbara tråd med ett frågeinlägg)..

M.V.H Johan Runesson
 
Förlåt att jag bryter mig in här i tråden med någon fråga

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av de objektiv du frågar om men du kan komma ganska långt med 300 mm och 1,6 x crop. Objektivet måste ha hygglig skärpa, i alla fall nerbländat ett steg, annars blir du bara besviken.
Mycket handlar ju om att vara på ett ställe där det faktiskt finns fåglar. Det andra som hjälper till är ju antingen någon form av enklare gömsle eller en plats där de är vana vid människor. Själv har jag hittat en plats i en park/botanisk trädgård dit det kommer en dam varje /varannan dag hela vintern och matar dem. Om man bar sätter sig lugnt så kommer fåglarna nära och man kan börja ta i vart fall hyggliga bilder utan alltför lång brännvidd. Lycka till!
 
En svartmes som håller på och äter. Blev lite förtjust i hur tydligt ögat framträdde. Blixt i det rådande dunklet.
 

Bilagor

  • svartmes äter 400.jpg
    svartmes äter 400.jpg
    44.9 KB · Visningar: 462
Några måsar sneglar efter mat i en kokande gryta...
 

Bilagor

  • måsar över hav beskuren400.jpg
    måsar över hav beskuren400.jpg
    42 KB · Visningar: 451
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.