ANNONS
Annons

Lite bra fågelbilder att visa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja visst är det en kråka, dom är ganska kaxiga av sig, men örnarna bryr sig inte så mycket i dom.
/Göran

Vad ör detta för örn?

Var vid Hornborgarsjön idag och denna örn (??) landade tämligen nära oss, en bra bit ifrån åtel och övrig publik.Den verkade bara promenera runt för att glädja oss och det blev några hyggliga bilder ifrån bilen (utmärkt gömsle). Bilden är tagen med 500 mm samt 2x konverter så det är inte lätt att få det skarpt. Kan ni hjälpa till med artbestämning. Är det en ung kungsörn (egen gissning)???

Bilagor

• örn promenad 400.jpg
    örn promenad 400.jpg
    53.4 KB · Visningar: 654
Re: Vad ör detta för örn?

gunau skrev:
Var vid Hornborgarsjön idag och denna örn (??) landade tämligen nära oss, en bra bit ifrån åtel och övrig publik.Den verkade bara promenera runt för att glädja oss och det blev några hyggliga bilder ifrån bilen (utmärkt gömsle). Bilden är tagen med 500 mm samt 2x konverter så det är inte lätt att få det skarpt. Kan ni hjälpa till med artbestämning. Är det en ung kungsörn (egen gissning)???

Nix! Det är en normalt (för en gångs skull...!) tecknad ormvråk. Fin bild!

Oscar

Var vid en fågelsjö med barnen idag. Hann ändå med att ta några annorlunda bilder på änderna :) Det var ett enormt kakkalorium och de härjade vilt vid en av de få öppna vattnen under vintern.

Vad säger ni om rörelseoskärpan?

peterA

Bilagor

• img_0223_redigerad-1-fs-inl.jpg
    img_0223_redigerad-1-fs-inl.jpg
    52.7 KB · Visningar: 634
Snyggt Gunnar!!
Hur lyckas du få stabilt tinnifrån bilen? Ett 500:a måste ju vara bängligt genom rutan!?

peterA

Hur lyckas du få stabilt tinnifrån bilen? Ett 500:a måste ju vara bängligt genom ruta

Hej. Tycker mycket om din andbild - fint kalejdoskop. 500 med 2xkonverter är bökigt men det gick att stödja mot den nervevad rutan utan att fågeln försvann med en gång.

peterA skrev:
Var vid en fågelsjö med barnen idag. Hann ändå med att ta några annorlunda bilder på änderna :) Det var ett enormt kakkalorium och de härjade vilt vid en av de få öppna vattnen under vintern.

Vad säger ni om rörelseoskärpan?

peterA
Gillar bilden skarpt. Den sticker ut, både med sitt perspektiv högt ovanifrån och rörelseoskärpan. Påminner om ett dansgolv :) //mvh Glenn

Hej

Det var två fina svanar!

Var ute igår och idag. Verkligen dåligt väder, inget ljus alls, total murrigt.

Igår hade jag världens chans på en havsörn som försökte ta en sothöna i vattnet. Avståndet var nog som närmst 20m. Jag har bilder på den i alla möjliga häftiga vinklar, dykvinklar, ryttlande etc, men blev så brusiga och oskarpa.

Men ljuset var så extremt dåligt (mörkt) (lite dimmigt) att nästan inget blev skarpt, körde med höga ISO men slutartiderna var ändå för dåliga. Bilderna blev också för brusiga.

Ljuset kommer väl en dag.

Det var en väldigt trevlig obs och här kommer en del av havsörnsbilderna.

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/54985781

Ser ni gräsänderna i bakgrunden?

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/54988666

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/54987798

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/54986612

Bästa hälsningar
Omar Brännström

Hej Omar!
Jag tittade på bilden och undrade om du hade råkat nysa på sensorn när du satte dit 500an! ;-)
Sen såg jag texten!

Bra bilder trots vädret.
/Göran

Alltid ett stort nöje att se på dina fågelbilder, Omar. Om du klipper ur änderna så har du otagbart material för den biologiska bildgåtetävlingen./Åke

skutte skrev:
Hej Omar!
Jag tittade på bilden och undrade om du hade råkat nysa på sensorn när du satte dit 500an! ;-)
Sen såg jag texten!

Bra bilder trots vädret.
/Göran

Hej

Jovisst ser de lite murriga ut och brusiga ut och någon är bara på 1/250s vilket är lite på flygande fågel och med den brännvidden jag använder. Bara kolla på att bilderna visas i orginal, under bilden.

Hade ljuset varit bra hade jag fått pangbilder, de andra som jag inte kunde lägga ut.

Men det var härligt att vara där när Havsörnen jagade.

Hälsningar

Omar Brännström

Omar skrev:
Hej

Jovisst ser de lite murriga ut och brusiga ut och någon är bara på 1/250s vilket är lite på flygande fågel och med den brännvidden jag använder. Bara kolla på att bilderna visas i orginal, under bilden.

Hade ljuset varit bra hade jag fått pangbilder, de andra som jag inte kunde lägga ut.

Men det var härligt att vara där när Havsörnen jagade.

Hälsningar

Omar Brännström

Hej Omar!

Jag menade bilden med dom diffusa änderna, dom såg lite kul ut.

Det måste vara en upplevelse att se dom jaga, jag har bara sett dom vid en utfodringsplats men det helt fantastiskt att se dessa majestätiska fåglar!

/Göran

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar