Annons

Lite bra fågelbilder att visa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Kattens 9:e liv

aake skrev:
Med all respekt för den skånska vintern; katter brukar inte frysa ihjäl (i vart fall inte här uppe i Jämtland) och lägger sig rimligen inte på ett öppet fält för att frysa. Kan få ngt frostskadade ytteröron vid utevistelse hela natten i temp under -35 har jag märkt. Uppenbart så många rovdjurshatare bland oss att katten väl troligast blivit skjuten./Åke

Hej

Måste nämna att det är rätt kallt här nere i Skåne, runt nollan :) :)

Katten var en bit från vägen, så den kan kanske också blivit påkörd, sedan ev slängd en bit från vägen.

Var ändå lite synd, jag gillar katter.

Hälsningar

Omar Brännström
 
Roligt att hör Omar! Min mage surnar till när jag hör om folk som inte tycker om barn, katter eller hundar.
Makalösa fågelbilder du visar oss. Supertele och det skånska relativa överflödet i all ära, men jag begriper inte hur du lyckas få till detta ljus i dina bilder. Står du högt? Medljus på morgonen?
 
Tack Omar! Åtta timmar i ett gömsle, -8 grader, några mackor och en termos kaffe. Kungsörn, Havsörn, Gråspett, Tofsmes, Talltita, Korp, Kråka och Skata.
Mycket trevligare kan man inte ha det, eller.....
/Göran
 
Gulsparv i takeoff

Med lite klister på pinnen...
Näää jag bara skojade, men med lite "flax" så.


mvh/Ove
 

Bilagor

  • när-gulsparven-lyfter.jpg
    när-gulsparven-lyfter.jpg
    16.8 KB · Visningar: 725
Omar skrev:
Hej

Solen var framme idag, så jag tog en tur ut i fält och det vackra vädret. Tyvärr såg jag inte mycket och knappt några örnar. Kändes rätt segt!


Bästa hälsningar

Omar Brännström

Dina bilder är mycket inspirerande Omar. Jag är inte fågelfotograf men inspireras ändå mycket av dina bilder den kraft och närhet som de har

Jan
 
aake skrev:
Roligt att hör Omar! Min mage surnar till när jag hör om folk som inte tycker om barn, katter eller hundar.
Makalösa fågelbilder du visar oss. Supertele och det skånska relativa överflödet i all ära, men jag begriper inte hur du lyckas få till detta ljus i dina bilder. Står du högt? Medljus på morgonen?


Är väl ingen som tycker illa om katten som djur? Att Katten är ett äkta rovdjur,, ja där kan vi väl knappast vara oeniga och att den faktiskt dödar som trafiken går ju inte heller att vara oeniga om.
Många tycks bara blunda för det faktumet att deras Katter faktiskt oftast är "aktiva rovdjur" i begreppets rätta bemärkning.

Nog om det!

Omar, Gillar starkt "Raven attacking a Golden Eagle" Vilken dynamik och action.

Mvh Niclas,
 
Sittande fågel närmast, men i alla fall fint vatten. Jag skulle behöva lite handfasta tips om hur man på optimalt sätt förminskar bilden till forum med Elements 3.
Ett sista inlägg om tamkatten. Katter kan förvisso lokalt utöva ett oproportionerligt (genom att kattpopulationen inte reduceras under vintern) stort predationstryck, i vilket fall på smågnagare. Det finns en intressant avhandling med fältstudier (analys av flera tusen kattspillningar) från Revingehed och bytena domineras helt av smågnagare. Intressant att hermelin utgjorde ngn procent av bytesrestena, och det har sannolikt större biologisk påverkan än att katterna tullar på överskottet av småfågelungar på sommaren.
Jag tycker att vi lämnar kattspåret nu.
 
aake skrev:
Jag tycker att vi lämnar kattspåret nu.

Enig Åke.
Kunde bara inte låta bli när du skrev "Min mage surnar till när jag hör om folk som inte tycker om barn, katter eller hundar". Knappast ngn som har ngt emot dessa individers existenser i det stora hela:)

Punkt Slut.

MVH Niclas,
 
Hej

Tjusig Korpnatt och ormvråk med hare, Bra!

Nästan varje morgon är jag i startgroparna för att sticka ut, men stannar kvar för vädret är helt bedrövligt. Väntat 4 dagar på gott väder, man kanske skall emigrera till Florida :) :) :)


Ofta när jag lägger upp flygandefågel, så önskar ofta folk att den skall ha en bakgrund. Det svåra är här att få en bra bakgrund, svårt att få AF att fastna på fågeln istället för bakgrunden, rätt ofta blir bilderna inte skarpa för att slutartiderna blir långa tex när man har/får tex en barrskog som bakgrund.

Här är en annorlunda bild från mig (kanske inte så lysande men AF tog rätt ) med en massa grenar i bakrunden, .

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/54776123

Hälsningar

Omar Brännström
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.