ANNONS
Annons

Lite bra fågelbilder att visa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bussmicke skrev:
Ni och era bilder, perfekta varenda gång.
Själv testar man med 100-400 L på lite håll och får bara skitbilder.

Hav förtröstan :)

Fågelfoto handlar om tålamod och/eller tur. Själv kör jag på 20% tålamod och 80% tur...

Jag gissar att de flesta(finns säkert undantag), som postar "perfekta" bilder i denna tråd behåller 10-30% av sina bilder en vanlig dag. Sabuds Storskrake med Abborre(eller är det en Gös?), tillhör nog kategorin 1%...

/H

Vandraren skrev:

Fågelfoto handlar om tålamod och/eller tur. Själv kör jag på 20% tålamod och 80% tur...

Jag gissar att de flesta(finns säkert undantag), som postar "perfekta" bilder i denna tråd behåller 10-30% av sina bilder en vanlig dag. Sabuds Storskrake med Abborre(eller är det en Gös?), tillhör nog kategorin 1%...

/H

Så sant som det är sagt!!
/Christer

Grönsångare, för full hals:

Bilagor

• grönsångare-080430_0004.jpg
    grönsångare-080430_0004.jpg
    94 KB · Visningar: 228
Vandraren skrev:

/H

Antingen lyckas ni komma nära fågeln eller så beskär ni kraftigt i bilden.
Tålamod är tyvärr det jag har minst av, vill ha resultat direkt..

Bussmicke skrev:

Komma nära = Tålamod och ev. gömsle...

Först och främst handlar det ju om att vara ute mycket i skog och mark och kartlägga hur omgivningen ser ut. De senast 3 dagarna har jag knatat runt i en för mig ny skog, det mest upphetsande jag plåtat är en Skogstordyvel och sån där grön mask som hänger i björkarna...

Nu börjar det bli lite väl OT, så jag går ut i skogen istället...mors.

Bussmicke skrev:

Mina bilder är nästan alltid beskurna. Ofta kraftigt. Använder ett 70-200 med 1,7 konverter som nästan alltid är 100mm för kort.

200-läget + konvertern innebär även en del skärpeproblem så många bilder måste kasseras.

Jag har aldrig använt regelrätta gömslen men det går att `försvinna´ med lite andra metoder. Jag brukar sätta mig i skydd av vegetation, stenar, träd etc. någon halvtimme så brukar det hända saker.

Det viktigaste har sagts och det är att vara ute ganska mycket. Vissa dagar händer inget eller lite, andra mycket.

Tålamodet kan man nog träna upp så kör hårt ;-)

Fiskljuse, 300mm + termos kaffe, lä och sol... :) En av dom "där" dagarna. Lärkfalk, Havsörn, Ormvråk, Ljuse, Sparvhök. Endast Ljusen och Höken ville fastna ordentligt tyvärr.

Bilagor

• fiskljuse_2.jpg
    fiskljuse_2.jpg
    44.8 KB · Visningar: 189
Senast ändrad:
Fin uggla... lite överexponerad kanske - fota vita fåglar i direkt soljus är ett elände. :)

Helt rätt Anders, framför allt runt huvudet är den överexponerad. Jag tänker jobba vidare med den i PS så får vi se vad slutresultatet blir.

Vandraren skrev:
Fjälluggla...jahaja, vad ska vi andra imponera med nu då..? Grattis Arne!

Tyvärr är detta en fågel som lever i djurpark, borde jag kanske skrivit direkt.
Så ni kan fortsätta att imponera med alla de fina bilderna av fritt levande fåglar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar