Annons

Lite bra fågelbilder att visa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ormvråk

Fin bild på den vinkande ormvråken.

Här kommer en grönsiska mitt i maten
 

Bilagor

  • snigel juli 014 kopiera.jpg
    snigel juli 014 kopiera.jpg
    45.9 KB · Visningar: 244
Om den flög? Brukar fåglar flyga? Jo, den flög minsann. Men den satte sig på samma staket fast längre ut på åkern. Tyvärr insåg jag för sent att det hade varit superläge att smyga, jag visste ju precis var den satt och det fanns buskar efter staketet. Men som sagt, får försöka igen. Det där är ca 500m hemmifrån och även om man inte ser vråken varje dag, så dyker den upp rätt ofta.
 
En liten gärdsmyg som motvilligt poserade i en rishög. Skärpan blev inte den bästa (handhållet) men jag tyckte bilden blev stämningsfull ändå.

Pentax istDS, Sigma 70-200/2,8.
 

Bilagor

  • gärdsmyg_igp6650-ss.jpg
    gärdsmyg_igp6650-ss.jpg
    27.6 KB · Visningar: 213
En kentsk tärna som jagar fram utanför stranden på jakt efter något ätbart.

Pentax istDS, Sigma 70-200/2,8
 

Bilagor

  • kentsk-tärna_igp6052.jpg
    kentsk-tärna_igp6052.jpg
    22.7 KB · Visningar: 211
Läste om en känd fågelfotograf som inte ens övervägde att gå ut utan ett 600.

Jag önskar att jag hade mer än 200 + 1,7.
 

Bilagor

  • dsc_0024.jpg.jpg
    dsc_0024.jpg.jpg
    74.4 KB · Visningar: 187
Stenfalk hyter näven åt fotografen...
Njae, snarare så höll hon på att dra rent bröstfjädrarna med klorna men det blev en rolig pose när hon stannade upp ett tag med foten i luften.
 

Bilagor

  • sf.jpg
    sf.jpg
    38.6 KB · Visningar: 171
holmbo skrev:
En liten gärdsmyg som motvilligt poserade i en rishög. Skärpan blev inte den bästa (handhållet) men jag tyckte bilden blev stämningsfull ändå.

Pentax istDS, Sigma 70-200/2,8.

En bild som urskiljer sig från övriga bilder här och som i första hand är en BILD inte en AVBILD. Fågelfotografi blir tyvärr gärna alltför artteknisk och en fråga om skärpa/teknik/biologi och inte så mycket bildskapande. Men här har du lyckats ganska bra tycker jag!
 
Hm, nu förstår jag att vråken inte vinkade åt mig, han hyttade med näven presis som den där falken.

Graal skrev:
Fågelfotografi blir tyvärr gärna alltför artteknisk och en fråga om skärpa/teknik/biologi och inte så mycket bildskapande.
Bildskapande är det väl iallafall, men inte på det sätt du föredrar. Fågelbildernas "konstnärlighet" beror nog på betraktaren. Å hur viktigt är det konstnärliga i en fågelbild? Det beror väl på vad bilden är till för. Ska den hänga på ett konstgalleri så är kanske gärdsmygen en av de bästa här, men om du ska illustrera en artikell om gärdsmygar så måste den nog kompletteras med någon mer konkret bild. Alltså, alla bilder, även artporträtten kanske har sin givna plats och mening. Kul dock att se att inte bara rena fågelfotografer tittar in här och dessutom kan hitta nått kort som faller i smaken.


Nu bar det kanske iväg för mycket i diskution här, men jag SKA försöka fota nån fågel idag. Vete sjutton var de är, ser jättelite fåglar nu. Det är mest sädesärlor, måsar och nån kråka.
 
Får väl lägga in en "vanlig" artbild på gärdsmygen också för säkerhets skull.

;-) //Lars
 

Bilagor

  • gärdsmyg_igp6654-ss.jpg
    gärdsmyg_igp6654-ss.jpg
    43 KB · Visningar: 267
P-E Claesson skrev:
Hm, nu förstår jag att vråken inte vinkade åt mig, han hyttade med näven presis som den där falken.


Bildskapande är det väl iallafall, men inte på det sätt du föredrar. Fågelbildernas "konstnärlighet" beror nog på betraktaren. Å hur viktigt är det konstnärliga i en fågelbild? Det beror väl på vad bilden är till för. Ska den hänga på ett konstgalleri så är kanske gärdsmygen en av de bästa här, men om du ska illustrera en artikell om gärdsmygar så måste den nog kompletteras med någon mer konkret bild. Alltså, alla bilder, även artporträtten kanske har sin givna plats och mening. Kul dock att se att inte bara rena fågelfotografer tittar in här och dessutom kan hitta nått kort som faller i smaken.


Nu bar det kanske iväg för mycket i diskution här, men jag SKA försöka fota nån fågel idag. Vete sjutton var de är, ser jättelite fåglar nu. Det är mest sädesärlor, måsar och nån kråka.

Nej, det bar inte alls iväg för mycket. Sunt att vi ser olika på saker och ting och att vi kan diskutera olika infallsvinklar på fotografering och utbyta erfarenheter/synpunkter. Det är väl meningen med en fotosida?

Bilder på fåglar visar ju oftast på ett intresse för fåglar men behöver inte göra det. Den som sätter bilden eller fotografiskt bildskapande i främsta rummet kan ju se bilder i det mesta, även i fåglar, och försöker göra något bildmässigt intressant av det. Men den som sätter fågelintresset främst kanske nöjer sig med en artavbildande fågelbild utan speciella bildmässiga element i övrigt vad gäller komposition, grå/färgskala, kontraster, stämningar? Är syftet att avbilda en fågel som art för en fågelbok behöver bilden inte ha något mera, inte heller om man läger in en bild på en sida för ornitologi där intresset främst är biologiskt/miljömässigt.

Konst eller inte konst? På en sida för fotografi spelar det kanske mindre roll vad man kallar det men BILDER är det i alla fall och just bilden bör vara det viktigaste här, inte motivet väl? Tycker därför att det är extra kul när bilder typ den jag nämnde visas för där har fotografen i första hand sett till att försöka skapa en intressant bild med fågel som motiv, inte att avbilda en fågel utan tanke på komposition eller annat.

Jag tycker heller inte att det skulle vara någon nackdel om vi på en fotosida som denna strävar mot att skapa bilder som kan hänga på ett konstgalleri, oavsett motiv? Har vi den målsättningen kanske bilden mera kan komma i centrum vilket ju måste vara denna sidas främsta syfte? Och skarpa, färgriktiga bilder med bra komposition och stämningar kan ju vara konst likaväl som softade siluettbilder med spännade ljus?

Så begreppet konst är vittomfattande och inte alls föutbestämt? Vill heller inte sätta mig till "domare" över vilka fågelbilder som är konst, det ligger ju mycket i betraktaren att avgöra. Framför bara mina egna synpunkter och vad jag menar med BRA BILDER på fåglar i så positiv anda som möjligt och med förhoppning att någon ska förstå andemeningen i det hela?
 
Misstänker att många fågelfotografer här på Fotosidan vare sig det är medvetet eller inte, och oavsett från vilket håll man började, står lite med ena foten bland "bildskaparna" och den andra bland ornitologerna. Själv började jag med bilden som utgångspunt och då med den tekniska delen av skapandeprocessen. Men av någon anledning har jag dragits till fåglarna, tror det är jägarinstinkten som spökar. Men börjar man fota fåglar måste man lära sig inte bara fotografi/bild, man måste lära sig även fåglarna! Å så står man där åtminstone med stortån i fågelskådarlägret. Men som sagt, Här på fotosidan är nog själva bilden viktig även för oss fågelfotografer.
 
Rödstjärt utan fjoll eller högtravande pretentioner ;)
 

Bilagor

  • rödstjärt10657 f  52 red 1728 fs 400.jpg
    rödstjärt10657 f 52 red 1728 fs 400.jpg
    86.5 KB · Visningar: 258
Ung sädesärla väntar på käk.

(Kunde blivit en Gröngöling i stället ;)
 

Bilagor

  • dsc_0005.jpg.jpg
    dsc_0005.jpg.jpg
    88.8 KB · Visningar: 241
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.