Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lite bra fågelbilder att visa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för tipsen! Jag får väl tåla mig lite till hösten då, om det är lättare att ta dom då. Jag behöver lära mig mer om fåglar...

I Angarnsjöängen, i Vallentuna, på ostliga sidan vid Kusta så brukar det vara flockar på upp emot 100+ steglitsar i tistelfälten.

Toppen, jag har inte varit till Angarn ännu så det blir ju en bra anledning. Kan du säga ungefär när det är rätt tid att prova?

Smålom.

Jag har hållt på länge men ändå vill jag tro att - AFS är ofelbar...att det inte tar 100 rutor att få en som är perfa..hm..denna är en bit på väg iaf..

Bilagor

• fs.jpg
    fs.jpg
    54.6 KB · Visningar: 241
Detta är ingen bra fågelbild. Däremot är jag inte säker på vad det är för fågel.

Hättan går till underkant ögat.
Ljust olivgrå på undersidan.
Smalt vitt vingband

Jag skulle gissa på en ung talgoxe?

Bilagor

• dsc_0120.jpeg.jpg
    dsc_0120.jpeg.jpg
    65.9 KB · Visningar: 240
En tofsvipa i eftermiddagsljuset..

Det var fullt av dem där jag var å gick.. hade inte så mycket tid att fota tyvärr så det blev ingen bra "in the flight" bild.

/ Magnus

Bilagor

• tofsvipa1.jpg
    tofsvipa1.jpg
    47.2 KB · Visningar: 230
Har lagt ner en hel del tid på att få till en bra bild på en tornsvala/svala.

Att fånga de som kommer riktigt nära, någon gång till och med innanför närgränsen verkar helt hopplöst.

Ett 600/4 skulle underlätta ;)

Bilagor

• dsc_0121.jpg.jpg
    dsc_0121.jpg.jpg
    83.8 KB · Visningar: 180
Lyckas inte få någon bra bild på Tornseglare men här har i alla fall skuggan fastnat på sensorn :)

Bilagor

• tornseglare10677 f öland ottenby 2006-06-12 02 red fs 400.jpg
    tornseglare10677 f öland ottenby 2006-06-12 02 red fs 400.jpg
    89.2 KB · Visningar: 147
Svartpannad törnskata? Ottenby. Såg att det hade rapporterats en sådan när jag kom hem, hade kunnat få bättre bild men då hade jag varit tvungen att gå ur bilen och där drar jag gränsen.

Bilagor

• svartpannad törnskata10654 f öland ottenby 2006-06-11 01 red 1728 fs 400.jpg
    svartpannad törnskata10654 f öland ottenby 2006-06-11 01 red 1728 fs 400.jpg
    78.7 KB · Visningar: 132
Vad är detta för någon vadare?? Kanske svårt att se i denna storleken?

Bilagor

• bild-142.jpg
    bild-142.jpg
    14.4 KB · Visningar: 117
F.G. skrev:
Svartpannad törnskata? Ottenby. Såg att det hade rapporterats en sådan när jag kom hem, hade kunnat få bättre bild men då hade jag varit tvungen att gå ur bilen och där drar jag gränsen.

Detta är dock våra vanliga törnskata. Den svartpannade har precis som namnet säger en svart panna. Man kan dessutom ana en brun ovansida på din fågel, vilket Svartpannan inte har (grå ovansida).

Fridens
Oscar

Osquar skrev:
Detta är dock våra vanliga törnskata. Den svartpannade har precis som namnet säger en svart panna. Man kan dessutom ana en brun ovansida på din fågel, vilket Svartpannan inte har (grå ovansida).

Fridens
Oscar

Är du säker, jag hade annars gissat på Varfågel om inte denna individ( om det nu inte satt en annan fågel i jämte som alla tittade på) hade rapporterats som Svartpannad törnskata på svalan. Tur att jag inte gick ur bilen i alla fall då :)

Bilagor

• svartpannad törnskata10654 f öland ottenby 2006-06-11 01 red 2 576 fs 400.jpg
    svartpannad törnskata10654 f öland ottenby 2006-06-11 01 red 2 576 fs 400.jpg
    87.2 KB · Visningar: 318
F.G. skrev:
Är du säker, jag hade annars gissat på Varfågel om inte denna individ( om det nu inte satt en annan fågel i jämte som alla tittade på) hade rapporterats som Svartpannad törnskata på svalan. Tur att jag inte gick ur bilen i alla fall då :)

Här är ett exempel på en svartpannad törnskata, från Öland maj 1984. En ordentlig svart blaffa i pannan. Endast ungfåglar saknar svart panna, men din törnskata har helt svart näbb vilket betyder gammal fågel.

Fridens
Oscar

Bilagor

• svp-tornskata-1_forum.jpg
    svp-tornskata-1_forum.jpg
    70.2 KB · Visningar: 313
Samma pippi, men i en annan position.

Varfågel är självklart ett alternativ. Är dock lite osäker på teckningen på stjärtundersidan. Ser ut som om den har ett svart ändband, vilket törnskata har, men inte varfågel eller svartpannan.

Oscar

Bilagor

• svp-tornskata-2_forum.jpg
    svp-tornskata-2_forum.jpg
    71.2 KB · Visningar: 306
Tack Stefan, då var det inte en Svartpannad rackare då, och jag som tyckte fågelskådarena såg så proffsiga ut med rapport till Svalan dessutom ;) Bilder rules det är helt klart.

ANNONS