Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lite bra fågelbilder att visa?

Produkter
(logga in för att koppla)
ALLA FINA BILDER - MEN HUR ???

Vi beundrar alla fina bilder som visas men jag framför fortfarande önskemålet att för varje bild ange använd:
1. KAMERA
2. OBJEKTIV + ev. converter (dvs. använd brännvidd)
3. BLÄNDARE
4. REDIGERINGSPROGRAM
Med dessa uppgifter lär vi andra oss vilka tekniska förutsättningar som gällde vid fototillfället för den fina bilden. Jag får t.ex. sällan till skärpan som önskat trots Nikon D70 + 70-200/ 2,8 VR med Kenko 2x 300PRO converter. Kör bara i JPEG Fine och Nikon Picture Projekt än så länge.
Tacksam om mina önskemål till "allas" glädje skulle kunna uppfyllas
// Björn
 
Re: ALLA FINA BILDER - MEN HUR ???

Scenic46 skrev:
Vi beundrar alla fina bilder som visas men jag framför fortfarande önskemålet att för varje bild ange använd:
1. KAMERA
2. OBJEKTIV + ev. converter (dvs. använd brännvidd)
3. BLÄNDARE
4. REDIGERINGSPROGRAM
Med dessa uppgifter lär vi andra oss vilka tekniska förutsättningar som gällde vid fototillfället för den fina bilden. Jag får t.ex. sällan till skärpan som önskat trots Nikon D70 + 70-200/ 2,8 VR med Kenko 2x 300PRO converter. Kör bara i JPEG Fine och Nikon Picture Projekt än så länge.
Tacksam om mina önskemål till "allas" glädje skulle kunna uppfyllas
// Björn


Kan ju vara så att D70 inte är riktigt så snabb ..samt att Kenko konvertern drar ner 70-200.... duktigt! (skaffa 1,7x om möjligt)
Tycker mig sett att den där absoluta skärpan försvinner vid " ett vist" avstånd.
(Typ upplösningen i optiken räcker inte till)
 
Skatunge vid ängskanten.

70-200VR (200)
1/640
6,3
spot
ISO400
 

Bilagor

  • dsc_0171.jpeg.jpg
    dsc_0171.jpeg.jpg
    76.7 KB · Visningar: 565
Svalorna är just nu helt vilda runt mitt hus och jagar lågt - beror det på den fuktiga väderleken..?
D200:an går varm, men de e tusan så svårt å få med dom snabba skickliga flygarna på korten. När dom är nära har man ingen chans att hinna med, och när dom är längre bort, är det knepigt med skärpan. Av ca 200 knäpp idag blev jag halvhyfsat nöjd med den här - två stycken i 'roteflygning', ovanligt. 18-200VR(200) - 1/1000,bl.8, ISO400.
 

Bilagor

  • svalor.2.jpg
    svalor.2.jpg
    71.3 KB · Visningar: 422
Senast ändrad:
red-top skrev:
Svalorna är just nu helt vilda runt mitt hus och jagar lågt - beror det på den fuktiga väderleken..?

Det brukar sägas att när svalorna jagar lågt kommer det att bli regn, det är lågtryck på väg. När det är hög och fin luft, en fin sommardag - jagar de högre. De följer väl insekterna gissar jag, utan att veta ifall de flyger högt eller lågt beroende på väder :D
 
johanlind skrev:
Detta är tornseglare som är en ordning av fåglar som är långt ifrån släkt med svalor. Tornseglarna är närmare släkt med kolibrier!

Lite inspiration till tornseglarbilder kan du nog få på Terje Hellesös fågelsida t ex den här

http://www.helleso.com/gallery/1759.jpg

Lycka till!!!
/johan
I'm not stupid! I'm just having bad luck when I'm thinking! Man ska lära sig något nytt varje dag.
Håller svalor och tornseglare ihop i flockar? Jag tycker, att en del av mina bilder absolut är svalor.
Detta är tornseglare?
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.
 

Bilagor

  • svalor.3.jpg
    svalor.3.jpg
    49.4 KB · Visningar: 401
Hmm, mitt inlägg lät nog hårdare än vad jag menade. Och visst tornsvala är ett gammalt namn (och helt ok namn så klart).
 
Jag har också ägnat mig åt sval/seglar-jakt här på Gotland. Först några hussvalor (montage).
På begäran:

Pentax istDS
Sigma 70-200/2.8
400 ASA, bl8, 1/2000
PaintShopPro X
 

Bilagor

  • hussvalor.jpg
    hussvalor.jpg
    35.3 KB · Visningar: 371
Sen tornseglare (också montage)

Pentax istDS
Sigma 70-200/2,8 (200mm gäller alla bilder här)
400 ASA, bl8, 1/1000-2000
PaintShopPro X
 

Bilagor

  • tornseglare 1.jpg
    tornseglare 1.jpg
    25.8 KB · Visningar: 454
Och en till med tornseglare.

Samma data som föregående.

;-) //Lars
 

Bilagor

  • tornseglare .jpg
    tornseglare .jpg
    29 KB · Visningar: 354
Jag har förgäves försökt få bra bilder på Steglitser, har under flera veckor återvänt nu och då till två platser där jag sett ett par stycken, men nu ger jag snart upp... det här är det närmaste jag kommit, tog en tröstbild från bilen innan jag åkte hem idag. :(

(Större bild här:
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=717754)
 

Bilagor

  • vd9u9262_400.jpg
    vd9u9262_400.jpg
    24.6 KB · Visningar: 357
Kanske är korkat av mig att påpeka...men om du kan så sitt i bilen och fota Steglitzarna.
Det är ju inte ovanligt att de håller till nära vägkanten mm..
 
Anders, lite tips angående Steglits.
Vänta tills tistlarna blommat ut, då kommer du att få massa foto tillfällen på dom.
Under sommaren när dom har ungar så är dom väldigt rörliga och olika rutter hela tiden.
På hösten så lär man sig snabbt var dom gillar att mumsa tistelfrön så då är det bara att sätta sig och vänta in dom.

Mvh, Andreas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.