Annons

Lite av det roliga med SONY finns ej mer :(

Produkter
(logga in för att koppla)
Det var intresant att höra, det är väl ur den "serien" eller årgången som flera av objektiven vi ser med SONY logga på idag kommer ifrån?
Tänk om det dyker upp en beercan som heter SONY:)

Mig veterligen är det bara 50/1.4:an som är densamma rent optiskt men jag tror säkert att en "70-210/4 G" skulle bli mycket väl mottagen (jmfr Canon's L-variant), det kanske t.om är på väg en sådan?
 
På den här sidan finns det en del adaptrar som möjligör användandet av MD optik på kameror med Minolta/Sony A-mount: http://www.enjoyyourcamera.com/Mino...nax-7D-5D-Sony-Alpha-a100-a200-a700::648.html

Minolta gjorde på 80-talet högkvalitativa MD-A-mount adaptrar med antingen 1.4 eller 2 x förstoring men de är mycket svåra att hitta begagnat, Hamas och Tamrons adaptrar är också av ganska bra kvalitet men även de är svåra att hitta begagnat. Det går att använda adaptrar utan glaslins men då går det tyvärr inte att fokusera på oändligt...
//Chasid
 
Mig veterligen är det bara 50/1.4:an som är densamma rent optiskt men jag tror säkert att en "70-210/4 G" skulle bli mycket väl mottagen (jmfr Canon's L-variant), det kanske t.om är på väg en sådan?

Jag skulle gissa även dessa är omdöpta minolta gluggar:

SAL-35F14G=35mm/1.4G
SAL-20F28=20mm/2.8
SAL-28F28=28mm/2.8
SAL-16F28=16mm/2.8 fisheye-objektiv
SAL-50M28=50mm/2.8 macro
SAL-100M28=100mm/2.8 macro
SAL-500F80=500mm/8 spegeltele

Kanske några mindre förändringar är gjorda,coating på bakre lins tex. men det är ju bara en gissning utifrån att släktskapet syns med blotta ögat.
 
Jag tyckte det var positivt att Sony tog över Minoltas kameraavdelning (Minolta lever ju som bekant kvar), det ger systemet de muskler som behövs för att ta upp kampen med de stora. Tyvärr missade Sony både live-view och filmning i sina toppmodeller. Lite svagt. Ska Sony hänga med och dessutom ta marknadsandelar måste de hela tiden vara bättre än de båda stora.

Mja, det här innehåller nog en och annan monumental feltolkning av läget... :)
Det är definitivt INTE så att Sonys utvecklingsavdelning "inte hänger med". De anses ju tvärtom vara ledande!

Filmning i sina toppmodeller:
----------------------------
Först ut här var ju Nikon D90. En klar kandidat till att få TIPA-priset nästa år för bästa kamerainnovation. Det är bara det att den sensor som möjliggör detta har utvecklats av Sony - som därefter erbjöd Nikon att köpa den...

När Sony tillfrågades om varför de inte först satte den i någon av sina egna modeller, svarade Sony-representaten att anledningen var "kundvård", "att skapa good-will", "att främja framtida affärer genom att inte i allt vara giriga för egen del, utan att ibland låta sina goda kunder få del av den nyaste tekniken först". Sony tycks inte vara särskilt ängsliga av sig... Uppenbarligen anser de sig ändå ha tillräckligt kvar att komma med för att likafullt kunna ta sig till toppen ifall de vill. så de tycker väl att de har råd med att vara generösa. De är ju ett av världens mest innovativa företag, och har genom åren utvecklat massor av olika produkter som har blivit världsledande. Nikon har bara gjort det en enda gång, vad jag vet. Och Canon kanske två gånger.

Sedan kan ju eventuellt en annan anledning vara, att Sony låter Nikon gå först så att dessa kan ta "smällen". Ännu så länge ger kamera-video tydligen sämre resultat än vad även en billig 3.000 kronors videokamera presterar, men Sony vet att testarna ändå kommer att vara entusiastiska över detta bara det står Nikon på kameran (eller Canon, som blir tvåa med sin 5D Mark II). Hade Sony varit först, så hade de i vanlig ordning blivit fullständigt hudflängda...


Sony svarade på samma sätt när de tillfrågades om varför de inte först satte sina höghastighetschip i någon av sina egna kameror, istället för att sälja dessa till Casio, som ju direkt fick årets TIPA-pris förstås för bästa innovation (med sin Casio Exilim Pro EX-F1). Den klarar som bekant att ösa iväg 60(!) st 6 Mp stillbilder per sek. Med bildstorleken reducerad till videoformat klarar den 300, 600 respektive 1200(!) bilder per sek.
I dagens läge skulle jag tänka mig för innan jag investerade 50 papp i en Canon 1D Mark III, som hittills varit champion med sina 10 bilder per sekund. Men när elektronik börjar konkurrera med mekanik, då handlar det snabbt om total utklassning.

Eller för att tala idrottsspråk: EX-F1 förödmjukar 1D Mark III när det gäller snabbhet...
 
Sony och Live view:

Samma missuppfattning här, men det får jag återkomma till någon annan dag, för nu tar min Internet-tid strax slut...
 
Jag skulle gissa även dessa är omdöpta minolta gluggar:

SAL-35F14G=35mm/1.4G
SAL-20F28=20mm/2.8
SAL-28F28=28mm/2.8
SAL-16F28=16mm/2.8 fisheye-objektiv
SAL-50M28=50mm/2.8 macro
SAL-100M28=100mm/2.8 macro
SAL-500F80=500mm/8 spegeltele

Kanske några mindre förändringar är gjorda,coating på bakre lins tex. men det är ju bara en gissning utifrån att släktskapet syns med blotta ögat.
Efter att ha pratat med folk på Sony/minolta om mitt nya Sony 70/200 F2,8 (garantirep.) så har jag fått reda på att det är samma glugg som Minoltan rent optiskt men en uppdaterad AF!
Mvh//Christer
 
Jag skulle gissa även dessa är omdöpta minolta gluggar:

SAL-35F14G=35mm/1.4G
SAL-20F28=20mm/2.8
SAL-28F28=28mm/2.8
SAL-16F28=16mm/2.8 fisheye-objektiv
SAL-50M28=50mm/2.8 macro
SAL-100M28=100mm/2.8 macro
SAL-500F80=500mm/8 spegeltele

Kanske några mindre förändringar är gjorda,coating på bakre lins tex. men det är ju bara en gissning utifrån att släktskapet syns med blotta ögat.

Det kan säkert stämma, även om åtminstone ett av glasen ovan är något nyare än Beercan-generationen (500/8:an). Hur som helst är det riktigt kul att så gamla glasbitar står sig än och det är väl en stor del av charmen med fotohobbyn: fördelarna med modern teknik kombinerat med tunga klassiker i stål & glas :), med bildstabilisering o allt.
 
Sony svarade på samma sätt när de tillfrågades om varför de inte först satte sina höghastighetschip i någon av sina egna kameror, istället för att sälja dessa till Casio, som ju direkt fick årets TIPA-pris förstås för bästa innovation (med sin Casio Exilim Pro EX-F1). Den klarar som bekant att ösa iväg 60(!) st 6 Mp stillbilder per sek. Med bildstorleken reducerad till videoformat klarar den 300, 600 respektive 1200(!) bilder per sek.

Mycket intressant. Man kan också fundera på hur mycket pengar Sony drar in som underleverantör kontra kameraleverantör.

Dessutom har SONY då en väldigt känslig position gentemot sina kunder som ju också är konkurrenter. Jag antar att man inte vill ge dem allt för mycket incitament att byta sensorleverantör eller på något annat sätt minska sitt beroende.

Det ska bli mycket intressant att se vad som händer i framtiden!
 
Sony och Live view:

Samma missuppfattning här, men det får jag återkomma till någon annan dag, för nu tar min Internet-tid strax slut...

Knappast någon missuppfattning, min A700 kan varken filma eller nyttja live-view. Att Sony kan har jag aldrig tvivlat på och de har den bästa implementationen av live-view som finns i sin A350.

Casios lilla supersnabba är förstås kul, men när den har tagit de där 60 eller 1200 bilderna på en sekund så tar det en stund innan du kan fota en sekund till, så det gäller att du timar avtrycket ;-)

Självklart kommer elektronik i både slutare och sökare på sikt att slå ut mekaniken. Optiken tror jag kommer vara viktig även i fortsättning, jag tror på kombinationer av optik och elektronik som kommer att göra saker som vi inte ens kan fantisera om idag (utom jag då förstås, som tror på 10-800/2,0 som väger ett par hekto osv). Skärpa och skärpedjup kommer att ställas in på andra sätt än de "gamla vanliga" och varför inte i ett råformat som man kan redigera i efterhand.

Ja, det kommer mycket mer. Digitalkameran är fortfarande bara i början av sin utveckling.

Och som jag skrivit långt innan Sony tog över Minolta så tror jag inte att de största innovationerna kommer att komma från de traditionella kameratillverkarna. LG, Yamaha, Apple eller nåt kinesiskt företag som skapades igår och som inte sitter fast i gamla traditioner har alla möjligheter att slå världen med häpnad.

Ett tekniksprång som över en natt gör allt vi idag känner till fullständigt omodernt och något för entusiaster som vill bevara det gamla. Det kommer inte Caikon eller en Sony vilja ställa upp på i ett nafs...

Någon som köpt en Luxorstereo på sistone? Eller en fantastisk mekanisk räknare från FACIT?
 
Någon som köpt en Luxorstereo på sistone? Eller en fantastisk mekanisk räknare från FACIT?

Nä, inte på sistone, men på dåtida, min Philips Electronic skivspelare, inköpt ny, tar EP, LP, och stenkakor (inte från bageriet, då blir det bara smulor!), canonljud och lite raster, brusfritt, det hör till!
Om den oxå tar CD, Mp3, DVD, blue-ray, vet ej, skall kolla vid tillfälle!
 
Nä, inte på sistone, men på dåtida, min Philips Electronic skivspelare, inköpt ny, tar EP, LP, och stenkakor (inte från bageriet, då blir det bara smulor!), canonljud och lite raster, brusfritt, det hör till!
Om den oxå tar CD, Mp3, DVD, blue-ray, vet ej, skall kolla vid tillfälle!

Jag tror du mâste använda centrumpucken dâ.
 
Inom en snar framtid lanserar Sony en ny D-SLR FF, till konsumentsidan, dvs. till ett rimligt pris, min gissning kamerahus omkring 15000:-

Med Sonys stora erfarenhet av hemelektronik och med många Minolta tekniker nu anställda vid just Sony, väntar jag mig inget annat än en ny utklassning, igen, - en D-SLR FF för konsumenter!

Det vore onekligen riktigt nice, men varifrån har du denna info?
 
Jag vet inget om Sonys planer.. Så tro inte det för jag skriver nu efter frågan ovan...

men. man kan inte låta bli att fundera i FF banor runt Sony. För går man in på Cyberphotos site och koller på Optiken från Sony så ser man att FF optiken växer.. APS-C sköts av tredjepartstillverkarna i huvudsak..

Kolla själva .. Det syns rätt enkelt att Sony´s optikkonsentration ligger i FF segmentet.. Och där dyker det upp även ljuskänslig optik..... medans APS-C anpassad optik är en sorglig syn om man vill ha sådan optik med just Sonyloggan.....

Så totalt taget i luften kanske inte framtidsgissningar om att Sony väljer FF vägen även i mer ekonomiklass är...

Liiite kanske detta även kan passa in i detta att man valt att inte ha live view varken i A700 eller A900.. Kanske kan det bero på att Sony som sagt bygger en mer FF line än en APS-C line som prio..

och för att ha fin tillgång till optik kliver man av egen optik mer eller mindre hel inom Aps_C området och ger tredjepart all optik i dessa segment...

Men detta är rena spekulationer och inget annat.. Men ingen har nog undgått att se att Sony trotts dom borde spurta med optiken inte gör så.. Utan det arbetas mest med just dyrare optiken samt FF då i huvudsak.. I alla fall om man tittar som sagt på cyberphotos lättavlästa objektivlistor...
 
Troligen rätt smart att bara göra FF-optik, det är säkert framtiden, för alla. Utom Olympusgänget då...
 
FF vore extremt trevligt, inte minst med tanke på all gammal Minolta-optik som helt plötsligt får riktig vidvinkel vilket hade varit värt mycket åtminstone för mig.

T.ex en 28-135:a på FF, det vore grejer det!
 
Jag tror du mâste använda centrumpucken dâ.

Till min förvåning, Gunnar, fungerar det faktiskt med centrumpucken, monterad på alu-plattan, CD, Mp3, DVD återges utan brus, men inte blue-ray, av någon konstig anledning.
Lågt nåltryck, förbättrar dynamiken, håller nere bruset, dessutom!
 
Till min förvåning, Gunnar, fungerar det faktiskt med centrumpucken, monterad på alu-plattan, CD, Mp3, DVD återges utan brus, men inte blue-ray, av någon konstig anledning.
Lågt nåltryck, förbättrar dynamiken, håller nere bruset, dessutom!

Blu Ray ska spelas baklänges!
 
Det verkar lite som fler är inne på att Sony håller på med en FF sattsning av något slag av bredfare typ.....

Är det någon som har något som motsäger att dom skulle ha något sådant för sig???


Menar.. Ser man till optikutveklandet så luktar det FF lång väg.. Det vore ju sjukt om dom la så mycke energi på det om dom sedan skulle bara ha dyraste husen där den optiken var maxad för... och den kameranivån där dom flesta köper helt utan ny anpassad optik....


Så vad motsäger detta resonemang?? För detta är inte enbart en slump eller att Sony skulle skita i sina kunder.. Nått lurigt är det..Dom är aldeles för erfarna samt kunniga för att göra sådana korkade missar att enbart sattsa på en optiktyp anpassad för en kameramodel endast...

och som någon skrev så verkar dom "ge bort" sina grejor till konkurenterna först..... Asså.. Korkade kan företag vara ibland.. men inte så korkade så dom gräver ner sig själva .. För att först göra optik för en ytterst liten grupp användare.. Sedan ge bort saker som dom självs kunde behövt så det ser ut som andra får ledartröjan..

Nått passar inte riktigt in i bilden ett av världens erfarnaste elektronikföretag.. ..

teorier??


och. Det är kul att ha lite amatöranalyserande för sig.. och man kan få sig rejäla överaskningar över hur fel man var ute också ju... hehehe
 
Det vore onekligen riktigt nice, men varifrån har du denna info?

Fingertoppskänsla!

All avancerad teknik och dyrt format (FF) kommer först på de dyraste kamera modellerna, därefter på de billigare modellerna, inom den sk. konsumentsidan, så har det alltid varit.
Jag tror FF, om några år, blir standard inom D-SLR, APS-C kommer att sakta plana ut.
Självklart kommer APS-C kunna leva kvar hos användarna, lika bra som när det var nytt, men nytillverkningen av D-SLR APS-C kommer att plana ut!
En D-SLR FF ger så mycket mer, bättre/större sökare, bättre dynamik, bättre upplösning bl.a., behöver inte heller kosta en förmögenhet, när volymerna i tillverkningen ökar, faktiskt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.