Jag tyckte det var positivt att Sony tog över Minoltas kameraavdelning (Minolta lever ju som bekant kvar), det ger systemet de muskler som behövs för att ta upp kampen med de stora. Tyvärr missade Sony både live-view och filmning i sina toppmodeller. Lite svagt. Ska Sony hänga med och dessutom ta marknadsandelar måste de hela tiden vara bättre än de båda stora.
Mja, det här innehåller nog en och annan monumental feltolkning av läget...
Det är definitivt INTE så att Sonys utvecklingsavdelning "inte hänger med". De anses ju tvärtom vara ledande!
Filmning i sina toppmodeller:
----------------------------
Först ut här var ju Nikon D90. En klar kandidat till att få TIPA-priset nästa år för bästa kamerainnovation. Det är bara det att den sensor som möjliggör detta har utvecklats av Sony - som därefter erbjöd Nikon att köpa den...
När Sony tillfrågades om varför de inte först satte den i någon av sina egna modeller, svarade Sony-representaten att anledningen var "kundvård", "att skapa good-will", "att främja framtida affärer genom att inte i allt vara giriga för egen del, utan att ibland låta sina goda kunder få del av den nyaste tekniken först". Sony tycks inte vara särskilt ängsliga av sig... Uppenbarligen anser de sig ändå ha tillräckligt kvar att komma med för att likafullt kunna ta sig till toppen ifall de vill. så de tycker väl att de har råd med att vara generösa. De är ju ett av världens mest innovativa företag, och har genom åren utvecklat massor av olika produkter som har blivit världsledande. Nikon har bara gjort det en enda gång, vad jag vet. Och Canon kanske två gånger.
Sedan kan ju eventuellt en annan anledning vara, att Sony låter Nikon gå först så att dessa kan ta "smällen". Ännu så länge ger kamera-video tydligen sämre resultat än vad även en billig 3.000 kronors videokamera presterar, men Sony vet att testarna ändå kommer att vara entusiastiska över detta bara det står Nikon på kameran (eller Canon, som blir tvåa med sin 5D Mark II). Hade Sony varit först, så hade de i vanlig ordning blivit fullständigt hudflängda...
Sony svarade på samma sätt när de tillfrågades om varför de inte först satte sina höghastighetschip i någon av sina egna kameror, istället för att sälja dessa till Casio, som ju direkt fick årets TIPA-pris förstås för bästa innovation (med sin Casio Exilim Pro EX-F1). Den klarar som bekant att ösa iväg 60(!) st 6 Mp stillbilder per sek. Med bildstorleken reducerad till videoformat klarar den 300, 600 respektive 1200(!) bilder per sek.
I dagens läge skulle jag tänka mig för innan jag investerade 50 papp i en Canon 1D Mark III, som hittills varit champion med sina 10 bilder per sekund. Men när elektronik börjar konkurrera med mekanik, då handlar det snabbt om total utklassning.
Eller för att tala idrottsspråk: EX-F1 förödmjukar 1D Mark III när det gäller snabbhet...