Annons

Litar inte riktigt på autofokusen

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kommer köra med single area AF i framtiden och kolla ifall problemet kvarstår. Annars får man väl byta upp sig till en D200 :p

FelixSwensson skrev:
Jag kommer köra med single area AF i framtiden och kolla ifall problemet kvarstår. Annars får man väl byta upp sig till en D200 :p

Ja visst - prova det. Borde funka. F´låt att jag blev "off topic" i tråden. ;-)

//Lasse

Re: Re: Litar inte riktigt på autofokusen

.Z. skrev:
Om bakgrunden är skarpare så har ju AF (eller du) missat skärpan. En fråga: Låter du kameran välja AF-punkt eller väljer du själv?

I de flesta fall så är det bäst att ha mittenpunkten vald, ställa skärpan på objektet med den för att sedan komponera om. Att låta kameran välja fokuspunkt är mycket hazardartat eftersom tanken är att kameran ska välja en punkt som ligger framför den del i motivet som är närmast.
Av olika anledningar falerar detta ofta så att välja punkt själv är att föredra.

Enda gången man möjligtvis kan låta kameran välja punkt är vid fotografering av rörliga mål med kontinuerlg AF men handen på hjärtat så litar jag inte riktigt på det heller...

//Larsa

Precis det har jag kommit fram till. Jag har valt centrumpunkten i min KM 7D och låst fast den på den med "Lock". Har kommit fram till att det nog är bra med 9 fokuspunkter om allt är stilla i motivet, men det är livsfarligt om något rör sig, då har man ingen kontroll alls. Det går ofta mycket snabbare att fokusera med mittpunkten och komponera om bilden med fokus låst. Om man har alla 9 punkterna aktiva så kan det vara svårt att överhuvudtaget få "rätt" punkt att låsa på målet.

Sen finns det en ganska fiffig AF-variant i 7D som heter DMF eller Direct Manual Focus. Den fokuserar en gång när avtryckaren trycks ner till hälften och sen släpper den kontrollen så man kan finjustera manuellt. Riktigt bra ibland tycker i alla fall jag. (En av de få gångerna jag tycker man behöver gå in via menyerna på 7D).

Det vore läckert med AF-punkt som låser på närmaste öga i bilden! Finns det flera ögon skulle man ju kunna bläddra mellan dessa. Skulle vara kanon både för djur och människor.

/Pontus

Canon har ju visat upp en ny teknik som kan läsa av ögon i bilden och sedan ta bilden när alla tittar, lär väl gå att adaptera en aning till autofokus också i längden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar