FelixSwensson
Avslutat medlemskap
Jag kommer köra med single area AF i framtiden och kolla ifall problemet kvarstår. Annars får man väl byta upp sig till en D200
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
FelixSwensson skrev:
Jag kommer köra med single area AF i framtiden och kolla ifall problemet kvarstår. Annars får man väl byta upp sig till en D200
.Z. skrev:
Om bakgrunden är skarpare så har ju AF (eller du) missat skärpan. En fråga: Låter du kameran välja AF-punkt eller väljer du själv?
I de flesta fall så är det bäst att ha mittenpunkten vald, ställa skärpan på objektet med den för att sedan komponera om. Att låta kameran välja fokuspunkt är mycket hazardartat eftersom tanken är att kameran ska välja en punkt som ligger framför den del i motivet som är närmast.
Av olika anledningar falerar detta ofta så att välja punkt själv är att föredra.
Enda gången man möjligtvis kan låta kameran välja punkt är vid fotografering av rörliga mål med kontinuerlg AF men handen på hjärtat så litar jag inte riktigt på det heller...
//Larsa