Annons

Litar inte riktigt på autofokusen

Produkter
(logga in för att koppla)

FelixSwensson

Avslutat medlemskap
Hej. Jag har en Nikon D70 och ett 17-55/2.8. Ofta så får jag väldigt skarpa och bra resultat och jag häpnar ofta hur skarpt detta objektiv är. Ibland så litar jag dock inte riktigt på autofokusen.

När jag fotograferar till exempel närgångna porträtt så blir det ofta väldigt bra men ibland när man fokuserar på motiv lite längre bort så tycker jag att den missar lite.

Jag har tyvärr inget bildexempel just nu eftersom jag sitter i skolan men jag tog nyligen en gruppbild. Jag stod ganska långt ifrån, kanske 6-7meter och använde bländare 9 och en brännvidd på ungefär 35mm.

Jag fokuserade självklart på personerna på bilden. När jag sedan öppnade bilden i datorn så märker jag att bilden faktiskt blev ganska risig. Människorna på bilden blev inte särskilt skarpa. Det ser inte direkt ut som om de är ur fokus, skärpan blev bara inget vidare. Jag lade sedan märke till att bakgrunden blev skarpare än personerna i förgrunden.

Så nu liter jag inte riktigt på autofokusen. Är det jag som gör fel? Är det kameran som missar eller objektivet?

Jag skulle gärna fokusera manuellt i många situationer men sökaren på D70 är så liten vilket nästan gör det väldigt svårt.

MVH Felix

VIlka slutartider har du använt på dessa oskarpa"" bilder?

Eftersom fokusen inte ligger fel och optiken kanske inte är fel så måste det ha med själva handhavandet att göra.

Manuell fokus är överlägset enligt mig och många med mig. I kombination med AF så har man det totala kittet...

Lycka till!

MVH Niclas,

FelixSwensson skrev:
Jag fokuserade självklart på personerna på bilden. När jag sedan öppnade bilden i datorn så märker jag att bilden faktiskt blev ganska risig. Människorna på bilden blev inte särskilt skarpa. Det ser inte direkt ut som om de är ur fokus, skärpan blev bara inget vidare. Jag lade sedan märke till att bakgrunden blev skarpare än personerna i förgrunden.

Om bakgrunden är skarpare så har ju AF (eller du) missat skärpan. En fråga: Låter du kameran välja AF-punkt eller väljer du själv?

I de flesta fall så är det bäst att ha mittenpunkten vald, ställa skärpan på objektet med den för att sedan komponera om. Att låta kameran välja fokuspunkt är mycket hazardartat eftersom tanken är att kameran ska välja en punkt som ligger framför den del i motivet som är närmast.
Av olika anledningar falerar detta ofta så att välja punkt själv är att föredra.

Enda gången man möjligtvis kan låta kameran välja punkt är vid fotografering av rörliga mål med kontinuerlg AF men handen på hjärtat så litar jag inte riktigt på det heller...

//Larsa

Slutartiden var tillräckligt snabb. Jag valde punkt själv men jag använde läget som heter "dynamisk". Kan det vara därför den missade fokusen?

FelixSwensson skrev:
Slutartiden var tillräckligt snabb. Jag valde punkt själv men jag använde läget som heter "dynamisk". Kan det vara därför den missade fokusen?

Där har vi det tror jag - välj "specifikt område". Dynamiskt ger mer av en "kompromiss skärpa".

//Lasse

.Z. skrev:
Vad innebär detta läge "dynamisk"?

//Larsa, mycket nyfiken...

Hmm! Det finns nog de som kan detta bättre än jag, men jag tror det handlar om att kamera tar intryck av fler än en (alla?) fokuspunkter och räknar ut ett "genomsnittsläge" för skärpan. Bra när du ska följa en fågel, men dumt om du vill ha bästa kontroll. Ett annat läge är också "Närmaste objekt" vilket är ganska självförklarande.

//Lasse

.Z. skrev:
Vad innebär detta läge "dynamisk"?

//Larsa, mycket nyfiken...

Om jag förstod min D50-manual rätt så betyder det att den fokuserar som vanligt med vald AF-punkt (precis som med iställningen "specifikt område") men använder de andra AF-punkterna till att precis innan bilden tas göra en bedömning av om motivet har rört på sig sedan man låste AF. Om man komponerar om så skulle detta kunna innebära att kameran automatiskt justerar fokuseringen.

Eller nåt...

schang skrev:
Om jag förstod min D50-manual rätt så betyder det att den fokuserar som vanligt med vald AF-punkt (precis som med iställningen "specifikt område") men använder de andra AF-punkterna till att precis innan bilden tas göra en bedömning av om motivet har rört på sig sedan man låste AF. Om man komponerar om så skulle detta kunna innebära att kameran automatiskt justerar fokuseringen.

Eller nåt...

Huga, låter mycket spännande ;-)

Nån japan som tänkt till...

//Larsa, som undrar vad dom hittar på härnäst?

dobos skrev:
Ögonföljande AF vore väl coolt !!!

Jo. Det har ju Canon haft men jag tror dom lagt ned det...

Varför vetegudarna, ja tyckte det var bra! Dock lite segt på EOS 5 som jag använde men blev visst bättre på senare modeller.

//Larsa

.Z. skrev:
Jo. Det har ju Canon haft men jag tror dom lagt ned det...

Varför vetegudarna, ja tyckte det var bra! Dock lite segt på EOS 5 som jag använde men blev visst bättre på senare modeller.

//Larsa

Åfan! Jag trodde jag tog i...
Inget är väl nytt under solen :)

//Lasse - som väntar på sin D200 som ska ha så bra sökare att han kan ställa skärpan manuellt.

dobos skrev:
Åfan! Jag trodde jag tog i...
Inget är väl nytt under solen :)

//Lasse - som väntar på sin D200 som ska ha så bra sökare att han kan ställa skärpan manuellt.

Jo. Man tittar på den punkt som man vill ska aktiveras, när den lyses upp så trycker man ned avtrycket till hälften & skärpan låses på vald punkt. En viss kalibrering mot ens öga skulle göras innan sen fungerade det faktiskt.

En annan häftig AF-pryl är Minolta A1 (& A2 antar jag) aom har målsökande AF! I teorin så är det super men AF-hastigheten räcker inte riktigt till på A1.

Man väljer metoden & ett kryss kommer fram i den elekroniska sökaren. Man riktar krysset på objektet som skärpan ska ligga på & trycker ned avtrycket, krysset låses då på målet & ligger kvar på det oberoende av om det rör sig eller om man komponerar om!

När jag testade så funkade det klockrent på en cyklist som kom cyklande snett mot mig, målsökningen alltså. AF hängde inte med.

//Larsa, totalt offtopic. Sorry...

Kollade in på Dpreview & så här är det:

• Single area - Use selected AF point
• Dynamic area - Use all and track movement
• Closest subject - Use all and select closest

Välj m.a.o Single area för att vara säker.

//Larsa

Ha!
Jag vill ha ett hårkors som följer ögat och kontinuerligt (och snabbt) fokuserar där jag sätter blicken. DET vore häftigt!

//Lasse - jätte-off-topic

Ja, jag med!

Frågan är hur man lika snabbt och effektivt skall kunna ställa skärpedjupet? Med hur mycket man kisar med ögonen? Eller hur mycket man utvidgar näsborrarna? ;-)

/Håkan, offtopicar vidare...

schang skrev:
Ja, jag med!

Frågan är hur man lika snabbt och effektivt skall kunna ställa skärpedjupet? Med hur mycket man kisar med ögonen? Eller hur mycket man utvidgar näsborrarna? ;-)

/Håkan, offtopicar vidare...

Röstkommando?

- two point eight. Bzzzz!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar