Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lion Alpin använt min bild

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag fick ett reklamutskick från Lion Alpin där jag ser att en bild som jag tagit används. Jag har ett minne av att jag skickade in en bilde till en tävling hos dem för säkert ett år sedan. Kan de använda min bild hur som helst i all framtid nu? De har inte skrivit ut vem som tagit bilden. Har kollat på deras hemsida men inte hittat tävlingsreglerna då det var ett tag sedan...
Är det vanligt i sådana tävlingar att de "tar över bilden"?

Louise
 
Tyvärr så är det oftast så, och de flesta läser inte reglerna när de skickar in bilden.

Därför undviker jag dessa "tävlingar"

Kan du hitta reglerna för tävlingen så kan du ju kolla, annars kan det funka att spela dum och skicka en fråga om varför de använt en av dina bilder utan att ange källa.
 
Ett dumt svar :) ?
Jag jobbar med en del av Lions reklam o kommunikation och kan bekräfta att det under förra årets fototävling låg ett förbehåll (precis som i årets tävling på: www.lionalpin.se/infor+resan/fototavling+2011 ) att "hojmark-koncernen förbehåller sig rätten att använda utvalda bilder i sin marknadsföring."
Ett ganska vanligt förfarande som man skall vara uppmärksam på. Man kan ha åsikter om det, och ibland är det precis som nån påpekat ett sätt att dra in bilder till en gratis bildbank.

Lion och dess danska systerföretag Höjmark rejser använder sig i stort sett bara av professionella fotografer för sin katalog o webbproduktion. Förra året var det huvudsakligen Nicklas Blom, Peter Bartholdson och Ola Persson som levererade bilder till kommunikationen. Allihop välrenommerade proffs som lever på sitt fotograferande.

Att fotografens namn saknas är beklagligt. Det är ofta ett problem på webben då publiceringsverktygen inte alltid har möjlighet att lägga in namnet.
Men det hindrar ju inte att man gör det bättre i framtiden..
 
Nu sysslar jag ju i f s inte med att uppdatera Lions web, så vem som gjort fel var inte riktigt min utgångspunkt. När jag sa "inte har möjlighet" så var det däremot inte riktigt korrekt, det mesta går om man vill tillräckligt mycket.

Men att det slarvas med detta är bland annat ett resultat av att verktygen inte har det som en självklar funktion. Det räcker med att surfa runt på några sidor så inser man snabbt att de flesta saknar fotografens namn. Jag tror inte att det bara beror på okunskap. Verktygen behöver bli bättre, och jag har vidarebefodrat den synpunkten för nästa generation lion-webb.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.