Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Linux för bildbehandling och grafiskt arbete
- Trådstartare Johan Carlström
- Start datum
fredrikru
Aktiv medlem
Ja? Det ändrar ingenting i mitt inlägg. Att mjukvara 1 kan orsaka problem i mjukvara 2 är nog alla som sysslar med datorer medvetna om. Att man kör skadlig kod är något helt annat och det var den delen av inlägget jag kommenterade.
Databascrasher kan orsakas av en massa saker, nyligen hade jag en som berodde på ett halvtrött nätagg, men som sagt, det var inte databascrashen som var intressant i det du skrev.
Exakt. Du har rätt. Installerar man en appliaktion så påverkar det hela Windows systemet och uppbyggnaden av Windows är rätt dålig om man gämför med Unix. Jag bara säger DLL filer och regedit och jag får bara rysningar när jag tänker på wini.ini och system.ini. Minsta lilla ändring av installation så måste jag starta om systemet.
Tittar jag på den applikationen som jag arbetar dagligen (SAP R/3 & Oracle) med så är det mycket enkelt att installera flera instanser utan att behöva virutalisera men dom avråder att göra samma sak i Windows även om applikationen inte skräpar ner med massa DLL filer. Behöver heller inte starta om unix servern efter jag är klar med installationen.
Men i detta fall så var det en automatisk uppdatering av ett antivirus program som ställde till det och orsakade databas krasch. Och i min värd så är ett stop i systemet mycket kostsamt för ett företag för det kan stoppa arbetet i flera fabriker.
Dåligt nätaggregat? Är dom inte dubblerade och övervakning på? Låter som att du jobbar med hårdvara från ett källarbolag.....
tozz
Avslutat medlemskap
Pillar du ofta i win.ini och system.ini nuförtiden? Senast jag modifierade dem var i 3.11 och jag tror inte ens det finns något behov av filerna längre mer än för 16bitars support.Exakt. Du har rätt. Installerar man en appliaktion så påverkar det hela Windows systemet och uppbyggnaden av Windows är rätt dålig om man gämför med Unix. Jag bara säger DLL filer och regedit och jag får bara rysningar när jag tänker på wini.ini och system.ini. Minsta lilla ändring av installation så måste jag starta om systemet.
Tittar jag på den applikationen som jag arbetar dagligen (SAP R/3 & Oracle) med så är det mycket enkelt att installera flera instanser utan att behöva virutalisera men dom avråder att göra samma sak i Windows även om applikationen inte skräpar ner med massa DLL filer. Behöver heller inte starta om unix servern efter jag är klar med installationen.
Men i detta fall så var det en automatisk uppdatering av ett antivirus program som ställde till det och orsakade databas krasch. Och i min värd så är ett stop i systemet mycket kostsamt för ett företag för det kan stoppa arbetet i flera fabriker.
Dåligt nätaggregat? Är dom inte dubblerade och övervakning på? Låter som att du jobbar med hårdvara från ett källarbolag.....
Nu vet jag inte varför du går igång så mycket på Windows uppbyggnad, jag kommenterade inget av det i mitt inlägg om virus på servrar utan hur man som administratör exekverar skadlig kod och inte patchar system.
Jo, det var en redundant konfiguration, men det hjälpte inte i det här fallet och applikationen som kördes på den var inte kritisk på något sätt. Det är roligt att du snackar om redundant hårdvara, är eran databas byggd med en single point of failure? Det verkar lite dumt om den nu är så kritisk som du vill göra gällande.
hockeyfotografen
Avslutat medlemskap
Fast TCO för ett företag är ju inte intressant för slutanvändaren som vi pratar om här. I TCO kan du ju räkna in allt från it-teknikern till pappersförbrukningen i skrivaren om du så vill. Om TCO blir lägre för Aftonbladet så är det ju prima för dem, men å andra sidan gör dom inget mer än skriver dåliga artiklar i en texteditor
Att jag tog upp Aftonbladet, var bara ett exempel på att Mac inte är så mycket dyrare som du, och en del andra väldigt gärna vill göra gällande.
Ditt snack om att "men å andra sidan gör dom inget mer än skriver dåliga artiklar i en texteditor " kanske är tänkt som ett skämt.
i bästa fall så är det ett dåligt skämt, löjligt och lågt.
Jag tänker inte ge mig in i några försök att sitta och jämföra kostnaden för hårdvara i olika konstellationer.
Det finns på tok för många parametrar att snöa in sig på, och diskussionen lär med största sannolikhet spåra ur rejält.
Men, jag är rejält trött på skitsnacket att Macar skulle vara påtagligt dyrare än motsvarande "PC", jag har sett flera seriösa försök till jämförelser som påvisar att skillnaden inte är särskilt stor.
Nu ägnade jag mig åt en historisk tillbakablick, tänkt som en förklaring till varför det finns långt mycket fler trojar och virus till Windows än OS X, och att detta faktiskt har väldigt lite att göra med användarnas kunskap på området.Nu ska man ju jämföra Vista med OSX 10.5 med Linux 2.6 och helst inte blanda in XP i sammanhanget (som nu är ett 7år gammalt operativsystem, likvärdigt med OSX 10.0 i ålder). Iaf om man vill göra en halvkonkret jämförelse.
Jag är inte ironisk när jag säger att användaren är den absolut störsa säkerhetsrisken, jag har t.ex. många gånger sett folk som kör linux falla för "rm -rf /*" (nu blev jag faktiskt osäker på ifall det är rätt, jag tänker inte testa) eller sitter på IRC som root. Det gör ju nada för Linux säkerhet i de fallen och det är inget fel i Linux utan enbart hos användaren.
Rätt intressat är att, när jag jämför skillnaden i antal virus och trojaner på mellan Win och OS X. Så drar du in Linux.
Tidigare resonerade du ju att det är användarnas vanor som gjort att det finns fler virus och trojan er till Windows än OS X.
Hur ska du ha det egentligen?
Till att börja med, så vet jag inte om du testat LR 2.X?Jag kan bara se databasen som ett säljargument faktiskt, själva råhanteringen av min D300-filer är katastrofalt dålig.
RAW-hanteringen i LR2 är betydligt bättre än den i LR1.
Sedan så är det ju mycket möjligt att du och jag har väldigt olika arbetsflöden.
Men, jag har verkligen inte hittat något annat sätt som ger ett lika bra arbetsflöde.
Vidare, visst är databasen en viktig del av LR, men att exportera databasen till en annan databas, ger ju inte mycket till hjälp för att underlätta mitt arbetsflöde trots allt.
Det är ju integrationen mellan databasen, och verktygen för "taggning" och redigering som gör att arbetsflödet blir så bra i LR.
Tar du ut själva databasen, så måste du ju bygga ihop något liknande verktyg som LR för redigering, med koppling till databasen.
Annars får du ju definitivt bara ett krångligare och långsammare arbetsflöde.
Kan tillägga att jag personligen enbart fotograferar i RAW, och för mig fungerar RAW i LR2 alldeles utmärkt.
Vi får se vad trådskaparen kommer fram till, det finns ju både folk på FS som kör, har kört och aldrig kan tänka sig köra Linux för bildhantering uppenbarligen
Tråkigt nog, så ser jag inte möjligheten till ett arbetsflöde, som är tillräckligt bra i Linux, i dagsläget för min del.
Men visst skulle jag tycka att det var trevligt om det vore möjligt.
Att Linux faktiskt kan funka för andra, ja det har jag ju redan konstaterat tidigare.
Mesch
Aktiv medlem
Du kan bidraga med en lista på 10 virus som sprids helt automatiskt genom korrekt konfigurerade brandväggar i Windows Server 2008. Givetvis ska de varit "in the wild" innan patchar fanns tillgängliga, förutsätter att patchar appliceras när de ska.
Nu kan man förvisso skylla brandväggen på nätverksansvarige, men låt oss hålla det enkelt.
Jaha det är så här det funkar:
* Jag ska motbevisa dina inlägg, du behöver bara använda "I feel lucky" knappen i google för att ta fram i sammanhanget meningslösa pdf-filer.
* Jag ska bevisa de kunskaper jag säger mig besitta du behöver inte säga något om din bakgrund. (Är du måhända arbetslös pizzabagare från Hökarängen, ingen i denna tråd vet ju något om detta)
* Du slipper svara på besvärliga frågor av typen "Vad jobbar du med då?"
medan jag och andra helst ska göra doktorsavhandlingar åt dig.
* Om någon börjar ställa upp dig mot väggen i windowsfrågor så kan du lätt komma undan med att svara Linux på det eller för all del tvärt om.
* Du menar att alla är rabiata i sitt OS-val och det är dumt, men du hivar dynga över OSx i vart och varannat inlägg.
Den här tråden må ha urartat å det grövsta men du är ju såå rolig att man inte kan låta bli att läsa.
Ska bli kul att se om du nu kan svara på frågan, som nu är ställd fyra gånger:
[Vad har du för bakgrund som gör dig till en sådan expert???
tozz
Avslutat medlemskap
Det är ju du som gör påståenden, den som gör ett uttalande är den som bör backa upp samma uttalande, vad är det som är så svårt att förstå med det?Jaha det är så här det funkar:
* Jag ska motbevisa dina inlägg, du behöver bara använda "I feel lucky" knappen i google för att ta fram i sammanhanget meningslösa pdf-filer.
* Jag ska bevisa de kunskaper jag säger mig besitta du behöver inte säga något om din bakgrund. (Är du måhända arbetslös pizzabagare från Hökarängen, ingen i denna tråd vet ju något om detta)
* Du slipper svara på besvärliga frågor av typen "Vad jobbar du med då?"
medan jag och andra helst ska göra doktorsavhandlingar åt dig.
* Om någon börjar ställa upp dig mot väggen i windowsfrågor så kan du lätt komma undan med att svara Linux på det eller för all del tvärt om.
* Du menar att alla är rabiata i sitt OS-val och det är dumt, men du hivar dynga över OSx i vart och varannat inlägg.
Den här tråden må ha urartat å det grövsta men du är ju såå rolig att man inte kan låta bli att läsa.
Ska bli kul att se om du nu kan svara på frågan, som nu är ställd fyra gånger:
[Vad har du för bakgrund som gör dig till en sådan expert???
Just nu jobbar jag som webbutvecklare, har haft datorer som intresse i 14år eller något sådant, pluggade nätverk i lumpen och jobbade nära med driftansvarige när jag var över i USA och jobbade där. Men du har ju redan bevisat att ens bakgrund knappast är något att stå på ifall man ska göra uttalande, eftersom du själv inte kan styrka det du säger trots ett gigantiskt utlägg om alla möjliga saker och ting du gör och har gjort.
En "arbetslös pizzabagare" (räknas inte pizzabagare som arbetande?) skulle mycket väl kunna veta oändligt mycket mer om dig inom serverdrift, hårdvara och operativsystem, det räcker ju egentligen att han backar upp sina påstående med konkreta referenser i detta fallet.
Får vi se den där listan nu då?
Jag har inte sagt att jag är en expert, jag har ifrågasatt det som vissa självutnämnda experter sagt, då utan att få några som helst svar.
tozz
Avslutat medlemskap
Nej det är baserat på vad de publicerar dagligen, ingen kan väl berömma dem för god journalistik?Att jag tog upp Aftonbladet, var bara ett exempel på att Mac inte är så mycket dyrare som du, och en del andra väldigt gärna vill göra gällande.
Ditt snack om att "men å andra sidan gör dom inget mer än skriver dåliga artiklar i en texteditor " kanske är tänkt som ett skämt.
i bästa fall så är det ett dåligt skämt, löjligt och lågt.
Jag får över 1år gammal hårdvara till ett dyrare pris om jag köper en Mac Pro idag än om jag köper den senaste Intelplattformen och kör Windows. Mer minne (med ofantligt mycket mer bandbredd), raidade ES.2 diskar samt bättre grafikkort. Värt att nämna är att Nehalem är så extremt överlägsen Harpertown att det inte ens är fråga om samma liga.Jag tänker inte ge mig in i några försök att sitta och jämföra kostnaden för hårdvara i olika konstellationer.
Det finns på tok för många parametrar att snöa in sig på, och diskussionen lär med största sannolikhet spåra ur rejält.
Men, jag är rejält trött på skitsnacket att Macar skulle vara påtagligt dyrare än motsvarande "PC", jag har sett flera seriösa försök till jämförelser som påvisar att skillnaden inte är särskilt stor.
Jag vet inte om du bara tittar på notebooks, men för oss som pratar stationära är det natt och dag i pris/prestandad-segmentet.
Låt mig visa skillnaden jag har framför mig i stundande köp.
Hos Apple
En 2,8 GHz Quad-Core Intel Xeon
2GB (2x1GB)
320GB 7200-rpm Serial ATA 3Gb/s
ATI Radeon HD 2600 XT 256MB
En 16x SuperDrive
Apple Mighty Mouse
Tangentbord (Svenskt) & Användarhandbok (Svensk)
19.625,00 kr inkl. moms
Köper jag en Windows-PC så får jag:
Intel Core I7 920 2.66GHZ 8MB S-1366
CORSAIR 6GB DDR3 XMS3 PC12800 1600MHZ (3X2GB) (om jag nu inte ville ha möjlighet att öka bushastigheten så hade jag kommit undan billigare).
9800GT 512MB DDR3 PCI-E DVI
Seagate Barracuda ES.2 250GB SATA/300 32MB * 2 i raid 0 (bara systemfiler och program som ska ligga på dom).
Till det väljer jag ett Lian-Li chassi (så ingen kan klaga på estetiken, men även här kan man ju spara nästan en tusenlapp i mitt fall) samt ett kraftfullt nätaggregat och hamnar på 17.000 kronor inklusive moms (moderkort med SAS-portar ingår då också).
Min fråga till dig är, vill du påstå att det är små skillnader i prestandad mellan dessa två systemen eller att 2500kronor är strunt samma? Visst är jämförelsen något vinklad, men jag vill bara påvisa att i vissa segment är Apple hopplöst efter i pris/prestandad.
Mina vanor har inte förändrats speciellt mycket, men så har jag inga virus eller trojaner heller. Att jämföra antalet är för mig irrelevant då du tar med de som bygger på användarfel. Att Microsoft kunde tänkt om för 10år sedan har du helt rätt i, men vad vill du ha fram genom att räkna skadlig kod som skadar dig endast om du exekverar den?Nu ägnade jag mig åt en historisk tillbakablick, tänkt som en förklaring till varför det finns långt mycket fler trojar och virus till Windows än OS X, och att detta faktiskt har väldigt lite att göra med användarnas kunskap på området.
Rätt intressat är att, när jag jämför skillnaden i antal virus och trojaner på mellan Win och OS X. Så drar du in Linux.
Tidigare resonerade du ju att det är användarnas vanor som gjort att det finns fler virus och trojan er till Windows än OS X.
Hur ska du ha det egentligen?
Jag drog in Linux som ett exempel på vilken kernel man bör diskutera om man ska diskutera ett systems osäkerhet respektive säkerhet. Det brukar ju vara XP som tas upp om och om igen, men varför pratar man bara om 7år gamla operativsystem när det gäller Microsoft men dagens release när det gäller OSX eller Linux? Det blir väldigt enformiga och ganska intetsägande jämförelser om du frågar mig.
Historik i all ära och du har rätt i det du går igenom, men det mesta av det är ju åtgärdat iom Vista samt att XP är så stabilt att jag knappat kan crasha det om jag ens försöker. Det blir lite för mycket "för 10år sedan i Windows98 fick jag virus".
Jo jag testade 2an, men jag fick lägga åtskillig tid på varje bild för att få ett så bra utgångsläge som i CaptureNX att jag inte såg någon som helst poäng med att fortsätta köra det.Till att börja med, så vet jag inte om du testat LR 2.X?
RAW-hanteringen i LR2 är betydligt bättre än den i LR1.
Sedan så är det ju mycket möjligt att du och jag har väldigt olika arbetsflöden.
Men, jag har verkligen inte hittat något annat sätt som ger ett lika bra arbetsflöde.
Arbetsflöden är ju individuellt och det som funkar för mig funkar inte för någon annan och vice versa
Anledningen till att jag vill exportera en databas likt den i LR (om jag skulle använda den) är för att om jag ska lägga tid på att sortera och märka bilder så vill jag inte ha den informationen låst till ett program som ligger lokalt. Det känns ju dumt att inte kunna använda datan till att t.ex. lägga upp en bildbank online med den datan man redan matat in och sorterat.Vidare, visst är databasen en viktig del av LR, men att exportera databasen till en annan databas, ger ju inte mycket till hjälp för att underlätta mitt arbetsflöde trots allt.
Det är ju integrationen mellan databasen, och verktygen för "taggning" och redigering som gör att arbetsflödet blir så bra i LR.
Tar du ut själva databasen, så måste du ju bygga ihop något liknande verktyg som LR för redigering, med koppling till databasen.
Annars får du ju definitivt bara ett krångligare och långsammare arbetsflöde.
Kan tillägga att jag personligen enbart fotograferar i RAW, och för mig fungerar RAW i LR2 alldeles utmärkt.
Känner samma sak, finns för mycket extremt bra mjukvara till Windows som jag inte vill ge upp bara för att köra Linux. Det svider ju också lite att ge upp licenserna man införskaffat med tidens loppTråkigt nog, så ser jag inte möjligheten till ett arbetsflöde, som är tillräckligt bra i Linux, i dagsläget för min del.
Men visst skulle jag tycka att det var trevligt om det vore möjligt.
Att Linux faktiskt kan funka för andra, ja det har jag ju redan konstaterat tidigare.
Mesch
Aktiv medlem
Om man har pizzabagare som yrke men inte har någon anställning, då är man arbetslös pizzabagare. Du kanske inte tycker att pizzabagare är något yrke?En "arbetslös pizzabagare" (räknas inte pizzabagare som arbetande?)
Nej jag tänkte göra som du gör, ignorera inläggets verkliga innebörd och hacka på någon trivial grejj i stället.Får vi se den där listan nu då?
Dina påståenden och åsikter haglar ju tätt, så kasta inte glas i stenhus va.Det är ju du som gör påståenden, den som gör ett uttalande är den som bör backa upp samma uttalande, vad är det som är så svårt att förstå med det?
Jag har inte sagt att jag är en expert, jag har ifrågasatt det som vissa självutnämnda experter sagt, då utan att få några som helst svar.
Jag har aldrig sagt mig vara expert heller bara sagt vad jag jobbar med, om du tycker den rollen är en expertroll så tycker jag att du kanske skulle försöka se andemeningen i inläggen i stället för att hitta någon liten detalj du kan feltolka.
Du vill att jag ska komma med fakta som visar att UNIX tappar mark mot BSD, Linux & Windows vilket var det inlägg du började ditt krig mot mig.
Jag förutspådde att AIX & HP-UX inom en snar framtid skulle försvinna helt och att SunOS inte direkt ligger bra till heller.
Detta exemplifierade jag genom att ta ett stort globalt företag som exempel.
Detta företag är dessutom som verksamt inom flygindustrin extremt konservativt i sina byten av system, något som jag iofs inte skrivit tidigare.
Är du verkligen seriös, tycker du att det behövs bevis för att detta sker??
Titta då på serverwatch och titta över de senaste 10-15 åren över vad som händer i serverhallarna världen över. UNIX försvinner i ett rasande tempo, kan jag meddela om du inte fattat det.
Över till din senaste floskel:
Vad är det för larv? Det är väl självklart att servrar som är patchade och driftade på rätt sätt fortfarande kan drabbas av virus eller andra former av attacker eller har du sett något bevis för motsatsen.Får en server virus ska personen som ansvarar för servern få sparken, finns inga ursäkter för att exekvera skadlig kod.
Det är ju som att säga att källkoden är felfri, det är omöjligt att garantera till 100% att något är felfritt ens i teorin.
Så att säga att någon ska få sparken för något som är teoretiskt omöjligt att klara av är väl rätt fånigt eller rent av ett roligt uttalande.
Dina hopp på OSx tänker jag inte bry mig om, det finns ju andra som tar hand om.
hockeyfotografen
Avslutat medlemskap
Nej det är baserat på vad de publicerar dagligen, ingen kan väl berömma dem för god journalistik?
Öh!?
Du baserar dina antaganden om vilka verktyg Aftonbladet använder för redigering, baserat på dina åsikter om deras journalistik!!?
Om du verkligen missförstod det, så var det ditt påstående om att Aftonbladet använder texteditorer för sin redigering, alldeles speciellt gäller detta bildredigering. Som fick mig att reagera, och undra om du verkligen menade allvar.
(Jag har faktiskt en viss koll då jag träffar på en av Aftonbladets forografer praktiskt taget varenda hemmamatch som HV71 spelar, har själv stående fotouppdrag på HV:s hemmamatcher).
Jag vill bestämt påstå att 2.500 är en liten skillnad.Min fråga till dig är, vill du påstå att det är små skillnader i prestandad mellan dessa två systemen eller att 2500kronor är strunt samma?
Speciellt som det är TCO som är intressant i slutändan, och där är inköpskostnaden för datorn bara en del av en större helhet.
Det är ju faktiskt ett faktum, att för bildredigering så är det vanligt att Macar ger ett lägre TCO än vad datorer bestyckade med Windows har.
Det är över huvud taget långt ifrån bara tillfälligheter att Mac/OS X är klart störst i den grafiska branschen.
Och när vi specifikt diskuterar frågan om kostnader, så är det enbart TCO som på allvar är relevant att diskutera.
Anledningen till att jag vill exportera en databas likt den i LR (om jag skulle använda den) är för att om jag ska lägga tid på att sortera och märka bilder så vill jag inte ha den informationen låst till ett program som ligger lokalt. Det känns ju dumt att inte kunna använda datan till att t.ex. lägga upp en bildbank online med den datan man redan matat in och sorterat.
Du verkar inte på allvar ha satt dig in vare sig hur LR funkar, eller hur metadata för bilder sparas/hanteras?
Metadata (EXIF & IPTC) sparas i bilden vid export från LR.
(Har du verkligen totalmissat att det är i bildfilen som detta brukar sparas?)
När du sedan lägger in dina bilder i en bildbank på nätet, så plockar du självklart ut metadatan från bildfilen, och sparar den sedan i databasen för bildbanken.
Både enklare och snabbare än dina förslag.
(Det är så jag själv jobbar, även om min bildbank inte är 100% färdig riktigt ännu).
Dessutom så innehåller ju LR information om "viruella kopior" och en del annat.
Så din tanke kan knappast leda till något annat än ett tillkrånglat arbetsflöde.
Mesch
Aktiv medlem
Jag vill bestämt påstå att 2.500 är en liten skillnad.
Speciellt som det är TCO som är intressant i slutändan, och där är inköpskostnaden för datorn bara en del av en större helhet.
Det är ju faktiskt ett faktum, att för bildredigering så är det vanligt att Macar ger ett lägre TCO än vad datorer bestyckade med Windows har.
Har ingen koll på Mac specifikt, men generellt så är inköpskostnaden för en dator försumbar om man tittar på helheten, dvs underhållsavtal, intern arbetstid, el & kyla.
2500:- är en fis i rymden på totalen.
tozz
Avslutat medlemskap
Nej, jag baserar det på vad dom gör, dvs publicerar artiklar. Rimligtvis använder någon form av editor (eller ordbehandlare i detta fallet) och inte mycket mer. Belastning och drifkostnader för sådana system är ju relativt låga jämfört med någon som jobbar i t.ex. Flame.Öh!?
Du baserar dina antaganden om vilka verktyg Aftonbladet använder för redigering, baserat på dina åsikter om deras journalistik!!?
Om du verkligen missförstod det, så var det ditt påstående om att Aftonbladet använder texteditorer för sin redigering, alldeles speciellt gäller detta bildredigering. Som fick mig att reagera, och undra om du verkligen menade allvar.
Så vad mer betalar du för drift och omkostnader för din arbetsstation? TCO är jätteroligt att applicera på företag, men du får betydligt svårare att övertala någon om att TCO för en privatperson blir lägre på grund av driftkostnader och serviceavtal om denne väljer en Mac.Jag vill bestämt påstå att 2.500 är en liten skillnad.
Det är över huvud taget långt ifrån bara tillfälligheter att Mac/OS X är klart störst i den grafiska branschen.
Och när vi specifikt diskuterar frågan om kostnader, så är det enbart TCO som på allvar är relevant att diskutera.
2500kronor räcker för mig för elföbrukning (dvs den enda driftskostnaden jag har) i 1-2år för hårdvaran. Då ska du dessutom räkna in en högre prestanda vilket ger mig mer effektiv tid, tid för mig är värdefullt även ifall jag inte kan räkna ut den i pengar för fotorelaterat arbete.
Du pratar om seriösa jämförelser hit och dit, men du verkar hela tiden falla tillbaka på en TCO-jämförelse. Jag har precis givit dig en annan som påvisar enorm vinst i både pris och prestanda om jag väljer att köpa en PC vs. en Mac Pro, men givetvis är min fel och din rätt, eller?
Enligt Adobe är det ju hugget som stucket i fördelningen mellan Windows och OSX när det gäller Photoshop (som använder det i yrket, inte piratkopierade versioner), hurvida Adobe är en bra källa eller inte får väl var och en avgöra.
Du kan sluta med dina "du fattar inte, jag vet hur allt ligger till"-påhopp, bara för att du inte förstår vad någon menar så behöver du inte förutsätta massa nonsens.Du verkar inte på allvar ha satt dig in vare sig hur LR funkar, eller hur metadata för bilder sparas/hanteras?
Metadata (EXIF & IPTC) sparas i bilden vid export från LR.
(Har du verkligen totalmissat att det är i bildfilen som detta brukar sparas?)
När du sedan lägger in dina bilder i en bildbank på nätet, så plockar du självklart ut metadatan från bildfilen, och sparar den sedan i databasen för bildbanken.
Både enklare och snabbare än dina förslag.
(Det är så jag själv jobbar, även om min bildbank inte är 100% färdig riktigt ännu).
Dessutom så innehåller ju LR information om "viruella kopior" och en del annat.
Så din tanke kan knappast leda till något annat än ett tillkrånglat arbetsflöde.
Att ha information om bilder i en databas vs att ladda upp bilder för läsning av samma data om och om igen i varje implementation tycker inte jag är speciellt effektivt, men det kanske är ett rimligt arbetsflöde för dig.
Jag är av åsikten att om man ändå använder sig av en SQLite-databas finns det ingen anledning att inte göra informationen tillgänglig för externa frågor.
Om jag nu använt Lightroom och skulle välja att lägga upp alla bilderna på nätet så tycker jag det är smidigare att ta datan som redan finns istället för att göra om allt igen, men det tycker tydligen inte du, det är lugnt för min del, men det betyder inte att jag inte vet vad metadata är eller att konservativa arbetssätt är överlägsna.
tozz
Avslutat medlemskap
Har du många underhållsavtal och kylannordningar som måste driftas för din(a) datorer hemma?Har ingen koll på Mac specifikt, men generellt så är inköpskostnaden för en dator försumbar om man tittar på helheten, dvs underhållsavtal, intern arbetstid, el & kyla.
2500:- är en fis i rymden på totalen.
Senast ändrad:
tozz
Avslutat medlemskap
Det är rätt, feltolkat av mig. Jag förstår dock fortfarande inte vad det spelar för roll om personen är arbetslös eller inte. Jag kan titulera mig arbetslös astronaut, säger inte så mycket.[/QUOTE]Om man har pizzabagare som yrke men inte har någon anställning, då är man arbetslös pizzabagare. Du kanske inte tycker att pizzabagare är något yrke?
Så du citera mitt inlägg, säger att jag inte har någon koll och sen säger du att _jag_ ignorerar inläggets verkliga innebörd?Nej jag tänkte göra som du gör, ignorera inläggets verkliga innebörd och hacka på någon trivial grejj i stället.
Virus är en vedertaglig definition av specifika program som kopierar sig själv, det ska _inte_ blandas ihop med exploits, trojaner, rootkits eller malware.
BSD tillhör UNIX, jag har inte sagt att UNIX tappar mark mot sig själv, däremot att BSD expanderar i användning.Dina påståenden och åsikter haglar ju tätt, så kasta inte glas i stenhus va.
Jag har aldrig sagt mig vara expert heller bara sagt vad jag jobbar med, om du tycker den rollen är en expertroll så tycker jag att du kanske skulle försöka se andemeningen i inläggen i stället för att hitta någon liten detalj du kan feltolka.
Du vill att jag ska komma med fakta som visar att UNIX tappar mark mot BSD, Linux & Windows vilket var det inlägg du började ditt krig mot mig.
Jag förutspådde att AIX & HP-UX inom en snar framtid skulle försvinna helt och att SunOS inte direkt ligger bra till heller.
Nu får jag ta upp vad du skrev innan igen, att UNIX var döende. Kan du förklara för mig varför Apple betalar licenspengar för att få UNIX-certifikation? Påstår du att OSX är döende? Du måste inse att göra ett så brett uttalande om en så stor familj kommer få folk som ser andra delar du inte ser att reagera.
OSX är certifierat att kallas UNIX (f.om. 10.5) och kommer säkra UNIX fortlevnad för en ganska lång framtid.
http://www.apple.com/macosx/technology/unix.html
Det är precis som med Linux, det började som något obskyrt men iom. Ubuntu sprider det sig nu in på nya marknader istället för att bara vara ett serveroperativ. UNIX var döende för över 10år sedan enligt folk i samma position som dig, det kommer säkert vara döende om 10år till, frågan är hur den definitionen av döende ska tolkas.
Se ovan.Detta exemplifierade jag genom att ta ett stort globalt företag som exempel.
Detta företag är dessutom som verksamt inom flygindustrin extremt konservativt i sina byten av system, något som jag iofs inte skrivit tidigare.
Är du verkligen seriös, tycker du att det behövs bevis för att detta sker??
Titta då på serverwatch och titta över de senaste 10-15 åren över vad som händer i serverhallarna världen över. UNIX försvinner i ett rasande tempo, kan jag meddela om du inte fattat det.
Nu ska du inte lägga till en massa saker, jag pratade om Virus, inget annat, se ovan om du blandar ihop det med andra saker. En exploit kan vara mycket svår att skydda sig mot ifall den är okänd för tillverkaren, via exploits kan man sprida virus i vissa scenarion (om än få). Allt jag ville var att du skulle kunna levera några exempel på virus eftersom jag enligt dig var helt ute och cyklade måste du väl basera det på egen kunskap.Över till din senaste floskel:
Vad är det för larv? Det är väl självklart att servrar som är patchade och driftade på rätt sätt fortfarande kan drabbas av virus eller andra former av attacker eller har du sett något bevis för motsatsen.
Det är ju som att säga att källkoden är felfri, det är omöjligt att garantera till 100% att något är felfritt ens i teorin.
Så att säga att någon ska få sparken för något som är teoretiskt omöjligt att klara av är väl rätt fånigt eller rent av ett roligt uttalande.
Mesch
Aktiv medlem
Det är rätt, feltolkat av mig. Jag förstår dock fortfarande inte vad det spelar för roll om personen är arbetslös eller inte. Jag kan titulera mig arbetslös astronaut, säger inte så mycket.
Nope. Du kan inte titulera dig arbetslös astronaut för du har inte den utbildningen. Du är inte behörig att söka arbete som astronaut och kan därmed inte vara arbetslös sådan.
Jag kan inte titulera mig astronout heller så du behöver inte vara ledsen för det.
BSD tillhör UNIX, jag har inte sagt att UNIX tappar mark mot sig själv, däremot att BSD expanderar i användning.
BSD (och då talar jag openbsd freebsd för det är de som ökar) går att certifiera som UNIX men är det inte UNIX.
Det verkar som om Mac har gjort det med OSx så det har du rätt i vilket var nyheter för mig. Coolt ännu ett skäl att köpa en Mac Pro.
SunOS, HP-UX, IRIX & AIX tappar fortfarande mark på det sätt jag talar om, speciellt på arbetsstationsidan.
Nu ska du inte lägga till en massa saker, jag pratade om Virus, inget annat, se ovan om du blandar ihop det med andra saker. En exploit kan vara mycket svår att skydda sig mot ifall den är okänd för tillverkaren, via exploits kan man sprida virus i vissa scenarion (om än få). Allt jag ville var att du skulle kunna levera några exempel på virus eftersom jag enligt dig var helt ute och cyklade måste du väl basera det på egen kunskap.
Såg du över huvud taget vad jag skrev?
Jag tar det igen:
Det går att bevisa att gud finns, men det går inte att bevisa att han inte finns.
Det är vanlig hedlig logik, det går att bevisa matematiskt.
Samma sak gäller för servrar och dess skydd mot virus, du kan hävda att en maskin har 100% skydd med det går aldrig att bevisa.
(Sedan kommer trojaner och andra saker ovanpå detta med samma problem)
Vilket gör att ge någon sparken när det händer är knäppt. Det är jobbigt att ha ett jobb där du får sparken för något du bevisligen inte kan ha kontroll på.
Nu tänker jag sluta med detta trådförstörande för gott.
Mesch
Aktiv medlem
Gott med paj?
Det får en lätt bitter smak efter ett tag :-/
hockeyfotografen
Avslutat medlemskap
Streck i debatten från min sida.
@TOZZ:
Erik!
Återigen så vrider och vänder du på det jag skriver, och menar till något helt annat än vad jag över huvudtaget menat.
Eftersom det skett varenda gång du svarat mig, i både den här, och en annan tråd.
Så ger jag upp försöket till en seriös diskussion.
Det är möjligt att det grundar sig i missförstånd med vad jag menar.
Men med tanke på de kompetenser du tillskriver dig själv, så har jag väldigt svårt att tro att så är fallet.
Därför är det min slutsats att du inte är intresserad av en seriös diskussion.
Tragiskt, då en nyanserad debatt, mellan föresrpråkare för olika ståndpunkter brukar kunna vara givande för alla inblandade.
Det var det jag hade hoppats på, men som desvärre uteblev.
När det sedan gäller din "diskussion" med Kjell om Unix och marknadsandlar, så tycker jag att du ska, noggrant, läsa det citat du besvarade mig med i den frågan. Och sedan läsa det Kjell skrivit, ordentligt.
Då kommer du kanske att inse att du och Kjell faktiskt är överens i sak.
Jag önskar er alla allt gott.
@TOZZ:
Erik!
Återigen så vrider och vänder du på det jag skriver, och menar till något helt annat än vad jag över huvudtaget menat.
Eftersom det skett varenda gång du svarat mig, i både den här, och en annan tråd.
Så ger jag upp försöket till en seriös diskussion.
Det är möjligt att det grundar sig i missförstånd med vad jag menar.
Men med tanke på de kompetenser du tillskriver dig själv, så har jag väldigt svårt att tro att så är fallet.
Därför är det min slutsats att du inte är intresserad av en seriös diskussion.
Tragiskt, då en nyanserad debatt, mellan föresrpråkare för olika ståndpunkter brukar kunna vara givande för alla inblandade.
Det var det jag hade hoppats på, men som desvärre uteblev.
När det sedan gäller din "diskussion" med Kjell om Unix och marknadsandlar, så tycker jag att du ska, noggrant, läsa det citat du besvarade mig med i den frågan. Och sedan läsa det Kjell skrivit, ordentligt.
Då kommer du kanske att inse att du och Kjell faktiskt är överens i sak.
Jag önskar er alla allt gott.
JohanAnderholm
Aktiv medlem
Okej här kommer en anledning till att jag inte tycker om windows och har övergett det för länge sen:
Är hemma över julen och igår kom min far ner till mig och babblade om att datorn inte fungerar. Idag skulle jag kolla över saken. När man ska logga in med valfri användare möts man av felmeddelandet "Du kan inte logga in nu eftersom domänen MITTDOMÄNNAMN inte är tillgänglig". Ingen info alls om någonting, inte vilken service som stängt av, INGET! Felsäkert läge? Haha, har det nånsin varit någon till nytta?
Till saken hör att datorn inte är och aldrig har varit ansluten till nån jävla domän. En kort sökning ger mig svaret "formatera". Detta är bara det senaste av alla djävulstyg som windows hittar på helt utan att man gjort något ovanligt. Ingen har gjort något konstigt alls och den senaste som använde datorn var nog jag. Jag minns om jag gör något ovanligt som kan tänkas kvadda något.
Vem har inte mötts av en blåskärm pha av att nån jävla dll fil är trasig eller veck?
Nä det slutar nog med att jag får luska ut meddelandet på engelska, slösa ett par timmar på googlande, logga in i linux och ändra någon obskyr fil. Kubuntu förresten? Jo det har rullat i några år på den datorn med jämna uppdateringar. Tyvärr "stöder" inte alla sidor firefox. Naturligtvis beror det inte på någon brist eller saknad funktion i <insert browser of your choice> utan en onödig check som bara tillåter Internet Explorer. Detta är förstås sådana sidor mina föräldrar vill se. Nä jag skiter nog i det denna gången. Gör en backup, formaterar skiten och in med nytt windows och de mest basala sakerna. Det vill säga drivrutiner och tillhörande nödvändiga program till grafikkort, moderkort, sata, usb, ljudkort, bluetooth, mus, tangentbord, skrivare, scanner samt office, firefox, pdf-läsare, anti-virus, brännarprogram och så vidare i en oändlighet. Eller åtminstone ett par timmars surfande.
I Ubuntu fungerar och finns allt detta från början eller kan installeras snabbt och allt på en gång med några få knapptryckningar. Funkar inte ditt ljudkort? Sök och hitta en guide som löser problemet på ett par minuter.
Självklart uppstår problem med ex inloggningar i linux också när man varit oförsiktig. Men med felet står det vilken fil det är om saknas eller har för hårda rättigheter. Det kan jag hjälpa folk med över telefonen, eller ssh. Men formatera kan jag inte göra! Nu kom jag precis på vad jag ska hitta på och bli rik på: "TeleFormat AB - Vi formaterar din dator snabbt och enkelt via telefonen!"
EOR
Är hemma över julen och igår kom min far ner till mig och babblade om att datorn inte fungerar. Idag skulle jag kolla över saken. När man ska logga in med valfri användare möts man av felmeddelandet "Du kan inte logga in nu eftersom domänen MITTDOMÄNNAMN inte är tillgänglig". Ingen info alls om någonting, inte vilken service som stängt av, INGET! Felsäkert läge? Haha, har det nånsin varit någon till nytta?
Till saken hör att datorn inte är och aldrig har varit ansluten till nån jävla domän. En kort sökning ger mig svaret "formatera". Detta är bara det senaste av alla djävulstyg som windows hittar på helt utan att man gjort något ovanligt. Ingen har gjort något konstigt alls och den senaste som använde datorn var nog jag. Jag minns om jag gör något ovanligt som kan tänkas kvadda något.
Vem har inte mötts av en blåskärm pha av att nån jävla dll fil är trasig eller veck?
Nä det slutar nog med att jag får luska ut meddelandet på engelska, slösa ett par timmar på googlande, logga in i linux och ändra någon obskyr fil. Kubuntu förresten? Jo det har rullat i några år på den datorn med jämna uppdateringar. Tyvärr "stöder" inte alla sidor firefox. Naturligtvis beror det inte på någon brist eller saknad funktion i <insert browser of your choice> utan en onödig check som bara tillåter Internet Explorer. Detta är förstås sådana sidor mina föräldrar vill se. Nä jag skiter nog i det denna gången. Gör en backup, formaterar skiten och in med nytt windows och de mest basala sakerna. Det vill säga drivrutiner och tillhörande nödvändiga program till grafikkort, moderkort, sata, usb, ljudkort, bluetooth, mus, tangentbord, skrivare, scanner samt office, firefox, pdf-läsare, anti-virus, brännarprogram och så vidare i en oändlighet. Eller åtminstone ett par timmars surfande.
I Ubuntu fungerar och finns allt detta från början eller kan installeras snabbt och allt på en gång med några få knapptryckningar. Funkar inte ditt ljudkort? Sök och hitta en guide som löser problemet på ett par minuter.
Självklart uppstår problem med ex inloggningar i linux också när man varit oförsiktig. Men med felet står det vilken fil det är om saknas eller har för hårda rättigheter. Det kan jag hjälpa folk med över telefonen, eller ssh. Men formatera kan jag inte göra! Nu kom jag precis på vad jag ska hitta på och bli rik på: "TeleFormat AB - Vi formaterar din dator snabbt och enkelt via telefonen!"
EOR
Mesch
Aktiv medlem
Okej här kommer en anledning till att jag inte tycker om windows och har övergett det för länge sen:
Oj! Jag är där du är känslomässigt ibland oxo och oftast är det Windows som är orsaken.
Jag tror att jag vet vad som var problemet med datorn.
Problemet heter F-Secure, installera om eländet och problemet löser sig.
Det kan fastna i vinkelvolten och ge precis det resultat du beskriver.
Fast nu har du redan blåst datorn, så det är försent.
Vore kul att veta om min gissning kan vara rätt dock.
JohanAnderholm
Aktiv medlem
Tyvärr har jag inte F-secure alls. Inget från dem vad jag vet.Oj! Jag är där du är känslomässigt ibland oxo och oftast är det Windows som är orsaken.
Jag tror att jag vet vad som var problemet med datorn.
Problemet heter F-Secure, installera om eländet och problemet löser sig.
Det kan fastna i vinkelvolten och ge precis det resultat du beskriver.
Fast nu har du redan blåst datorn, så det är försent.
Vore kul att veta om min gissning kan vara rätt dock.
Eftersom kubuntu fortfarande fungerar och allt som behövs finns (tom MS Office har den) så får formateringen ligga på is ett tag framöver så om någon vet lösningen så är det bara att hojta =)
hockeyfotografen
Avslutat medlemskap
FF som IE
Det finns ju möjligheten att få FireFox att utge sig för att vara IE.
Detta genom "user agent switch".
En plugin som fixar detta finns här:
https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/59
Det finns ju möjligheten att få FireFox att utge sig för att vara IE.
Detta genom "user agent switch".
En plugin som fixar detta finns här:
https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/59