Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Linux för bildbehandling och grafiskt arbete

Produkter
(logga in för att koppla)
Tyvärr har jag inte F-secure alls. Inget från dem vad jag vet.

Eftersom kubuntu fortfarande fungerar och allt som behövs finns (tom MS Office har den) så får formateringen ligga på is ett tag framöver så om någon vet lösningen så är det bara att hojta =)

Crap, jaja det hade ju varit för bra så klart.
Jag fick för mig du redan wipat datorn, varför vet jag inte.
 
Strular ju bara då man glömmer kolla, har man tur så finns en hjälpande hand tillgänglig :)

Det är det fina med sådana här fora ;-)

Jag letar i minnet, var ute för samma problem på syrrans dator och lyckades fixa det utan formatering. Ett bra tag sedan och bortglömt alt. förträngt, men jag undrar om det inte var när hon tittat på för många "roliga grejor" folk skickat till henne. Körde en registerkollare som hittade över 3000 felaktiga registerposter. En del annat tjafs också, men det gick att få igång den igen.

Men jag minns som sagt inte om det var just den gången. Dyker det upp någonting ur glömskans dimhöljda dalar återkommer jag. Formatering... blir skrynklig över hela kroppen vid blotta tanken.
 
Hah! Tänkte inte på att testa alternativet senast fungerande inställningar. Det har aldrig fungerat förrut men nog fan gick det att logga in! Det trodde jag inte, tack så mycket!

Där ser man! Grattis! Gött att det lyckades, formatering är inget vidare. Min gamla XP-dator har gått snart fem år klanderfritt, väntar mig detsamma av Vistadatorn som blir ett år i vår. Det GÅR att köra ganska problemfritt med Windows också... ;-)
 
@TOZZ:
Erik!

Återigen så vrider och vänder du på det jag skriver, och menar till något helt annat än vad jag över huvudtaget menat.

Eftersom det skett varenda gång du svarat mig, i både den här, och en annan tråd.
Så ger jag upp försöket till en seriös diskussion.

Det är möjligt att det grundar sig i missförstånd med vad jag menar.
Men med tanke på de kompetenser du tillskriver dig själv, så har jag väldigt svårt att tro att så är fallet.

Därför är det min slutsats att du inte är intresserad av en seriös diskussion.
Tragiskt, då en nyanserad debatt, mellan föresrpråkare för olika ståndpunkter brukar kunna vara givande för alla inblandade.

Det var det jag hade hoppats på, men som desvärre uteblev.
Så du menar när jag ger dig exakta specifikationer på konkret hårdvara för specifika uppgifter så vrider och vänder jag på saker? Du gjorde ett så brett uttalande om att det inte skiljer sig mycket mellan mac och pc i pris, jag tog fram ett exempel där skillnaderna är enorma, tydligen var inte detta omtyckt då du istället för att svara på det säger att jag vrider och vänder på saker?

Men det var ju som jag misstänkte, när det kommer fram rena och skära fakta med hårda siffror går det inte längre att skylla på abstrakta ting.

Du kan kalla mig för vad du vill, det är ren och skär fakta att en Mac Pro är ett otroligt dåligt köp idag ifall du ska ha en desktopmaskin sett till ett pris/prestandad-mått. Jag tog fram siffrorna, men det är tydligen något annat du vill ha, mig veterligen finns det inga andra sätt man mäter datordelar på mer än syntetiska och applikationsbaserade benchmarks.

Du kan kanske peka på vad som var så oseriöst i min jämförelse, hade varit intressant att se.
 
@tozz

Jag är övertygad att vilken normal-intelligent person som helst, med tillräckligt grundläggande kunskaper på området.
Förstår precis vad jag försöker att säga, och precis vad jag menar med att du vrider och vänder på det jag vill ha sagt.

Därför så tänker jag låta mina tidigare inlägg, och dina svar på dessa, tala för sig själva.

Men för att ge dig en liten hint till svar på det du skrev senast till mig.

Till TCO räknar jag in effektiviteten i arbetet, vilket har större bäring ur ett ekonomiskt perspektiv, än ren prestanda på hårdvaran.
Och jag anser det mycket mer intressant att ta hänsyn till TCO än den rena inköpskostnaden för hårdvaran.

Alldeles oavsett om du förstår vad jag menar, eller inte.
Så är debatten, med just dig, avslutad från min sida.

OK?
 
Som jag misstänkte, du vill inte ha fakta som går rakt emot din världsvy.
Såhär skrev du:
"Men, jag är rejält trött på skitsnacket att Macar skulle vara påtagligt dyrare än motsvarande "PC", jag har sett flera seriösa försök till jämförelser som påvisar att skillnaden inte är särskilt stor."
En dators prestanda mäts med hjälp av benchmarks och dess pris med hjälp av kronor (om vi befinner oss i Sverige iaf). Att du vill göra en TCO-jämförelse där du räknar in hur du jobbar (aldrig hört något så extremt för att försvara en ståndpunkt)!? är fullkomligt irrelevant då det bara säger saker om dig och inte maskinen.
Att ta fram en TCO kan vara vara intressant ur ett företagsperspektiv där man räknar in serviceavtal, it-support och andra löpande kostnader, något sådant har i regel inte en kunnig person för sin dator hemma.

Det är uppenbart att du inte kan diskutera saker ur ren faktasynpunkt utan måste blanda in personlig smak. Bara för att du inte kan jobba på en PC (verkar ju vara enorm skillnad i effektiviteten trots att du använder mjukvara som finns för både OSX och Windows) så betyder inte det att priset är likvärdigt (kom ihåg att jämförelsen inte är helt rättvis, du behöver lägga till mer minne och hårddisk för att Mac Pro ska kunna jämföras på riktigt och då hamnar vi på kanske 5-6kkr i prisskillnad). Att en PC är avsevärt billigare än en Mac är således sant för de som inte är bundna i sten till OSX och som behöver en kraftfull desktop/workstation.
 
Jag vill veta vilka program jag ska använda under Ubuntu för att kunna konvertera Raw-filer och sedan kunna bildbehandla dem. Allt under en färgkalibrerad skärm.
Är detta rätt tråd att ställa frågan i eller är detta "Vilket operativsystem tycker du är bäst".
Sluta förstöra för oss andra som vill testa på Ubuntu med att spamma i tråden!
 
Jag vill veta vilka program jag ska använda under Ubuntu för att kunna konvertera Raw-filer och sedan kunna bildbehandla dem. Allt under en färgkalibrerad skärm.
Är detta rätt tråd att ställa frågan i eller är detta "Vilket operativsystem tycker du är bäst".
Sluta förstöra för oss andra som vill testa på Ubuntu med att spamma i tråden!
Här kommer svaret:
Har du redan en färgprofil använder du den. Vet inte riktigt hur man får fram en ny.

1. Kör programmet xcalib med din icc profil som parameter.
2. Digikam är en bra bildhanterare som sorterar och skapar mimiatyrer osv. Kan hantera färgprofiler. Skitsnabb när man väl skapat miniatyrerna. Den visar raw och kan göra snygga bildspel. går även att göra väldigt basic redigeringar.
3. UFRaw till färgkonverteringar. Hanterar färgprofiler på alla sätt. Du kan ändra kamerans profil, skärmen, utprofilen osv.
4. Photoshop eller gimp hanterar även de färgerna korrekt.
 
Har grafikkortet någon betydelse för hastigheten när det gäller bilder?

Har det någon betydelse om man ska färgkalibrera etc?




Vill liksom förra forumdeltagaren be er warriors att sluta spamma i tråden.
Givetvis har grafikkortet betydelse när det gäller att visa grafik (vore väl underligt annars).
Generellt är det inte speciellt stor skillnad, men du får olika output beroende på drivrutinsversion och grafikkort (om du trodde fotografer var pixel peepers har du en hel värld att utforska).
Att köra DVI eller HDMI spelar inte någon roll i det sammanhanget då datan ändras redan innan output.

Jag har inte stött på mer problem med kalibrering än att ATI's drivrutiner förstörde kalibreringen totalt efter att jag klickat på "ok" i deras kontrollpanel. ATI är för övrigt inte att rekommendera ifall du ska köra Linux då deras properiära drivrutiner kan vara meckiga att få igång (på senare tid har det dock blivit avsevärt enklare).

Ska du köra GPU-accellerering rekommenderas minst 512mb ram på grafikkortet (minimum för CS4 mer avancerade funktioner t.ex.)

För en riktigt bra RAW-hanterare så rekommenderar jag Raw Therapee (http://www.rawtherapee.com).
Ubuntu är långt ifrån den enda Linuxversionen som är värd att testa för er som är intresserade av pröva Linux.
 
Pillar du ofta i win.ini och system.ini nuförtiden? Senast jag modifierade dem var i 3.11 och jag tror inte ens det finns något behov av filerna längre mer än för 16bitars support.

Regedit är ingen direkt höjdare och om du läser tydligare det jag skriver istället för att försöka vända och kommentera så får jag rysningar när jag tänker på system.ini & wini.ini....

Nu vet jag inte varför du går igång så mycket på Windows uppbyggnad, jag kommenterade inget av det i mitt inlägg om virus på servrar utan hur man som administratör exekverar skadlig kod och inte patchar system.

Enligt rekommendationer från Microsoft så ska man installera antivirus programvara även på servarna men du verkar inte tycka att det behövs? Som sagt så har denna antivirus programvara ställt till en hel del driftstop och databas krascher.

Jo, det var en redundant konfiguration, men det hjälpte inte i det här fallet och applikationen som kördes på den var inte kritisk på något sätt. Det är roligt att du snackar om redundant hårdvara, är eran databas byggd med en single point of failure? Det verkar lite dumt om den nu är så kritisk som du vill göra gällande.

Jobbar man med affärs system så är det order, lager, fakturering, produktions planering, leverans, löner mm som görs i systemet. Om ett datorstopp uppstår så kan det lätt stoppa vissa delar av produktionen och det kan medföra stora kostnader. Med den kunden som jag jobbar nu så är det normalt 300 personer inloggade som jobbar med systemet hela tiden.

SAP R/3 som jag jobbar med körs 70% av systemen på Oracle databas och resten använder sig av MsSQL, MaxDB & DB2. Det finns en rad olika clusterlösningar men själv har jag jobbat mest med HP-Cluster guard som finns till Linux & HP-UX.
 
En av orsakerna att jag nu kör Mac och inte Linux är att jag saknar support för eye-one display 2.

Finns det någon bra lösning ?
 
Att köra DVI eller HDMI spelar inte någon roll i det sammanhanget då datan ändras redan innan output.

Nu får du nog förklara lite mer.

Vad jag vet: Kör jag DVI så ändras signalen från digital till analog, därefter till digital igen (plattskärm).

Kör jag HDMI så är signalen digital hela vägen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.