** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Linux drivrutiner till Epsonskrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

laha

Aktiv medlem
Det verkar som om Epson tagit bort alla drivrutiner för Linux. Kanske det aldrig funnits några, vad vet jag. Efter ominstallation har jag nu kontakt med skrivaren, en SC P600, men den skriver bara ut skräp. Någon som vet var jag kan hitta drivrutiner? Den är ansluten som nätverksskrivare.

Jag vet inte, men om man tittar på deras dokumentation (t ex den här sidan) så verkar de tillhandahålla tre olika drivrutiner för sina Inkjet-skrivare och var och en verkar fungera för ett antal skrivarmodeller. Jag har dock aldrig haft någon skrivare från Epson, så jag har ingen erfarenhet av hur bra eller dåligt de fungerar ihop med Linux. Uppenbarligen tillhandahåller Epson drivrutiner för Linux, men de skriver också att de inte erbjuder support för Linux.

Om man söker på nätet, hittar man en del info om hur man installerar en SC-P600 på Ubuntu. Ett exempel är GNU/Linux Ubuntu Epson SC-P600 Driver Setup Guide (skrolla ned en bit på sidan och välj OS-version; versionerna blir synliga först när man placerar markören över texten "HOW TO INSTALL EPSON SC-P600 PRINTER ON UBUNTU"), men jag har som sagt ingen egen erfarenhet av denna eller liknande skrivare från Epson så jag kan inte lova att det fungerar.

Hej!
Jag har en Epson ET-7750 och vill ansluta den till en dator jag har med Linux Debian. Har inte hittat drivrutinen hos Epson support och är rådvill om hur gå vidare. Novis på Debian så jag behöver dessvärre punkt-för-punkt-lista på hur man installerar skrivaren. En sista dum fråga när jag ändå är igång.. Epsonskrivaren har en nätverksport och jag funderar på om skrivaren kan anslutas till den switch jag har för att fördela internet mellan mina två datorer. Går det? Vansinnigt tacksam för assistans...

Jag är förvisso ingen expert på skrivare från Epson och har aldrig ägt någon skrivare av det märket, men om man går till https://download.ebz.epson.net/dsc/search/01/search/searchModule, väljer operativsystem "Linux" och klickar på "förstoringsglaset", så får man 5 träffar (varav dock somliga gäller ARM-processorer) enligt bifogade bild. Det ser med andra ord lovande ut och linuxvarianter som t ex Ubuntu och LinuxMint borde kunna hitta en passande drivrutin automatiskt. Vet inte hur hjälpsam den "avskalade" Debian är i det avseendet, men i bästa fall fungerar det enkelt även där.

Epson.png

Om nätverksuttagen på din switch är för vanliga "ethernetkontakter" (RJ-45) så bör det funka. Går det att ansluta datorer går det nästan säkert att ansluta skrivaren också, om kontakterna passar. Annars kan du kanske ansluta den via wifi.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar