Annons

Linser till 1Ds III

Produkter
(logga in för att koppla)
lagus skrev:
Tror inte pressfotograferna använder det pga avsaknad av AF. Det går ju knappast att fokusera manuellt med kameran över huvudet :)

Det är faktisk lättare med manuell än AF i folkvimlet när man håller den över huvudet :)
Då kan man åtminstone ställa in den på 5m avstånd om man tror det är det innan man lyfter kameran och plåtar. På AF inställningen har man inte en aning om var AF punkten mäter eller vilken av personerna i vimlet som den är riktad mot när man inte ser i kameran.

Och med Live View i kameran så kan man välja det man tycker är bäst. Med eller utan Live View inkopplat.
Utan den funktionen så har du inget val. Är det det som du tycker är så bra :)

Stoffe69 skrev:
Intressant, för det har iaf inte min ett år gamla 5D. Har det kommit som ett tillägg under året ??

Jag köpte min 5D 2006-03 och den har ISO information i sökaren. Trycker man på ISO knappen (den mittersta knappen framför displayen på ovensidan) så visas ISO värdet i sökaren.

Det är en annan sak. Jag menar hela tiden, när du trycker på avtryckaren för att ta en bild. Då tänds ju sökarinformationen, med tid, bländare och så vidare. Fast på en 5D innefattar "och så vidare" inte ISO i det läget. Det gör det på min 40D, och på Mark III av 1D-modellerna.
Däremot visas nog inte ISO i sökaren på en 400D, ens när man gör inställningen. Där sitter knappen för det på baksidan, så det är knappast aktuellt heller. Man kommer inte åt att se i sökaren när man pillar med ISO-inställningen.

Jag anser också att liveview är, som ungarna säger, skitbra i vissa lägen. Men inte är det speciellt ofta jag använder det.

Roinew skrev:
Jag köpte min 5D 2006-03 och den har ISO information i sökaren. Trycker man på ISO knappen (den mittersta knappen framför displayen på ovensidan) så visas ISO värdet i sökaren.

Det stämmer !! Det hade jag inte en aning om , men testade självklart direkt.

Tack för tipset det kommer jag att använda framöver

lagus skrev:
Tror inte pressfotograferna använder det pga avsaknad av AF. Det går ju knappast att fokusera manuellt med kameran över huvudet :)
Canons kameror med live view kan autofokusera i live view. De släpper ner spegeln, fokuserar, och fäller sen upp spegeln igen. Jag vet inte hur fort/långsamt det går eftersom jag inte har provat än, men helt oanvändbart tror jag inte att det är.

PMD skrev:
Canons kameror med live view kan autofokusera i live view. De släpper ner spegeln, fokuserar, och fäller sen upp spegeln igen. Jag vet inte hur fort/långsamt det går eftersom jag inte har provat än, men helt oanvändbart tror jag inte att det är.
Det är väl bara 40D det går på?

I praktiken fungerar det bra, om man ställer in den på att bara använda den centrala fokuseringspunkten, kör med One Shot AF och har pipljudet tillslaget.

Då vet man var den tänker fokusera och när den har gjort det. Annars kan det bli på vad som helst och bli klart när som helst.

apersson850 skrev:
I praktiken fungerar det bra, om man ställer in den på att bara använda den centrala fokuseringspunkten, kör med One Shot AF och har pipljudet tillslaget.

Då vet man var den tänker fokusera och när den har gjort det. Annars kan det bli på vad som helst och bli klart när som helst.
Fast det är jobbigt testade lajv vju på 40D och 100-400 på och det var inte lätt att hålla den stilla fast det kanske inte är avsett för så långa brännvidder.

PMD skrev:

Aha, trodde det var Nikon som funkade så.. Ok, jag ger mig, det kanske kan vara bra för pressfotografer också :)

Nikons kameror med live view kan göra så också, tror jag, men de kan dessutom autofokusera med bildsensorn precis som en kompaktkamera (och lika långsamt).

Nu finns det snart ingen anledning att låta bli att köpa en spegelreflexkamera!

Stå och hålla kameran på raka armar, med 400 mm tele påhängt, och inbilla sig att man ska fokusera manuellt i en ruta som är förstorad 10 gånger är det väl ändå ingen som tror på??
Inte utan att ha tullat kraftigt på julabrännvinet, i alla fall.

Men sätt en 40D på stativ, häng på exempelvis en EF-S macro 60 mm f/2,8 USM framtill och begrunda vilket skärpedjup du får på en närbild, i sökaren jämfört med på skärmen baktill. Då blir det en helt annan sak.

apersson850 skrev:
Stå och hålla kameran på raka armar, med 400 mm tele påhängt, och inbilla sig att man ska fokusera manuellt i en ruta som är förstorad 10 gånger är det väl ändå ingen som tror på??
Inte utan att ha tullat kraftigt på julabrännvinet, i alla fall.

Men sätt en 40D på stativ, häng på exempelvis en EF-S macro 60 mm f/2,8 USM framtill och begrunda vilket skärpedjup du får på en närbild, i sökaren jämfört med på skärmen baktill. Då blir det en helt annan sak.
Men det gick nästan att fokusera manuellt men sökarbilden hoppade af bara fan.

StaffanW skrev:
För egen del lockar inte LiveView mycket. Men för närbildsfotografen är det säkert guld.

För att inte tala om alla pressfotografer som håller kameran över huvudet för att få en bild i vimlet. Där är säkert LiveView ett välkommet tillskott.
Jo, så sant. Själv hade jag väldigt sällan haft nytta av LV, men det händer enstaka gånger att jag leker med macro, och då blir det ofta väldigt obekväma ställningar för knän och rygg. Just där vore LV ett välkommet hjälpmedel.
Då ska vi dessutom komma ihåg att jag bara använder en "liten" 350D med Tamron 28-75 och batterigrepp. Ibland Canon 70-200 4 L IS, men knappast vid macro.
StaffanW skrev:
Sen har vi ju alla kompaktkameraägare som är vana att använda sökaren när dom fotograferar. När dom nu går över från sin PowerShot S10 med 2MP till sin första systemkamera, tex 1DsMKIII:s med 21MP är det ju skönt att kunna fortsätta fotografera med armarna utsträckta.... :)

Jo, men precis! =D

Senast ändrad:
Egentligen handlade ju det här om objektiv, inte live view, fast det slant över till det sistnämnda på slutet. Jag slinter vidare:

Nyss fotograferade jag lite komponenter på ett kretskort. Då är liveview bra, såtillvida att jag kan ha kameran kopplad till datorn (med USB-kabel, jag är inte så onödigt rik att jag lagt ut pengar på en WFT-E3A) och se bilden i gigantiskt skärmformat direkt, innan jag knäpper. Det kan jag ju inte göra med den förra kameran, som inte har liveview. Där får jag vackert glo i sökaren, ta bilden och sen direkt se på datorn vad det blev av den.
Men i och med att det även går att fokusera en 40D från datorn, behöver jag inte röra uppställningen för att få allt som jag vill ha det, när det gäller skärpeläge och exponering. När det är någon cm från närgränsen, med EF-S macro 60 mm f/2,8 USM, studsar det ju omkring långa sträckor bara katten hoppar på golvet (nåja).

canon 1ds mk3

Är detta en omodern kamera i dag, jämfört med allt annat som finns?
Jag har fotat Nikon i alla år och är sugen på ett systembyte, tacksam för feedback!

ANNONS