Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Linser till 1Ds III

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok,MEN min fråga var vilka kan mäta sig med Canons 50 1,2 och 85 1,2?

Finnas det några alternativ?

Jag vet att jag sett en sida där någon testat massor av 50 + 85 objektiv, skärpa kontrast och allting.. Någon som ha en länk?

bjornterring skrev:
Ok,MEN min fråga var vilka kan mäta sig med Canons 50 1,2 och 85 1,2?

Finnas det några alternativ?

Jag vet att jag sett en sida där någon testat massor av 50 + 85 objektiv, skärpa kontrast och allting.. Någon som ha en länk?

Lite nedbländat, tex 5.6, är inte 50/1.4 skarpare än 50/1.2L?

Zeiss nya 50/1.4 och 85/1.4 var iallafall enligt test av Proffsfoto skarpare än Nikons.

Beror ju lite på vad du ska använda dom till.
- Är manuell fokus ok?
- Är det ljusstyrkan du är ute efter?
- Är det skärpan på största bländaröppning eller nedbländat som är viktigast?

Bra länkar som Omar (som vanligt) hänvisade till. Tycker det är alltför sällan i test som dom tar upp motljusegenskaper tex.

Någon som vet hur TS-E 90/2.8 är på en 1DsIII? Eftersom den tecknar en större bildcirkel används ju bara sweetspotten tom på en 1DsIII:a.

Artificiell skrev:
För att dra full nytta av upplösningen i 1 Ds III gissar jag att det är ganska få linser som håller måttet... Hyggligt säkra kort är förstås; 35/1,4L, 85/1,2/L, 135/2,0L och definitivt 300/2,8L (kanske även den kommande 200/2,0L?). Men finns det fler linser som kan göra den här sensorn någon nytta?
U

Om jag hade en Eos 1Ds MkIII så skulle jag
satsa enbart på L-objektiv, detta kan ju ses som
en garanti för bra objektiv (med undantag för de gluggarna som känt har ojämn kvalitet ((såsom 24-70/2,8L))

Sedan har ju vissa tredje part tillverkare vissa kända objektiv som jag också tror skulle gå. Några ex: Tokina 100/2.8macro, Tamron 24-75/2.8.
Sigma 300/2.8 osv.

Jag tror att det viktiga är att man kollar in tester innan man investerar.

Re: Re: Linser till 1Ds III

Betacam_SP skrev:
Om jag hade en Eos 1Ds MkIII så skulle jag
satsa enbart på L-objektiv, detta kan ju ses som
en garanti för bra objektiv (med undantag för de gluggarna som känt har ojämn kvalitet ((såsom 24-70/2,8L))

Sedan har ju vissa tredje part tillverkare vissa kända objektiv som jag också tror skulle gå. Några ex: Tokina 100/2.8macro, Tamron 24-75/2.8.
Sigma 300/2.8 osv.

Jag tror att det viktiga är att man kollar in tester innan man investerar.

Ef 200/2.8L är ju en grymt bra optik för väldigt lite pengar

Chasid skrev:
"Carl Zeiss Planar T* 50/1.4 & 85/1.4 är riktigt bra alternativ! CZ 50/1.4 är bättre än Canons tre motsvarigheter och CZ 85/1.4 är jämnbördig med Canon 85/1.2 men betydligt bättre än 85/1.8. Nackdelen är att du måste använda dig av en Contax -> EOS adapter och du får ställa tid och bländare manuellt, men är man van vid det så är det inga problem!"

Jag skulle nog personligen villa hävda att det ibland finns en övertro på vad Contaxobjektiven presterar. Dessa uppvisar som andra tillverkares objektiv individvariationer så även med dessa är det lite lotteri över vad vi får, även om detta spann kan vara något mindre för Contax.

Om vi enbart diskuterar skärpa så är det nog så att vi kan hitta exemplar av Canon 85/1.8 som är betydligt skarpare än CZ 85/1.4. Canon 85/1.8 är ett objektiv som många underskattar.

Det förs många diskussioner i olika forum om hur närmast meningslöst det är att köpa en 1Ds mark3 då det inte skulle finnas objektiv som skulle kunna "hantera" sensorns upplösning. Men om jag till ex. tar en bild med mitt 85/1.8 och 1Ds mark1, rätt fokuserat, så kan jag dra upp förstoringen till 400% och se "pixlireringen" tydligt. Varje pixel av sensorn syns klart och tydligt när jag betraktar en skarp kant i en bild. Kanten är i princip en pixel bred. Jag hyser ingen oro över att jag inte skulle kunna använda mina objektiv på den mark3 som jag bestält och då pratar jag inte om mina Contaxobjektiv.

Jag tror personligen att diffraktionen vid små bländare blir ett större problem för maximal uplösning än objektivens eventuella egenbegränsning pga skärpa på nya mark3

Sen får man inte glömma att väldigt många objektiv håller måttet för nya 1DsMKIII vad gäller skärpan i mitten.

Största skillnaden objektiv emellan är kanterna på största bländaröppning, och kanterna måste ibland vara skarpa (tex viss produktfotografering, landskap) och ibland spelar kantskärpan mindre roll (tex porträtt, viss produktfotografering).

Så, vilka objektiv som "duger" till 1DsMKIII skulle jag vilja påstå beror mest på vilken typ av fotografering man utövar.

Sen får man inte glömma att nya 1DsMKIII:s enda nyhet INTE är 21MP.

1DsMKIII är den ENDA Canonkameran med FF som har:
- LiveView
- möjlighet till maskning (6:6, 3:4, 4:5, 6:7, 10:12 och 5:7)
- 14 bitars färgdjup
- sRAW
- 3" LCD skärm
- 5 b/s
- ISO i sökaren
- inbyggd sensorrengöring
- DIGIC III prosessor (dubbla dessutom)
- 19 korslagda AF punkter
- AF justering på objektiv
- Större sökarbild
- Tyst läge vid känsliga situationer
- finns säkert fler som jag missat..

Visst, många av punkterna här ovanför kommer säkert kommande 5DMKII att ha, men i dagsläget är 1DsMKIII ensam Canon kamera med Fullformat och ovannämnda funktioner.

Bara LiveView eller AF justering av objektiv kan säkert vara värt uppgraderingen för många fotografer.

Är det fler än jag som inte hajjar varför folk hetsar upp sig över liveview? Vad ska man använda det till.. på riktigt?

bjornterring skrev:
Jag måste fråga.. Fins det några andra alternativ till gluggar 50 och 80 mm som inte är tillverkade av canon som håller till 1DsMIII ?

lagus skrev:
Är det fler än jag som inte hajjar varför folk hetsar upp sig över liveview? Vad ska man använda det till.. på riktigt?
Leka kompakt
se på honom som inte har lajw wju på sin eos 1Ds mark II så han tar upp sin ixus 800 istället och skiter i sin feta systemare för den har ingen lajw wju.

Bilagor

• img_8546.jpg
    img_8546.jpg
    62.5 KB · Visningar: 368
lagus skrev:
Trånga vinklar, i ett hörn eller när kameran är monterad på stativ på en låg eller hög nivå. Dessutom erbjuder liveview zoom vilket gör att man kan ställa in skärpan exakt.
U

Det har inte EOS 5D heller. Den har exakt lika mycket, eller om det är lite, sökarinformation som budgetmodellen EOS 400D.
1D Mark III och 40D har ISO i sökaren, fast de är ju inte fullformat.

Artificiell skrev:
Trånga vinklar, i ett hörn eller när kameran är monterad på stativ på en låg eller hög nivå. Dessutom erbjuder liveview zoom vilket gör att man kan ställa in skärpan exakt.
U

Om man står i ett hörn är det väl lättare att titta i sökaren än på skärmen? För att titta på skärmen krävs det ju mer utrymme bakåt, dvs man kan inte trycka skärmen mot ögat :) Hur ofta har man kameran så högt upp på ett stativ att man inte når sökaren med ögat? Arligt nu..

lagus skrev:
Om man står i ett hörn är det väl lättare att titta i sökaren än på skärmen? För att titta på skärmen krävs det ju mer utrymme bakåt, dvs man kan inte trycka skärmen mot ögat :) Hur ofta har man kameran så högt upp på ett stativ att man inte når sökaren med ögat? Arligt nu..

Det är väl inget som de flesta använder varje dag. Men jag vet en del som ofta använder det vid macro fotografering.
Och det måste väl ändå vara bättre att kameran har det än att det inte finns. Eller du tycker kameran blivit sämre nu :)

lagus skrev:
Hur ofta har man kameran så högt upp på ett stativ att man inte når sökaren med ögat? Arligt nu..

För egen del lockar inte LiveView mycket. Men för närbildsfotografen är det säkert guld.

För att inte tala om alla pressfotografer som håller kameran över huvudet för att få en bild i vimlet. Där är säkert LiveView ett välkommet tillskott.

Sen har vi ju alla kompaktkameraägare som är vana att använda sökaren när dom fotograferar. När dom nu går över från sin PowerShot S10 med 2MP till sin första systemkamera, tex 1DsMKIII:s med 21MP är det ju skönt att kunna fortsätta fotografera med armarna utsträckta.... :)

StaffanW skrev:
För att inte tala om alla pressfotografer som håller kameran över huvudet för att få en bild i vimlet. Där är säkert LiveView ett välkommet tillskott

Tror inte pressfotograferna använder det pga avsaknad av AF. Det går ju knappast att fokusera manuellt med kameran över huvudet :)

lagus skrev:
:) Hur ofta har man kameran så högt upp på ett stativ att man inte når sökaren med ögat? Arligt nu..

Jag fotade ett gym förra helgen.. här kanske jag hade användning för liveview men orkade inte använda de :) här är kameran 10cm från marken, hade väl ändå inte sett så mkt på skärmen heller.. (1D mk3 - sigma 12-24)

Men som sagt, vid macro kan de faktiskt vara användbart, men inte "ute i fält"...

Bilagor

• a19aaa.jpg
    a19aaa.jpg
    61.8 KB · Visningar: 301
ANNONS