raderadmedlem
Avslutat medlemskap
Ett finger, Martin!
Memento mori
Memento mori
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ack, om I blott kunde bruka ärans och hjältarnas språk så att jag förstod vad fan du menar:-Dfujicanon skrev:
Memento mori
Martins språkbruk och förklenande omdömen får han själv stå för och försvara men om du har problem med dem är det nog bättre att bemöta dem i sak istället för att som någon sorts motvikt inta ståndpunkter du egentligen inte har.Anders Östberg skrev:
Jag tar delvis den här ståndpunkten just nu därför att jag har *väldigt* svårt för den överdrift och den brist på respekt som visas åt andra hållet i den här tråden.
Gammal engelska av något slagMakten skrev:
Ack, om I blott kunde bruka ärans och hjältarnas språk så att jag förstod vad fan du menar:-D
*hick*
Såhär på glöggkvisten kan det vara trevligt med lite språkhistoria, eller vad säger herrarna? Kan ni gissa vad det här är för språk? Det är inte nutida kan jag avslöja. Texten känner ni säkert igen.
Fæder ure þu þe eart on heofonum
si þin nama gehalgod
tobecume þin rice
gewurþe þin willa
on eorðan swa swa on heofonum
urne gedæghwamlican hlaf syle us to dæg
and forgyf us ure gyltas
swa swa we forgyfað urum gyltendum
and ne gelæd þu us on costnunge
ac alys us of yfele soþlice.
Tillägg: "þ" är runan "thorn" och ska uttalas ungefär som "th" i engelskans "thing".
Visst är det engelska, om man nu kan kalla det för det. Det är "fader vår" från kring år 1000. På den tiden var engelska i mångt och mycket ett germanskt språk, betydligt mer närbesläktat med svenska än vad tyska är eller var.Enicar skrev:
Gammal engelska av något slag
Anglosaxerna kanske skrev (och pratade) så?
Edit
Kan man vinna en ordbok?
Enicar skrev:
Gutemål
Nog finns det ord du känner igen, men med lustig stavning!Enicar skrev:
Ddt där var värre. Den första texten innehöll ord jag kunde känna igen.
Det bränns! ;-)Enicar skrev:
Gutemål
Makten skrev:
Det bränns! ;-)
David: Jo, det är "fader vår" även detta. Det är en intressant snutt eftersom den finns att hitta på i stort sett alla språk där kristendomen varit rådande.
Gotiska är det Gutemål (gotländska/gutniska) är något annat, men vissa hävdar att gotiskan har mer än bara namnet gemensamt med gutniskan. Hur som helst var gotiskan ett germanskt språk som nu är helt utdött, men det är inte så olikt fornnordiska eller för den delen tyska.fujicanon skrev:
Jo då Gotisk; men oxå ett modifierad rune-språk.. på moderna tastatur....
Jag tror faktiskt inte att det här är att betrakta som ett germanskt språk, men det är i faggorna.David G skrev:
Jag tycker det verkar lite tyskt, germanskt kanske, kan ju va lite svårt att definiera vad som är germansk så om jag tror att det är nåt gammalt språk som talades av dom som inte hörde till romarriket och latinet.
Väldigt nära!fujicanon skrev:
Det är gammalNorsk; från Shetland, Färoarna och Norra Scotland. Slainte!!!
Makten skrev:
Gotiska är det Gutemål (gotländska/gutniska) är något annat, men vissa hävdar att gotiskan har mer än bara namnet gemensamt med gutniskan. Hur som helst var gotiskan ett germanskt språk som nu är helt utdött, men det är inte så olikt fornnordiska eller för den delen tyska.
Ännu svårare då... Fortfarande "fader vår".
Favor i ir i chimrie, Helleur ir i nam thite,
gilla cosdum thite cumma, veya thine mota vara gort
o yurn sinna gort i chimrie,
ga vus da on da dalight brow vora
Firgive vus sinna vora sin vee Firgive sindara mutha vus,
lyv vus ye i tumtation, min delivera vus fro olt ilt, Amen.
Det här går nog inte att klura ut utan googles hjälp;-)
Tillägg: Det finns ett väldigt intressant ord här; "chimrie" som betyder "himmel". Jämför med engelskans "chimney"; skorsten. Den som pekar mot himlen.
Makten skrev:
Väldigt nära!
Tillägg: Det finns en ögrupp där som man inte tänker på så ofta.