Olsin
Aktiv medlem
En korrekt särskrivning: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/582624.htm
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Att det var osynligt innan webben. De flesta är osynliga även idag.Makten skrev:
Tillägg: Dyslexi tror jag inte ett dugg på som förklaring till särskrivningsepedemin. Hur kommer det sig i så fall att det är något relativt nytt?
VisionOfSnow skrev:
Det här ju OT så det skriker om det (för att använda en på internet allmänt accepterad, engelsk förkortning), men låt gå.
Svaret på din fråga är i de allra flesta fall utan tvekan nej. När jag har undervisat på universitetsnivå har jag förvisso förvånats över många studenters taffliga handlag med svenska språket, men det är inte bättre på engelska. Samma sak gäller många forskare: man använder gärna engelska uttryck (inte sällan i brist på en etablerad svenks terminologi, men ofta även när svenska termer finns men sällan används eftersom arbetsspråket till stora delar är engelska), och har god koll på deras betydelse, men språkbehärskningen som helhet är verkligen inte alltid god. Tvärtom är det en tämligen torftig engelska som talas och skrivs, även bland de flitiga användarna av engelsk jargong och anglicismer i svenskan. Att ha ett anglifierat ordförråd är på intet vis samma sak som att tala en god engelska.
Den engelska som de flesta talar är nästan aldrig i paritet med den egna svenskan, och studom inte ens att betrakta som särskilt god (beroende på vad man lägger för betydelse i "god" i detta sammanhang).
Makten skrev:
Jag hade inte en tanke på det. Tack för påpekandet, nu slipper jag göra detta fel igen. Jag vill nämligen inte framstå som en klåpare.
fujicanon skrev:
*LOL* Ni borde "länka" båda tycker jag........
Makan till svada från övrigheten har man ju blivit vana vid; men inte vana med......
Jag tror knappast det. Nu särskrivs det ju flitigt även i dagstidningar, annonser, överallt. Inte fan såg man sån't för tio år sen (observera min käcka "fnutt")?jimh skrev:
Att det var osynligt innan webben. De flesta är osynliga även idag.
Åja, jag ställer knappast till med något som orsakar krig;-) Jag har bara väldigt svårt att sitta tyst och se på när mänskligheten orsakar sitt eget förfall.fujicanon skrev:
Kan vi stoppa Martin i en säck; knäppa händer, och håppas på frid på jorden i 3 veckor?
Ja, men det bjuder jag på. Förhoppningsvis händer det inte igen.Michael f8 skrev:
Försent! :-D
Makten skrev:
Ja, men det bjuder jag på. Förhoppningsvis händer det inte igen.
Det är en väldig skillnad på att vara duktig på engelska och att vara duktig i jämförelse med andra icke engelsktalande. Jag har läst ryska och är förmodligen duktig på det jämfört med dig. Betyder det att jag är duktig på det stora hela? Nej, jag kan knappt fråga efter vägen och än mindre förstå svaret!Michael f8 skrev:
[...] Jag kan inte hitta någon forskning om att svenska forskare eller studenter på våra universitet har brister i engelska jämfört med andra icke engelsktalande länder. [...]
Makten skrev:
Ja, det var lite mycket kanske. Jag länkade i alla fall inte;-)
Tillägg: Dyslexi tror jag inte ett dugg på som förklaring till särskrivningsepedemin. Hur kommer det sig i så fall att det är något relativt nytt?
Utmärkt, du har alldeles rätt.HåGe skrev:
Men Martin, då: … sån't fnutt …
Så’nt ska det ju vara för Farao. En ”fnutt” står ju här för utelämnade bokstäver. Dessutom är tecknet ”fnutt” en apostrof och inte ett rakt streck, vilket som alla vi andra här på Fotosidan vet, betyder ”minut”. De utelämnade bokstäverna äro ”d” och ”a”: [Så]da[nt].
Varför det? För att jag provar mig fram och låter mig rättas när det visar sig att jag har fel?Nu får du skämmas, Martin.
Arne S skrev:
Hej!
Jag håller med dig så tillvida att det inte är den enda förklaringen. Dyslexi kan säkert förklara en del men inte allt. Slarv ligger nog bakom en hel del. Där känner jag själv igen mig.
Jag slarvar betydligt mer när jag skriver på en dator jämfört med när jag använder penna och papper. Tror att det blir mer "mekaniskt" när jag bara slår till några tangenter. Bryr jag mig då inte om att läsa igenom det i efterhand så blir det - skit!
/Arne
Nej, det är inte apostrof som används för att beteckna bågminut/fot utan prim-tecknet, "ett rakt streck" som du kallar det.HåGe skrev:
Men Martin, då: … sån't fnutt …
Så’nt ska det ju vara för Farao. En ”fnutt” står ju här för utelämnade bokstäver. Dessutom är tecknet ”fnutt” en apostrof och inte ett rakt streck, vilket som alla vi andra här på Fotosidan vet, betyder ”minut”. De utelämnade bokstäverna äro ”d” och ”a”: [Så]da[nt].
Nu får du skämmas, Martin.
Jag gör ofta sådana konstiga skrivfel, och korrekturläser därför alltid texten minst en gång innan jag lägger in den. Jag brukar rätta det första felet jag hittar och sen börjar jag om från början med genomläsningen och fortsätter tills alla fel är borta.Sten-Åke Sändh skrev:
Det kanske är fler än jag som gör sådana här konstigheter.
Jodå. Detta sammanhang är en språkdiskussion. Här om någonstans bör man väl kunna ta och ge kritik på språkbruket?Sten-Åke Sändh skrev:
Den är överhuvudtaget inte funktionell i ett sammanhang som detta!
Jag håller nog med i stort sett. Jag har överseende med de flesta språkfelen i diskussionerna här på Fotosidan, så länge jag begriper vad skribenten menar. Är det alltför uselt språk så hoppar jag nog över det inlägget.Jag försvar verkligen inte ett dåligt språk på FS men jag tycker det är långt viktigare att alla kan trivas på FS och vågar delta i debatten trots eventuella språkliga handikapp. Det blir mycket roligare och intressantare då.
Jag tycker att den här diskussionen i stort sett har varit saklig och konstruktiv. Ibland har någon förefallit vara onödigt upprörd, men det tycker jag hör till undantagen.Jag delar din filosofiska inställning, men att kunna ge och ta kritik förutsätter att man är mycket prestigelös, lyhörd och visar varandra respekt och omtanke. Det klimatet har inte direkt genomsyrat denna tråden.
Detta är ett offentligt forum. Det är en väldig skillnad mot en privat situation.mannbro skrev:
I så fall är det ju ganska lätt att dra slutsatsen att man bör vara försiktig med att ge oombedd hjälp även om det är hjälp man gladeligen hade tagit emot själv, eller?
Om jag tolkar din fråga bokstavligt så blir svaret att gnället har nog ingen större betydelse i längden. Så småningom kommer ordet "lins" att ha ersatt ordet "objektiv" i de flesta sammanhang.Fläsk-Tarzan skrev:
Undrar vad gnället över att man använder ordet lins i stället för objektiv har för betydelse.
PMD skrev:
Detta är ett offentligt forum. Det är en väldig skillnad mot en privat situation.
PMD skrev:
Visst kan hjälp vara oombedd och kanske oönskad, men i detta offentliga sammanhang gör man i så fall bäst i att helt enkelt strunta i hjälpen och ignorera den. Det är smidigast och enklast.