Annons

Linser och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Emil-G skrev:
/URL]
Det er ikkje så lett for meg som bur i Bergen heller, jeg synes fortsatt etter halvannet år att Nynorsken er mye vanskligere å lese en Bokmål. Att mine kollegaer snakker dialekter fra Sogn, Hardanger og øyerne runt byen gjør det ikke lettere!

Hehe! Din Nynorsk er bedre enn min Emil. Jeg som er fra Østlandet fikk alltid "rød strek" i stilboka når Svenske ord ble valgt i stedet for Nynorske.
Dialektene håper jeg lever videre; men når det kommer en fra Voss og skal ha .."ljoseblao pitterø med enkelt pàper"... da må man skjærpe seg :)

Hmm...undrar på om det dyker upp en Svensk som listar ut vad Vossingen sa......
/Erik J
 
Varför i helveta säger man lins om objektivjäveln?

Generellt sett så skulle jag nog tycka att nån som svor mycke framstod som mer korkad och obildad än den som stavar dåligt eller skriver slang.
Den ene kanske inte fäster nån större vikt vid en svordom medan en annan tycker att det är att besudla det vakra språket.

Själv förknippar jag svordomar som kraftuttryck med kroppssmärta och risk om sådan, och känslor som är jämnförbara med känslor vid en sådan händelse.


Om nån till mig sa att "Du måste för fan kunna stava" så skulle ärligt talat respekten för uttalandet och personen bakom sjunka drastiskt.

"Tänd inte, det är för fan gas i rummet", här tycker jag att svordommen är mer berättigad med tanke på de direkta konsekvenser en gasexplosion kan ha på hälsan.


Edit: Och att man slösat 50 minuter av sin tillvaro på att författa denna text kan man bli lite småsur över, inte så att jag tänker åkalla djävulen, än..., kan ju i allafall glädjas att att jag inte skriver på norska och måste kunna skillnaden på bokmål och nynorsk.
 
Senast ändrad:
Erik Johansen!

Han skulle ha en ljusblå Petteröes tobak med enkelt papper, altså inte det dubbla...he he.

Kul va!

Undrar vad gnället över att man använder ordet lins i stället för objektiv har för betydelse. Titta på alla bildtexter här på fotosidan som är svengelska eller något annat. Lens står ju för objektiv på engelska. Är det bättre att säga gluggar då som en del säger. Vi vet ju i alla fall vad vi menar om vi inte anstränger oss för att tolka fel. Tänk alla termer som vi använder som antingen är engelska eller svengelska. På alla svenska företag av internationell karaktär pratas det en konstig gröt av engelska blandat med svenska och det för vi nog leva med.
 
Nu är det en som söker en "kamera väska" till sin A700 i köprådsforumet. Ska man verkligen behöva en extra kamera till kameran? Räcker det inte med en väska? Det ska tydligen helst vara en "axel väska" också. Det måste vara nåt nytt adjektiv. Hur är en väska när den är "axel"?
 
Vilken schyst inställning du har...

...hoppas du har med dig syrgas, det måste vara tunn luft så högt upp som du sitter.
 
Senast redigerad av en moderator:
HåGe skrev:
Själv (skälv skriver flera här) kan jag för lite engelska för att döma. Men, alla som hela tiden kommer med engelsk jargong. Behärskar dom faktiskt engelska bra eller bara i paritet med den egna svenskan?
Det här ju OT så det skriker om det (för att använda en på internet allmänt accepterad, engelsk förkortning), men låt gå.

Svaret på din fråga är i de allra flesta fall utan tvekan nej. När jag har undervisat på universitetsnivå har jag förvisso förvånats över många studenters taffliga handlag med svenska språket, men det är inte bättre på engelska. Samma sak gäller många forskare: man använder gärna engelska uttryck (inte sällan i brist på en etablerad svenks terminologi, men ofta även när svenska termer finns men sällan används eftersom arbetsspråket till stora delar är engelska), och har god koll på deras betydelse, men språkbehärskningen som helhet är verkligen inte alltid god. Tvärtom är det en tämligen torftig engelska som talas och skrivs, även bland de flitiga användarna av engelsk jargong och anglicismer i svenskan. Att ha ett anglifierat ordförråd är på intet vis samma sak som att tala en god engelska.

Den engelska som de flesta talar är nästan aldrig i paritet med den egna svenskan, och studom inte ens att betrakta som särskilt god (beroende på vad man lägger för betydelse i "god" i detta sammanhang).
 
Makten skrev:
Nu är det en som söker en "kamera väska" till sin A700 i köprådsforumet. Ska man verkligen behöva en extra kamera till kameran? Räcker det inte med en väska? Det ska tydligen helst vara en "axel väska" också. Det måste vara nåt nytt adjektiv. Hur är en väska när den är "axel"?

Tycker faktiskt att du börjar gå lite långt nu Martin. Att diskutera språk mm i allmänna termer är väl ok tycker jag, men när du nu börjar att exemplifiera olika trådskapare mm börjar det dra sig mot mobbinghållet. Du kanske känner killen som satt in annonsen, vad vet jag? I annat fall har du ju inte koll på om han t.ex. har dyslexi, i så fall driver du med hans handikapp. Känns inte ok tycker jag, det är lågt.

Lyft diskussionen nu och visa dina kunskaper på ett bättre sätt.

/Arne
 
Arne S skrev:
[...] I annat fall har du ju inte koll på om han t.ex. har dyslexi, i så fall driver du med hans handikapp. Känns inte ok tycker jag, det är lågt.

Lyft diskussionen nu och visa dina kunskaper på ett bättre sätt.

/Arne
Det måste vara Sveriges vanligaste handikapp isåfall, "särskrivningssjuka"...
 
Emil-G skrev:
Det måste vara Sveriges vanligaste handikapp isåfall, "särskrivningssjuka"...

Särskrivningssjuka kan jag inte se att jag skrivit om.
Men om du menar dyslexi så är det ganska vanligt, ja. Man räknar idag med att ca 6% av befolkningen har en tydlig dyslexi och ytterligare 4% visar små tecken på det.
Dock är det inte så att alla dessa har visuell dyslexi (som det oftast handlar om när det gäller särskivning), många har ju auditiv dyslexi som är något annat.
Huruvida det finns andra handikapp som är vanligare har jag ingen uppfattning om, det är möjligt att så är fallet.

Ska vi då gå statistiskt på detta så skulle ca 10000 av FS medlemmar ha någon form av dyslexi. Kanske inte så konstigt att det då blir fel ibland...
/Arne
 
Arne S skrev:
Tycker faktiskt att du börjar gå lite långt nu Martin. Att diskutera språk mm i allmänna termer är väl ok tycker jag, men när du nu börjar att exemplifiera olika trådskapare mm börjar det dra sig mot mobbinghållet. Du kanske känner killen som satt in annonsen, vad vet jag? I annat fall har du ju inte koll på om han t.ex. har dyslexi, i så fall driver du med hans handikapp. Känns inte ok tycker jag, det är lågt.

Ja, det var lite mycket kanske. Jag länkade i alla fall inte;-)

Tillägg: Dyslexi tror jag inte ett dugg på som förklaring till särskrivningsepedemin. Hur kommer det sig i så fall att det är något relativt nytt?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.