ANNONS
Annons

linjära och olinjära TIF-bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

toj

Aktiv medlem
hej,

läste en diskussion på fotosidan ang RAW för ett tag sedan, fastnade på en sak som jag gått och grunnat på sedan dess. vad är det för skillnad på olinjär och linjär TIF? när är det ena eller andra att föredra?

toj
 
nu är ju inte jag mattegeniet Allan när det gäller matematisk komprimering, men när det gäller linjär eller olinjär komprimering så har detta med hur man sparar filinformationen (i den komprimerade filen).

Komprimeringen över lag går ut på att hitta återkommande likheter i filinformationen, och ju högre likhetsgrad i stora delar av bilden (kvantifiering) kan man minska storleken för vad den datan ska representeras av, i ren komprimead kod.

Linjär komprimering utgår att man linjärt (i system från, låt säga punk A till B) kollar hur man kan komprimera datan.
Icke-linjärt blir ju då något annat.

På senare tid har man utvecklat fraktaliserad komprimering. Det är en helt annan algoritm än linjär, alltså inte från A till B.

Svårt att förklara..

Men huruvida den ena är bättre än den andra kan säkert någon mer begåvad människa svara på..
 
När man lagrar bilder digitalt brukar man normalt inte låta pixelvärdena vara proportionella mot intensiteten, utan mot intensiteten upphöjt till en konstant (som typiskt är 1/2.2). På detta sätt uppnår man två fördelar:

1. Ögat är känsligare för små förändringar i mörka områden än i ljusa, och på detta sätt får man fler steg i det område där de behövs bäst.

2. Som av en händelse är den här kurvan ungefär invers till karakteristiken hos en vanlig CRT-skärm, så om man matar värdena "rakt ut" till skärmen blir det ungefär rätt till sist.

I en linjär fil gör man inte den här kodningen, utan lagrar värdena "rättuppochner". Sådana data uppför sig tekniskt sett mer korrekt under många vanliga bildbehandlingsoperationer och har naturligtvis bättre upplösning i ljusa områden, men kräver större bitdjup för att inte riskera synliga kvantiseringseffekter i mörka områden och måste räknas om innan de skickas till skärmen.
 
Bör nämnas att linjära filer ser rätt MÖRKA ut på en normal skärm som inte är ställd för det.
 
Ja, jag kan nog inte påstå att jag fattade nåt av dom ovanstående förklaringarna och dom kan förstås vara helt relevanta men låt mig få komma med mitt högst hempulade bidrag.

Tobias frågade skillnaden är mellan lineär och olineär TIF.

1. Det finns bara en sorts TIF. Som format alltså.

2. Benämningen lineär och olineär relaterar till den process som man använder för att omvandla ett format till ett annat. I de fall som berör oss är det då i allmänhet fråga om RAW till TIF. Det som kalls en lineär TIF åstadkommaer man genom att översätta s.a.s. rakt av medan man i den olineära processen ändrar diverse värden (ljushet, kontrast, skärpning eller vad nu teknikerna som gjort översättarprogrammet tyckt att är trevligt) för att få en bild som man hoppas är så färdig som möjligt. Orsaken till att fotografer hellre kan vilja utgå från den lineära TIFfen är alltså att man själv vill bestämma över denna påverkan och därigenom ha större kontroll över slutresultatet.

Men som sagt, jag vet inte. Detta är enbart min hypotes.
 
Har någon förslag på arbetsmetodik, plugins etc. för att utnyttja de ev. fördelar olinjär TIF kan ge?
När kan olinjnär TIF ge klrat bätre resultat? Vid fotografering i dunkelt ljus kanske??
Jag syftar (förstås) på konvertering från RAW med kameror som klarrar det.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar