Dajo
Aktiv medlem
Den 1:a November 2005 gick jag in på Lindhes Foto i Trollhättan för att beställa en D200.
Jag hade fått priset 15595kr på Cyberphoto och undrade om dom kunde matcha det. Det kunde dom inte utan det lägsta som gick att ordna var 15900kr vilket jag accepterade.
Sedan började väntan... Jag hade mailkontakt vid ett antal gånger där både priset och beställningen bekräftades. I januari började jag gå förbi butiken ca 1 gång per vecka för att höra om det fanns någon ny information om leveranstid.
Den 3:e april blev det napp, i datorn stod det att leveransdatum var dagen efter.
Dagen efter kom jag till butiken och väntade in postbudet som så småningom kom.
När det blev dags att betala sa säljaren att "tyvärr så har priset gått upp så vi måste ta samma som dom andra tar nu vilket är 16495kr”.
Jag blev lite överrumplad men hade inget val, kameran fanns ju ingen annanstans så jag kände mig tvungen att köpa den till det högre priset trots att vi kommit överens om ett pris som var 600kr lägre. Alternativet var som jag uppfattade saken att bli utan kamera.
Jag betalade kameran och åkte hem. Kameran var helt underbar men det kändes inte bra att jag fått betala mer än vad vi kommit överens om och jag kände mig lite lurad.
Jag skrev då ett mail till konsument Trollhättan och frågade hur dom såg på saken.
Svaret därifrån var mycket tydligt. Ingångna avtal skall hållas såvida det inte rör sig om höjd moms och liknande pålagor. Att butiken fått ett höjt pris av sin leverantör är inte skäl att bryta ett ingånget avtal.
Med det svaret i ryggen skrev jag ett mail till Lindhes Foto där jag påtalade att jag inte var riktigt nöjd och ville att vårt avtal med ett pris på 15900kr skulle hållas och att jag därför ville ha 595kr tillbaka.
Om dom inte gick med på det skulle jag driva det vidare till ARN.
Dagen efter fick jag ett kort svar på mitt mail att dom hade satt in 595kr på mitt konto vilket gjorde mig väldigt nöjd över att det löst sig så smidigt utan att ha behövt blanda in ARN osv.
Jag svarade på mailet och skrev att jag var helt nöjd med hur det slutade och att jag definitivt skulle handla mer hos dom framöver.
Ungefär samtidigt får jag ett mail via fotosidan.se där avsändaren undrade om det var jag som köpt en kamera av honom på Expert.
Ja, om du jobbar på Lindhes Foto i Trollhättan så är det jag svarade jag.
45 minuter senare ramlar detta mail in i inboxen:
"precis... om du nu inte går me på priset får du ju för fan säga det innan du
betalar... detta är enbart min personliga åsikt, med all säkerhet kommer du
få dom 595 kronorna.
men man skulle ju kunnat löst detta på en mycket smidigare sätt utan hot och
skit tycker inte du det? om du inte va nöjd me priset så är det ju ingen som
tvingar dej till att köpa den eller hur?
vet inte om man ska skratta eller gråta åt dej. det är ju bara så jävla
pinsamt...".
Jag blir först förvånad och sedan förbannad.
Nu har alltså säljaren på Lindhes Foto sökt upp mig på nätet och bär sig riktigt illa åt.
Jag svarar så här:
"Jag hoppas du fick klartecken från butikschefen då detta mail troligen
hittar vidare ut i cyperrymden.
Du kanske skulle tänka över ditt yrkesval då du inte verkar ha en aning om
hur avtalslagen fungerar samt hur man bemöter kunder.
Fram till för 5 minuter sedan tyckte jag "fan vad bra att det löste sig
smidigt, där ska jag definitivt handla fler gånger".
Nu kommer jag förmodligen att handla hos Expert på Överby istället.
Ha en trevlig dag..."
45 minuter senare kommer detta mail från samma säljare:
"Som sagt detta var min personliga åsikt och inget annat, det har vi alla
rätt till... givetvis vill man ju att en kund ska vara nöjd, och än så har
jag inte haft någon missnöjd kund, för tar man det bara lungt och är trevlig
så brukar det mesta gå och lösa smidigt.
synd att det skulle sluta så här..."
Jag svarar då så här:
"I samma stund som du för ut din personliga åsikt till en kund så blir det
butikens åsikt.
DU sökte upp mig via mail och framförde dina synpunkter som försäljare.
Hoppas din chef har tålamod då det kommer att leda till minst en förlorad
kund samt att ditt mail redan hittat vidare ut på nätet.
Ibland är det nog bäst att hålla sina tankar för sig själv när man har ett
serviceyrke..."
Jag kan ju lugnt säga att jag inte kommer att handla mer i en butik där jag känner mig trakasserad av säljaren.
Han skriver att han vill att kunden ska vara nöjd.
Då borde han inte skriva "vet inte om man ska skratta eller gråta åt dej. det är ju bara så jävla pinsamt...".
Det är inget bra sätt att få nöjda kunder på.
Framöver kommer det att bli Expert på Överby, Expert i Uddevalla (som är en riktig fotobutik med saker i lager) alternativt Expert i Lidköping som är Nikonspecialist.
Mitt intryck som några timmar tidigare var mycket gott förvandlade säljaren till ett riktigt bottennapp.
Detta är en affär jag INTE kan rekommendera någon att handla i.
Jag hade fått priset 15595kr på Cyberphoto och undrade om dom kunde matcha det. Det kunde dom inte utan det lägsta som gick att ordna var 15900kr vilket jag accepterade.
Sedan började väntan... Jag hade mailkontakt vid ett antal gånger där både priset och beställningen bekräftades. I januari började jag gå förbi butiken ca 1 gång per vecka för att höra om det fanns någon ny information om leveranstid.
Den 3:e april blev det napp, i datorn stod det att leveransdatum var dagen efter.
Dagen efter kom jag till butiken och väntade in postbudet som så småningom kom.
När det blev dags att betala sa säljaren att "tyvärr så har priset gått upp så vi måste ta samma som dom andra tar nu vilket är 16495kr”.
Jag blev lite överrumplad men hade inget val, kameran fanns ju ingen annanstans så jag kände mig tvungen att köpa den till det högre priset trots att vi kommit överens om ett pris som var 600kr lägre. Alternativet var som jag uppfattade saken att bli utan kamera.
Jag betalade kameran och åkte hem. Kameran var helt underbar men det kändes inte bra att jag fått betala mer än vad vi kommit överens om och jag kände mig lite lurad.
Jag skrev då ett mail till konsument Trollhättan och frågade hur dom såg på saken.
Svaret därifrån var mycket tydligt. Ingångna avtal skall hållas såvida det inte rör sig om höjd moms och liknande pålagor. Att butiken fått ett höjt pris av sin leverantör är inte skäl att bryta ett ingånget avtal.
Med det svaret i ryggen skrev jag ett mail till Lindhes Foto där jag påtalade att jag inte var riktigt nöjd och ville att vårt avtal med ett pris på 15900kr skulle hållas och att jag därför ville ha 595kr tillbaka.
Om dom inte gick med på det skulle jag driva det vidare till ARN.
Dagen efter fick jag ett kort svar på mitt mail att dom hade satt in 595kr på mitt konto vilket gjorde mig väldigt nöjd över att det löst sig så smidigt utan att ha behövt blanda in ARN osv.
Jag svarade på mailet och skrev att jag var helt nöjd med hur det slutade och att jag definitivt skulle handla mer hos dom framöver.
Ungefär samtidigt får jag ett mail via fotosidan.se där avsändaren undrade om det var jag som köpt en kamera av honom på Expert.
Ja, om du jobbar på Lindhes Foto i Trollhättan så är det jag svarade jag.
45 minuter senare ramlar detta mail in i inboxen:
"precis... om du nu inte går me på priset får du ju för fan säga det innan du
betalar... detta är enbart min personliga åsikt, med all säkerhet kommer du
få dom 595 kronorna.
men man skulle ju kunnat löst detta på en mycket smidigare sätt utan hot och
skit tycker inte du det? om du inte va nöjd me priset så är det ju ingen som
tvingar dej till att köpa den eller hur?
vet inte om man ska skratta eller gråta åt dej. det är ju bara så jävla
pinsamt...".
Jag blir först förvånad och sedan förbannad.
Nu har alltså säljaren på Lindhes Foto sökt upp mig på nätet och bär sig riktigt illa åt.
Jag svarar så här:
"Jag hoppas du fick klartecken från butikschefen då detta mail troligen
hittar vidare ut i cyperrymden.
Du kanske skulle tänka över ditt yrkesval då du inte verkar ha en aning om
hur avtalslagen fungerar samt hur man bemöter kunder.
Fram till för 5 minuter sedan tyckte jag "fan vad bra att det löste sig
smidigt, där ska jag definitivt handla fler gånger".
Nu kommer jag förmodligen att handla hos Expert på Överby istället.
Ha en trevlig dag..."
45 minuter senare kommer detta mail från samma säljare:
"Som sagt detta var min personliga åsikt och inget annat, det har vi alla
rätt till... givetvis vill man ju att en kund ska vara nöjd, och än så har
jag inte haft någon missnöjd kund, för tar man det bara lungt och är trevlig
så brukar det mesta gå och lösa smidigt.
synd att det skulle sluta så här..."
Jag svarar då så här:
"I samma stund som du för ut din personliga åsikt till en kund så blir det
butikens åsikt.
DU sökte upp mig via mail och framförde dina synpunkter som försäljare.
Hoppas din chef har tålamod då det kommer att leda till minst en förlorad
kund samt att ditt mail redan hittat vidare ut på nätet.
Ibland är det nog bäst att hålla sina tankar för sig själv när man har ett
serviceyrke..."
Jag kan ju lugnt säga att jag inte kommer att handla mer i en butik där jag känner mig trakasserad av säljaren.
Han skriver att han vill att kunden ska vara nöjd.
Då borde han inte skriva "vet inte om man ska skratta eller gråta åt dej. det är ju bara så jävla pinsamt...".
Det är inget bra sätt att få nöjda kunder på.
Framöver kommer det att bli Expert på Överby, Expert i Uddevalla (som är en riktig fotobutik med saker i lager) alternativt Expert i Lidköping som är Nikonspecialist.
Mitt intryck som några timmar tidigare var mycket gott förvandlade säljaren till ett riktigt bottennapp.
Detta är en affär jag INTE kan rekommendera någon att handla i.