Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lilla paketet resultat!

Produkter
(logga in för att koppla)
Maverick skrev:
Det slarvas friskt med styrkebenämningen på blixtarna här. En blixts, iaf studioblixtar, styrka anges i Ws eller möjligtvis Joule men det första är att föredra.

Varför? Jo för att med hjälp av det kan vi bilda oss en uppfattning om hur stark en blixt är jämfört med en vanlig lampa. En lampa anges ju som bekant i Watt.

Om en blixt brann i en hel sekund så skulle styrkan motsvara det som sägs enlig specifikationen, t ex 300W. Men en blixt släpper all sin energi under kanske en femtedels sekund om det är en långsam blixt. Det ger att en 300Ws blixt motsvarar en 1500Watts lampa. Det i sin tur kanske kan ge lite perspektiv på varför det är så svårt att få samma resultat med strålkastare...

Det ger oss också en hum om varför kameran inte uppfattar en 60W lampa som särskild ljus, något att tänka på med tanke på att de flesta har ännu klenare lampor i hemmet.

Brinntiden för en blixt är väl oftast kortare ändå vilket ger att ännu fler lampor skulle krävas för samma resultat.

Mvh
Maverick

så jättebra att du redde ut lite! Behövdes :)

//M

robert petersson skrev:
Köpte Lilla paketet hos Kaffebrus.com i ons, fick grejerna redan på Fredagen, väldigt snabbt och smidigt!
Så i helgen fotade jag litegrann och här kommer bilder ifrån det!
Belv otroligt nöjd över allt, fungerade toppen!

Bild 1
linn.jpg

Bild 2
studio.jpg

//Robert

Ser mer än gärna lite fler bilder tagna med detta paket, även gärna fler "behind the scenes" på studion, då jag funderar på att köpa just detta paket.
(Se: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=661965 )

Hur har du hängt upp bakgrunden?

Hur "tålig" är den om man kliver på den etc?

/Jocce

Senast ändrad:
Jag har hängt upp den med hjälp av två skruvar på varin sida, där imellan går ett snöre, fungerar hur bra som helt...

Den är dålig, är inge problem att kliva på den!

robert petersson skrev:
Jag har hängt upp den med hjälp av två skruvar på varin sida, där imellan går ett snöre, fungerar hur bra som helt...

Den är dålig, är inge problem att kliva på den!

Okej, hur mycket väger den?

Skulle en gardinstång kunna fungera, eller behöver det vara kraftigare?

/Jocce

Jag använder Kaffebrus "Lilla paket" som fungerar helt OK tycker jag. Använder det i vardagsrummet, bakgrund=lakanstyg(tillvidare) och lite arbete i PS.
Några bilder där jag använt paketet: T-Star Mode & Design

AeS skrev:
Jag använder Kaffebrus "Lilla paket" som fungerar helt OK tycker jag. Använder det i vardagsrummet, bakgrund=lakanstyg(tillvidare) och lite arbete i PS.
Några bilder där jag använt paketet: T-Star Mode & Design

Har du använt enbart det lilla paketet för ljussättning på alla de bilderna på den sidan?

Har du nån "behind the scenes" bild på hela uppsättningen med blixtar och så?

/Jocce

Samtliga bilder är fotat med "Lilla paketet"...
Enkel ljussättning, modell ca 45 grader och 1,5 mtr från blixtarna. Lite olika effekt på dessa. Avstånd bakgrund till modell ca 1-1,5 mtr (skulle vilja ha det längre). Avstånd kamera till modell ca 3,5 mtr. Således ganska enkelt, men det går att lära sig mer och förfina detljerna.
Hade varit bra med ett litet större utrymme.....

AeS skrev:
Samtliga bilder är fotat med "Lilla paketet"...
Enkel ljussättning, modell ca 45 grader och 1,5 mtr från blixtarna. Lite olika effekt på dessa. Avstånd bakgrund till modell ca 1-1,5 mtr (skulle vilja ha det längre). Avstånd kamera till modell ca 3,5 mtr. Således ganska enkelt, men det går att lära sig mer och förfina detljerna.
Hade varit bra med ett litet större utrymme.....

Okej, inget annat än blixtarna i paraplyer?
Inga softboxar, handreflektorer eller liknande?

Vad har du kört med för Kamera & Objektiv?

/Jocce

AeS skrev:
Endast paraplyblixtarna.
Kamera Nikon D200 samt objektiv Nikon 50/1,8

Ok, tackar för dina svar!

Låter som om jag skulle kunna satsa på detta blixtpaket :)

Du får mer än gärna visa upp fler bilder tagna med detta paket!

Hur gör du för att "byta" bakgrunden i PS?

/Jocce

Jag använder mej av trollspöt alt. extrahera för att frilägga objekt eller bakgrund. Sedan är det bara att måla....
Ha gärna en bakgrund som skiljer sig från motivet, då blir det lite lättare med separeringen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar