Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lilla paketet resultat!

Produkter
(logga in för att koppla)
Sebastian Skarp skrev:
Jag har nu (redan!) fått mitt studiopaket (2x120w).

Dock så var bilxtskoadaptern restnoterad till den 15:e mars :( så nu kan jag bara utlösa blixtarna med kamerans inbyggda blixt... inte så kul precis... Det är det största problemet just nu. Kan ju i princip inte fota alls utan den...

Dessutom så vet jag inte hur jag ska montera octaboxen jag beställde...

Nån som kan hjälpa till?

Kan du inte slava dem med en väldigt svag kamerablixt, typ 1/125?

Hur verkar blixtarna i övrigt? Jag är orolig för att de inte skall vara lika bra som det lilla paketet 2X110W... Tvekar inför att beställa!

Vad exakt är det du har problem med när det gäller octaboxen?

Senast ändrad:
Jag vet inte om man kan ställa in det på min eos300d... och om det går, så vet jag inte hur... brukar aldrig använa blixten...

annars har jag bara pappas gamla agfa-blixt från stenåldern... och där är det två inställningar som gäller. Fullt ös.. eller halvt ös...

Sebastian Skarp skrev:
Jag vet inte om man kan ställa in det på min eos300d... och om det går, så vet jag inte hur... brukar aldrig använa blixten...

annars har jag bara pappas gamla agfa-blixt från stenåldern... och där är det två inställningar som gäller. Fullt ös.. eller halvt ös...

Har du rysshacket kan du dra ned interna blixten två steg. Annars kan du inte göra något med kameran.

Alternativt kan du kanske skärma av blixten med en bit kartong el. dyl.

/Olle

Rekommenderar att du köper hans billiga radioutlösare. Då får du en liten sändare som sitter i blixtskon och behöver ingen adapter. Dessutom skönt att slippa sladden när du fotar.
Angående oktaboxen så såg jag en tråd här nyligen om hur den monteras ihop.
Du får ett problem om du försöker lösa ut blixtarna med den inbyggda. Dom kommer att lösa ut på TTL förblixten och lyst färdigt när exponeringen görs. Det går inte att komma runt så du kan glömma det med eller utan rysshack.

BugEyes skrev:
Rekommenderar att du köper hans billiga radioutlösare. Då får du en liten sändare som sitter i blixtskon och behöver ingen adapter. Dessutom skönt att slippa sladden när du fotar.

Men då det är fast strömkabel i dessa blixtar så måste han i så fall ha en extra strömkabel med tre pinnar (lika som till datorer t.ex.)

BugEyes skrev:
Du får ett problem om du försöker lösa ut blixtarna med den inbyggda. Dom kommer att lösa ut på TTL förblixten och lyst färdigt när exponeringen görs. Det går inte att komma runt så du kan glömma det med eller utan rysshack.

Sorry... Tänkte mig inte för...

/Olle - som också rekommenderar radioutlösaren

Jag funderar på att också införskaffa det lilla paketet från Kaffebrus, d.v.s 110 Ws.
Men hur liten kan en "studio" vara innan lilla paketet blir för mycket?
Räcker det med 3.80*4.80≈18m2? Det är mitt storarum som jag syftar på...

Kan nu inte berätta om hur små hemmastudios ni jobbar i och hur det fungerar?!

Här kommer lite bilder på fästena på octaboxen (som jag fått ihop till hälften... får inte på alla pinnar)

Det känns som om pinnarna eller själva softboxen ska gå sönder. Man får ta i så in i h****te!

Dessutom så är två (av åtta) fäste annorlunda(bild 2)

Bilagor

• faste1.jpg
    faste1.jpg
    41.4 KB · Visningar: 630
Sony5 skrev:

Men hur liten kan en "studio" vara innan lilla paketet blir för mycket?
Räcker det med 3.80*4.80≈18m2? Det är mitt storarum som jag syftar på...

Kan nu inte berätta om hur små hemmastudios ni jobbar i och hur det fungerar?!

Min studio är mindre än ditt rum, ca 16m2 och jag har två st 300ws blixtar samt en 500ws. Jag upplever inga problem med att ytan på studion skulle vara för liten för mina blixtar, ävan om jag ibland önskar att rummet vore mer rektangulärt än kvadratiskt som det är nu.

-Catherine- skrev:
Min studio är mindre än ditt rum, ca 16m2 och jag har två st 300ws blixtar samt en 500ws. Jag upplever inga problem med att ytan på studion skulle vara för liten för mina blixtar, ävan om jag ibland önskar att rummet vore mer rektangulärt än kvadratiskt som det är nu.

Har du också köpt en 500ws att komplettera med! Det har jag också och framöver kan jag komma att köpa även "lilla paketet". Prisvärda grejer eller hur.

BugEyes skrev:
Har du också köpt en 500ws att komplettera med! Det har jag också och framöver kan jag komma att köpa även "lilla paketet". Prisvärda grejer eller hur.

Mkt prisvärda, jag är otroligt nöjd med mina grejor. 500 ws´aren använder jag mest till bakgrunden än så länge...

Jag blev mest snopen över att den var så pass mkt större än de andra blixtarna. Inte för att jag ingentligen tycker att det är ett problem, blev snopen bara :) Men den fungerar mkt bra, laddar snabbare än jag trodde den skulle göra..

Tack för kommentaren på min bild förresten, vad roligt att du gillade bilden :)

Imorgon har jag en plåtning på två småkillar från byn, jag tänkte testa äppelgrön pappersbakgrund, vad tros om det? Min tanke var att fota barn kräver lite mer färg....

*märker att jag just nu kapade tråden och ber om ursäkt för det*

kombination?

Jag köpte ett blixpaket från photax i sommras med två electra 300 blixtar. Skulle behöva två till - en bakgrundsblixt och en motljusblixt. Visst borde det gå att kombinera med kaffebrus lilla paket? Visst är det slavblixtar det med? Och visst finns det ingen risk att mina blixtar inte kommer överrens? :) - Det går att blanda märken och wattal hur som hellst?

Min svagaste sida är tekniken som jag inte har nått intresse alls att sätta mig in i :) Så därför denna kanske lite dumma fråga...

// Mari

Det slarvas friskt med styrkebenämningen på blixtarna här. En blixts, iaf studioblixtar, styrka anges i Ws eller möjligtvis Joule men det första är att föredra.

Varför? Jo för att med hjälp av det kan vi bilda oss en uppfattning om hur stark en blixt är jämfört med en vanlig lampa. En lampa anges ju som bekant i Watt.

Om en blixt brann i en hel sekund så skulle styrkan motsvara det som sägs enlig specifikationen, t ex 300W. Men en blixt släpper all sin energi under kanske en femtedels sekund om det är en långsam blixt. Det ger att en 300Ws blixt motsvarar en 1500Watts lampa. Det i sin tur kanske kan ge lite perspektiv på varför det är så svårt att få samma resultat med strålkastare...

Det ger oss också en hum om varför kameran inte uppfattar en 60W lampa som särskild ljus, något att tänka på med tanke på att de flesta har ännu klenare lampor i hemmet.

Brinntiden för en blixt är väl oftast kortare ändå vilket ger att ännu fler lampor skulle krävas för samma resultat.

Mvh
Maverick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar