Nej några APS-C objektiv från Fuji lär väl inte komma till Sony för stillbilds aktiviteter.
Nej, det är för film som Sony är aktuellt (deras paradgren). Där behövs inte AF.
Däremot så är det inget som tekniskt stoppar/hindrar att ta stillbilder (misstänker jag då det inte verkar vara någon elektronik inblandad) med manuell fokus, om man tycker det är OK, och är bredd att betala för det (kostar en del).
Du själv har inga problem att hoppa från D750 till en av världens minsta system kameror G1/G5 där allt är mycket smått, stora kontraster minst sagt.
[ FYI: GM1 och GM5 ]
Nej, är det något konstig på något sätt (kanske du inte tycker, men är lite nyfiken, och förstår inte heller kommentaren och vad den syftar på)?
Det är inte märkligare än att en som fotar med en DSLR också kan ta en bild med en mobiltelefon (eller en kompaktkamera).
Anledningen till att jag har tre olika system är inte för att de skall vara exakt lika stora och göra precis samma saker - tvärt om så är de valda för att de skall komplettera varandra så bra som möjligt.
Ibland vill man fota med 200-500 tele, och ibland med mobilen (och allt där emellan).
Att man tar en enkel snabb sushi på stan i farten betyder inte att man vid ett annat tillfälle inte kan avnjuta en 14-rätters middag i ett par timmar i lugn och ro på en *** Michelinrestaurang.
Eller bara för att man ibland bor på 5-stjärniga lyxhotell i stora hörnrum på bästa våningsplan, inte vid andra tillfällen kan bo på ett vandrarhem och dela rum med andra, eller testa ett kul japanskt minimalistiskt kapselhotell.
Jag har iaf. inga sådana begränsningar eller hämningar.
Allt har sin charm och sitt rätta tillfälle!
Precis samma sak är det med kamerasystem (har även kameror från Lomography och Fuji Instax med kemisk film och simpla plastlinser).
Fuji gör mycket som är kanonbra inga tvivel om det, att välja Fuji som enda kamerasystem gör det lite svårare tycker jag
Vet inte om det är svårare att välja Fuji som enda system, än vad det är att välja Sony, Canon, Nikon, Panasonic som enda system?
Jag tycker som sagt att det är trevligt att kunna ha tillgång till olika verktyg (olika system) för olika tillfällen, då de ofta har lite olika för- och nackdelar.
Skulle jag dock "tvingas" att ha ett enda kamerasystem i hela världen (vilket jag absolut inte frivilligt vill begränsa mig till), så hade jag personligen valt Fuji X utan tvekan.
Men det är jag. Andra kanske kanske hade valt något annat som "enda system", vilket är helt fint det också.
Däremot ser jag ingen poäng till att lägga till sig med sådana begränsningar (om man har plats och ekonomi). Är ju bara trevligt att ha möjlighet till olika verktyg i verktygslådan.