Nyfiken; Vilka m43-hus har du, och framför allt, vilken optik kör du mest med?
Som standard "mellansystem" så tycker jag Fuji är riktigt grymt bra.
Fotar dock rätt mycket med mina m43-system då jag normalt inte tycker skillnaden i sensorstorlek är så praktiskt stor när man har ett storleksförhållande på 4:3 (bättre för det mesta, för mig normalt) istället för det vanliga 3:2 (normalt inte fullt lika användbart, för mig).
Den stora skillnaden jag saknar när jag fotar med m43 är den fina och oftast ljusstarkare Fujinonoptiken, men då blir det iofs. just lite större och tyngre tyvärr (fysikens och Agfors lag), även om inte så stort och tungt som FF/småbildsoptik (om man skall dra någon nytta av det större sensorformatet).
Allt blir ju en fråga om kompromisser, och vilken kompromiss som är bäst/trevligast för tillfället då man skall fota och ha med kameran på (dvs. vad man skall göra i övrigt, om det inte är en 100% fototur nära hemma).
Finns ju inget rätt eller fel där. Bara olika mer eller mindre bra kompromisser.
(En annan sak jag saknar när jag fotar med mina mindre m43-hus är den bättre ergonomin och de bättre reglagen på mina Fujihus. Men det är ju delvis mitt egna val, då m43 finns med stora rejäla hus om man så önskar. Framför allt Panasonic har flera rejäla stora bra ergonomiska kamerahus som alternativ för de som så önskar. Fujis kamerahus är dock, ändå, oftast något lite trevligare IMO totalt sätt, men det är nog mycket en personlig känsla och inga praktiska konkreta skillnader.)