Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Likt D610. Fast mindre ?

Produkter
(logga in för att koppla)
NR:8 (eller kanske NR:0) Hur smyger man närmare örnen/hjorten/lodjuret/vfsh som man vill fotografera, eller hur jobbar man upp mod för att fotografera nära människor på gatan eller hur ljussätter man porträtt på ett smakfullt sätt, etc, etc.

NR:6 DR surras mest om bland C/N och Sony.
NR:6b Varför pratar ingen om DR med andra märken.
NR:7 Storleken på kameror alltid aktuellt.

Bäst är nog om man har råd med flera kameror.

6/b: Min gissning är att C/N/S är de största företagen med de mest säljande och vanligaste kamerahusen. Därför pratas det troligen också mest om de.

Personligen tycker jag att bra DR är viktigt och kan vara en fördel i alla mina kameror, inklusive mina telefoner. För mig personligen så är det normalt lite viktigare än tex. maximal upplösning, men det går givetvis fint att fota även om DR inte skulle vara på absolut topp (det är självklart helhetslösningen som räknas).

7: Jo. Ibland vill man resa så litet och lätt som möjligt med små smidiga kombinationer av kamerahus/objektiv som inte tynger ner än eller är i vägen, och ibland vill man ha rejäla kamerahus med hyfsat stora grepp som ergonomiskt kan bära upp stora tunga objektiv på ett bra sätt utan ett ge kramp i händerna.

En liten smidig stadsbil som Fiat 500 eller Mini Cooper ersätter ju inte en stor VW Transporter skåpbil. De är bra på olika sätt och till olika saker.

NR:8 Ekvivalens diskussioner kom starkt under 2017.
Något som jag personligen under tidigare år inte brytt mig så mycket om, man har dom objektiv man har liksom, men tidiga förändringar av brus, färger genom olika iso-inställningar kände man väl till. Det märkliga med min första KM5D var att den fuskade åt fel håll om man nu kan uttrycka sig så, Iso 400 på den var i verkligheten Iso 600 ( kommer inte i håg dom exakta siffrorna )-

Tillägg NR:9. Den stora återkomsten för APS-C, för bara några år sedan spåddes det formatet som mer heller mindre ett döende format. Att för några år sedan bara våga prata om APS-C var mycket vanskligt och vågat, man kunde nästan bli idiot förklarad rent av, FF/FX var det självklara formatet, och när någon tokig tillverkare lanserade en liten leksaks kamera som hette Nex med APS-C sensor, då kan man verkligen tala om mobbing, måttet var mer än rågat.

Jag tror att det är Fujifilm som har störst del av den stora återkomsten av APS-C, med upptäckten av dom många välanpassade objektiven som god hjälp.

6/b: Min gissning är att C/N/S är de största företagen med de mest säljande och vanligaste kamerahusen. Därför pratas det troligen också mest om de.

Personligen tycker jag att bra DR är viktigt och kan vara en fördel i alla mina kameror, inklusive mina telefoner. För mig personligen så är det normalt lite viktigare än tex. maximal upplösning, men det går givetvis fint att fota även om DR inte skulle vara på absolut topp (det är självklart helhetslösningen som räknas).

7: Jo. Ibland vill man resa så litet och lätt som möjligt med små smidiga kombinationer av kamerahus/objektiv som inte tynger ner än eller är i vägen, och ibland vill man ha rejäla kamerahus med hyfsat stora grepp som ergonomiskt kan bära upp stora tunga objektiv på ett bra sätt utan ett ge kramp i händerna.

En liten smidig stadsbil som Fiat 500 eller Mini Cooper ersätter ju inte en stor VW Transporter skåpbil. De är bra på olika sätt och till olika saker.

Saker och ting förändras på kamera fronten helt klart. I dag talar mycket flera om att lämna stora kameran kvar på hyllan, den fins där vilande och väntar i fall att. När Eos5DMKII såg dagens ljus så var det kameran för dagen, video i en FF och Live View, nästan tumult artade scener utspelade sig bland video folket, kameran var större än dagens 6D också, så skulle en kamera se ut helt enkelt, på den tiden var det måttstocken enligt mall A.

Förr i tiden (typ runt ca 10 år sedan) så var det vanligast att som fotograf välja mellan sin stora DSLR eller sin lilla halvdana kompaktkamera (som många seriösa fotografer också hade, trots begränsad kvalitet).

Var enormt trist tyckte jag redan på den tiden att det var ovanligt med så få "mellanting" där emellan!

Idag så är det ju enormt vanligt med en massa systemkameror och objektiv i alla möjliga storleksklasser, tack vare att både sensorer och att den spegellösa kameratekniken utvecklats, och vi har riktigt bra kamerasensorer i alla storleksklasser från 1" till MF.

Tycker det är ett enormt mycket roligare utbud med kameror, och speciellt systemkameror, idag!

Kameramarknaden har visserligen gått ner i volym då "svensson" inte köper kameror längre (nöjer sig med enbart mobilen som fungerar bra för många), men utbudet av olika kameror och system har ju växt, och blivit enormt mycket större och roligare.

Personligen så tycker jag att det är enormt mycket roligare idag - både som fotointresserad och som teknikintresserad!

Nikon D90 var mycket tidiga med bra DR en intressant kamera överlag, Pentax K5 gick precis över 14 i DR och D7000 låg bra till, alla APS-C modeller. Här tror jag det fans ganska många som spekulerade om att efterföljare till dessa skulle ligga runt 16 i DR 5-6 år senare, men så blev det inte. APS-C modellerna har inte heller höjt pixlarna till 28mp heller 30-32mp, några backade bakåt till 20mp i stället, M43 höjde till 20mp.

Hoppar en kommande D820 på D5 tåget så lär vi nog inte se över 15 i DR där heller, men dom kanske får till en annan kombination av Lågljus styrka och DR.

Kul att se att tråden lever. Kan någon tipsa om några direkta exempel på modeller ?.

Jag har inte haft tiden att läsa så mycket som jag velat.
Tänkte be om lite hjälp på traven.

Lista gärna några produkter som hänger med på mina krav.

Vädertät är ju ett måste känner jag.
X-t20 verkar intressant men går därför bort.

Kul att se att tråden lever. Kan någon tipsa om några direkta exempel på modeller ?.

Jag har inte haft tiden att läsa så mycket som jag velat.
( Hunnit kika lite dock )

Tänkte be om lite hjälp på traven.

Lista gärna några produkter som hänger med på mina krav.

Xt-2 är också intressant. Men lämpar sig vad jag förstått mestadels åt action/sport ?. Vilket jag aldrig fotar.

Annars verkar Pro2 intressant. Om inte xt-2 är mer allround ändå.?

Fan. Jag kanske har för dålig koll för en allt för dyr kamera! Haha

Xt-2 är också intressant. Men lämpar sig vad jag förstått mestadels åt action/sport ?. Vilket jag aldrig fotar.

Annars verkar Pro2 intressant. Om inte xt-2 är mer allround ändå.?

XT-2 är nog den kamera som är absolut mest allround. Förutom väderätning även bättre EVF än den billigare X-T20. Bättre greppmöjlighet (speciellt med extra batterigrepp). Saknar dock inbyggd blixt, vilket jag tycker är ett litet minus.

X-Pro2 är lite mer unik, men jag gillar den. Optisk sökare (och EVF). Väldigt Leica RF-lik. Saknar vinklingsbar skärm.

Hoppas att det var en liten start, och några +/- som hjälper. Åk annars till butik och känn/testa de.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar