Annons

Lightroom olika färger vid JPG print vs export?

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Hej

Jag testade att använda Lightrooms funktion för att skriva till JPG-fil.

Jag fick lite märkliga resultat.

Jag tog en vanlig porträttbild fotad i RAW. Exporterade den i tre olika varianter i den vanliga exportmodulen, en för sRGB, en för AdobeRGB och en i ProPhoto.

När jag kollar dessa bilder i Windows Vista bildvisare så är bilderna identiska. Om jag importerar dem till Lightroom är de också identiska.

Jag testade sedan att istället använda utskriftsffunktionen i LR och skriva till JPG. Även denna gång i tre olika varianter, en för varje färgrymd.

Här blir resultaten kraftigt varierande. Färgerna avviker påtagligt mellan de olika varianterna. När jag kollar på dem i så väl Windows bildvisare som återimporterat i LR. Ingen av dem är heller lik de tre identiska bilderna jag fick vid export.

Jag använder Windows Vista, profilerad skärm och LR 2.3

Om jag kollar på bilderna med ett program som inte stöder färghantering, t ex Internet Explorer, ja då får jag återigen lite andra resultat.

Min slutsats är att LR inte bäddar in någon profil vid print till JPG-fil trots att valet finns där.

Någon som provat?

Någon som kan verifiera?

Mvh
Anders
 
Ingen som provat funktionen att skriva till JPG och jämfört det med en vanlig export?
 
Det är väl inte så konstigt. LR visar ju färgerna rätt oavsett färgrymd. Vet ej om Vistas bildvisningsprg funkar på samma sätt.

Det är lite speciellt att skriva ut bilden med färgrymd för skrivaren. Den ska ju tolka informationen lite annnorlunda är skärmen. När du öppnar dom så talar de ju inte riktigt samma språk. Välj sRGB om du ska ha den annat än till att skriva ut.

/Rommel
 
Tack för svar Rommel, men jag tror du missat problemet. Har du Lightroom själv? I så fall prova printmodulens funktion att skriva till JPG istället för skrivare. Jämför resultatet med vad du får om du exporterar en bild. Det blir helt olika, trots att man väljer samma färgrymd.

Alltså, min åsikt är att om jag väljer att exportera en fil och väljer t ex sRGB som färgrymd så borde resultatet bli samma som om jag väljer print till JPG och väljer sRGB. Det blir det inte, skillnaden är stor.
 
Ja, jag har LR2.3 och provat som du beskrev, men jag får "tyvärr" helt identiska färgrymder om jag väljer sRGB. Beror ju dock på att sRGB är skärmens egna färgrymd.
väljer man en annan färgrymd så blir det ju en helt annan femma som jag beskrev innan. Färgerna konverteras om helt i den "skrivarjpg:en" och är anatlöigen inte med i nån metadata. Däremot i den vanligt exporterade filen finns ju färgrymdsprofilen kvar. Den ena är ju för skrivarens tolkning och den andra för skärmen.

(Fast detta är dock en teori). Prova skriv ut och jämför, men glöm inte att tala om för skrivaren i vilken färgrymd du använt dig av.

Ska själv göra det idag för att testa hypotesen...

Har Vista 64 bits och öppnar dom exporterade filerna i vistas egna bildvisningsprg.

/Rommél
 
Det funkade bra. Blev identiska bilder vid utskrift vid val av rätt färgprofil.

/Rommél
 
Det funkade bra. Blev identiska bilder vid utskrift vid val av rätt färgprofil.
Vad menar du med val av rätt färgprofil?

Jag får också helt olika resultat. Skriver ut till jpg från printmodulen i ProPhoto RGB och öppnar den i PS. Bilden är rödaktig som om den inte hade någon inbäddad profil, men det har den enligt PS och om man öppnar den i en texteditor finns helt klart ProPhoto RGB taggad. Eller så står det bara att bilden är i ProPhoto RGB utan att profilen bäddats in och då luras PS tro att det finns en ProPhoto RGB profil där...?

Exporterar jag samma fil i ProPhoto RGB blir den korrekt återgiven i PS. Någonting är uppenbarligen fel, eller så förstår jag inte hur/vad funktionen är tänkt att användas till.
 
Det funkade bra. Blev identiska bilder vid utskrift vid val av rätt färgprofil.

/Rommél

Sitter på jobbet nu så kan inte prova.

Men antingen så pratar vi om olika saker eller så har du eller jag missuppfattat vad "print to file" är till för.

Jag har trott att möjligheten att skriva till JPG har tillkommit för att man skall kunna dra nytta av de layout möjligheter som utskriftsmodulen har - utan att för den skull behöva skriva ut på papper. Om sedan bilden används till att bara skickas runt som e-post, publiceras på webb eller de facto skrivs ut har egentligen ingen betydelse. Färgerna bör ju vara korrekta ändå.

Men jag kanske har missuppfattat funktionen?
 
Det funkade bra. Blev identiska bilder vid utskrift vid val av rätt färgprofil.

/Rommél

Hur menar du då?

Du har två bilder som ser OLIKA ut i Windows bildhanterare men när du skriver ut dem blir de LIKA?

Eller menar du att du inte ser skillnaden mellan bild printad till JPG sRGB och en bild exporterad till sRGB?

När du väljer profil vid utskrift väljer du väl skrivarens profil baserad på pappersval etc, inte sRGB?

Vi måste prata om varandra på något vis.
 
Om du skriver du en bild till skrivaren som är i sRGB och säger till skrivaren att det är adobeRGB så får du inte samma resultat som om du normalt bara hade skrivit ut (dvs default sRGB).

Dvs en bild blir två olika bilder om du skriver ut bilden 2 ggr. En med sRGB och en med aRGB.

2 bilder med olika färgrymder blir likadana om du förinställt skrivaren rätt.

* Edit: Fort hypotes, men när jag skrev ut så kunde JAG iaf inte se skillnaden. *

/Rommél
 
När du väljer profil vid utskrift väljer du väl skrivarens profil baserad på pappersval etc, inte sRGB?

Vi måste prata om varandra på något vis.

Jag väljer både färgrymd och papperstyp i skrivarens egenskaper. Normalt läge är sRGB.

/Rommél
 
Det kan väl knappast vara tänkt att man ska skriva ut till en jpg-fil om man printar med egen skrivare, då är det ju enklare att printa ut på vanligt sätt.

Om man däremot t ex vill lägga 4 bilder på ett A3-ark och skicka den layouten till exempelvis Crimson för utskrift, så måste det gå att skriva ut till en jpg-fil i t ex Adobe RGB, så att Crimson kan konvertera till sina utskriftsprofiler. Det fungerar inte, såvida jag inte gör något fel som jag inte begriper själv.
 
Nu har jag testat igen.

Jag har en RAW-fil i Lightroom.

1)
Jag gör en export till JPG och väljer Color Space sRGB.

Jag kollar på bilden i Windows utforskaren, när jag ser tumnageln ser färgerna kraftigt överdrivna ut (eftersom tumnagelvisaren i Vista inte har korrekt färghantering).

När jag öppnar den i Vistas inbyggda bildvisare - Windows Fotogalleri - ser bilden rätt ut (eftersom detta program har korrekt färghantering).

Jag väljer sedan att skriva ut bilden från Windows Fotogalleri och utskriften blir också OK.

2)
Istället för att göra en export skiftar jag över till Print-modulen i Lightroom. Väljer print to JPEG file. I profile väljer jag sRGB och trycker på Print to File.

Tumnageln som visas ser relativt OK ut men när jag öppnar upp filen i Windows Fotogalleri ser den väldig blek och tråkig ut.

Jag väljer sedan att skriva ut och utskriften blir lika blek och tråkig som skärmbilden.

Det måste vara någon form av bug eller så är det något fundamentalt som jag inte förstår.
 
Nu har jag testat att göra exakt som du beskriver ovan (har också LR 2.3) och jag får två identiskt lika bilder både på skärm och vid utskrift, så någon bug kan det knappast vara.
 
Eftersom jag inte hade något annat för mig ägnade jag en stund åt att leta på Lightrooms forum och jag hittade en post som handlade om detta (även om färgproblemet inte var detsamma som ditt).

http://www.lightroomforums.net/showthread.php?t=2783&highlight=print+to+file

Mot slutet finns en lösning som fungerade för trådskaparen.


Tusen tack! Det han beskriver är nog samma problem som jag ser - fast han får ett "blue cast" medans jag får allmängt felaktiga färger. Jag skall prova lösningen att välja en annan profil vid printen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.