iSolen.se
Guest
Fast nu säger du återigen att det finns teoretiska skillnader som kan påvisas genom t.ex. diff/kontrastökning, men det är ju ingen som motsäger det, utan det av dina argument som blir ifrågasatt är ju att det har en praktisk betydelse och att det är skillnader som kan ses med blotta ögat.
Så, ladda istället upp de bilderna som de är och påvisa var de synliga skillnaderna finns.
Vill du att jag ska dra i kurvorna till det blir en skillnad kommer du säga "man drar inte i kurvorna så där". Eller "man sparar inte om bilderna så där många gånger", eller "ingen använder bilder som inte skalats ner". Det är därför jag i princip slutat ladda upp exempelbilder.
Mitt argument är ju att man inte vet hur bilderna kommer redigeras och att det är onödigt att spara disk jämfört med tiden att överväga om bilderna kommer slutanvändas eller inte.
Jag tittade tillbaka i mitt arkiv, de bilder som är äldre än 5 år upptar bara en bråkdel av disk trots att de till antalet är flera gånger fler än de nyare.
Så, om bilden möjligen ska redigeras i en framtid ser jag ingen anledning att man ska fundera på hur mycket man våga dra i kompressionsreglaget när disk är så billigt.