Vad är det jag skall förstå??
Det du inte förstår är att ibland har filstorlek betydelse.
Du får förstås göra hur du vill, men vänligen tala inte om för mig hur jag skall göra.
Artikeln som det länkades till är skriven av Andes Jensen som får anses vara hyfsat kompetent. Han skriver "Det är alltid helt onödigt att exportera bilder med maximal jpeg-kvalitet.". Du säger precis tvärtom.
Tillåt mig därför att argumentera för att det finns tillfällen där det finns fullgoda argument för att öka komprimeringen och att detta sannolikt inte kommer leda till några kvalitetsförluster som mottagaren kommer att märka.
Jag noterar att du hela tiden duckar för frågan om du kan se några skillnader i mina bildexempel och att du heller inte tycks ha någon vilja att lägga upp ett exempel där man kan se de kvalitetsförluster som du anser finns.
Jag noterar också att du använder dig av de klassiska "argumenten" som "alla är överens" och "gammal debatt" istället för att komma med fakta. Vi är inte överens, artikeln som det länkades till är från maj 2016. Jag tycker du skall läsa den och sedan tala om för oss vad det är som Anders Jensen och Crimson inte förstår men du har begripit!
Jo jag vet vem Anders är, spenderade en em/kväll med honom i vintras. Och jag är kund hos Crimson varför du nu blandar in dem, Crimson är ju ett labb och då är det slutanvändning av bilden, ingen kommer jobba vidare med den, dessutom skalas bilden normalt ner.
Jpeg är ett förstörande komprimeringsformat. Är vi överens om detta?
Jpeg i sig försämrar också bilden även i 100% eller 12. Kan vi "alla" vara överens om det?
Flyttar man dessutom reglaget åt vänster så man notera att pixlar börjar flytta på sig och ju längre man drar i reglaget ju värre blir det. Överens?
Ju fler pixlar som flyttar på sig ju mer har kvalitén försämrats? OK?
De första stegen på reglaget gör knappt någon skillnad, det är bara på vissa bildtyper man kan se att man tappat en anings kvalitet. Vid första sparningen.
Om man sparar om jpegbilder tappar de successivt kvalitet. OK?
Redigerar man jpegbilder är de känsligare för artefakter är orginalbilderna och ju mer komprimerad en bild är destos större är risken för bandning och störningar vid t ex kanter.
Om man ska redigera en bild ska man utgå från orginalet i LR, TIFF filen eller PSD om man har, inte jpegbilden om möjligt.
Om du jobbar med egna bilder kan du alltså välja att skala ner eller komprimera hur du vill, du kan t o m radera jpegfilen eftersom du lätt kan göra en ny.
Om du jobbar med andras bilder vill du förstås ha så bra kvalitet som möjligt.
Om du levererar bilder till andra kan du aldrig helt säkert veta vad bilden kommer användas till. Idag är det väldigt vanligt att kunden bearbetar och beskär bilder.
Så lösningen är: Är det egna bilder, kör på med 80% eller vad man nu föredrar.
Är det bilder till kund, kör 100%, varför ska inte kunden få bästa möjliga? Och för att spara disk, radera jpegbilden så löses det problemet.
Dessutom ser det bra ut när kunden öppnar jpegbilden, att denne ser att reglaget står i max.
En fråga: Hur kommer det sig, i dina ögon, att världens största bildbyråer som borde vara proffs på detta, alltid kräver att komprimeringen står i 100% / 12?