iSolen.se
Guest
I det fall som tråden handlar om så var ju hela förutsättningen att filstorleken var av betydelse! Det finns också andra fall där filstorleken är avgörande. För bildbyråerna kanske det inte är det.
Jag föreslår att du läser artikeln som det länkas till i inlägg #1 (för det verkar du fortfarande inte ha gjort?). Sedan kan du nästa gång du träffar Anders Jensen tala om för honom att han har helt fel. Till det mötet kanske du har orkat ta fram en bild på en vajer också...
Anders har rätt, man kan inte se någon kvalitetskillnad på de högsta komprimeringsstegen. Det har jag med flera sagt hela tiden.
PÅ normala bilder kan man se att pixlar flyttat på sig men inte visuellt se att det ska vara sämre.
Anders pratar om SLUTANVÄNDNING, dvs bilder som användas som de är eller skrivas ut. I såna fall kan man inte bara komprimera utan också skala ner så de kan slutskärpas för rätt storlek. De bilderna kommer aldrig röras mer.
Ska bilden skickas till kund, eller beskäras är det ett annat läge. Då kommer bilden att sparas om minst en gång och om kunden någon gång i framtiden dessutom börja dra i kurvor eller ändra färgbalans lovar jag dig att denne uppskattar varje uns av kvalitet. T ex himlar kan snabbt bli problem och Anders förklarar varför, jpeg fungerar som brusreducerare och den som redigerat jepg vet att det lätt uppstår bandning i sådana områden och att ett av tricken för att få bort det är att tillsätta brus.
Så om man är säker på att bilden aldrig kommer beskäras eller redigeras....komprimera om du vill. Är du det minsta osäker på hur bilden ska användas av kunden i dess livslängd, spara i maxläget.
En annan lösning är att ge kunden orginalfilen (PSD/TIFF eller tom RAW) men det vet jag ingen fotograf som gillar.