Annons

Lightroom frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Hej

Använder Lightroom 1.2 på PC.

1) Under "Edit - Identity plate setup" kan man göra inställningar för hur "plattan" under menyraden visas. Jag skulle dock helst vilja ta bort plattan helt för att utöka arbetsytan. Går det?

2) Finns det något kommando för att visa en bild i helskärm så att den täcker hela skärmen? Alltså helt utan programmets ramar, windows startlist, etc. Har sett den funktionen i andra program (ACDsee om jag minns rätt).

3. Loupe info - det finns två val, info1 och info2. Det hade ju varit trevligt om man kunnat välja själv vilken info som skall visas. Går det?

4) Library, till höger, meta data. Återigen, det hade varit trevligt att kunna göra en "custom" inställning för vilka metadata som skall visas.

5) Rent allmänt, vissa saker är i högsta grad inställbart, andra inte alls. T ex, det finns möjlighet att välja 14 (!) olika "Panel end marks" - en liten betydelselös krumelur längst ner i palettern, men det går t ex inte (vad jag vet) att jobba med flytande paletter eller ändra paletternas placering!

6) Slutligen, tänk om Adobe kunde lära sig att det finns en höger musknapp, ett bra program skulle kunna bli så mycket bättre!


Mvh
Anders
 
Det mesta av det du frågar om går, tryck tex "F" för att växla mellan de fullskärmslägen som finns. Tryck F1 så får du upp hjälpfunktionen, där hittar du svaren på det mesta.
 
hostklint:

Roines PDF är utmärkt men jag hittar inte svaren på mina frågor där.


clindh:
Går det? Vilken av punkterna 1-4 går? Kan du vänligen förklara hur? Jag har inte lyckats.

Jag har läst hjälpfilerna och inte hittat svaren där. Min uppfattning är att hjälpfunktionen i Lightroom är programmets största svaghet.

När det gäller fullskärm så ger inte "F" det jag vill ha, en helt "ren" skärm med bara bilden maximerad.

Mvh
Anders
 
Med "F", och sedan gömma verktygspanelerna med Tab och även den lilla verktygsraden under bilden med "T" så blir det så rent du kan få det. Sen finns "Lights out"-läget (L) som mörkar ner ramen runt, så blir det ännu renare. Adobe älskar keyboard shortcuts :)

Vad du ser i Loupe Info ändrar du i View - > View Options -> Loupe View

Ta bort Identity plate; räcker det inte med att fälla in den med pilen så ser du inget däruppe? Så kör jag.

Vet inte hur man anpassar visning av Metadata; det finns ett antal förval men vet inte om man kan snickra till egna förval.
 
clindh skrev:
Adobe älskar keyboard shortcuts :)
Jo, men jag tycker de har missat en viktig; att snabbt kunna hoppa till editreglagen i develop-läget!

Jag använder i vanliga fall ACR och ett typiskt arbetsflöde för mig där är att tabba till det reglage jag vill ändra på och sen medelst piltangeter (och ibland shift) ställa in det värde jag vill ha. Därefter trycker jag piltangent för nästa bild, tabbar till reglaget och upprepar. Mycket smidigt flöde och utan att behöva använda musen!

Detta funkade även, någorlunda, i Rawshooter, bara det att jag var tvungen att trycka alt+t eller liknande för att komma till edit-reglagen, sen funkade tab fint.

I Lightroom måste jag medelst mus _klicka_ på värdet som tillhör ett reglage och först därefter kan jag hoppa mellan de olika reglagen med tab. Det kanske låter som en liten grej, men det är oerhört mycket långsammare och mer frustrerande.

Jag vet dock inte om det har skett någon förbättring med senaste LR. Någon som vet?
 
AFJ skrev:
Hej

Använder Lightroom 1.2 på PC.

1) Under "Edit - Identity plate setup" kan man göra inställningar för hur "plattan" under menyraden visas. Jag skulle dock helst vilja ta bort plattan helt för att utöka arbetsytan. Går det?

2) Finns det något kommando för att visa en bild i helskärm så att den täcker hela skärmen? Alltså helt utan programmets ramar, windows startlist, etc. Har sett den funktionen i andra program (ACDsee om jag minns rätt).

3. Loupe info - det finns två val, info1 och info2. Det hade ju varit trevligt om man kunnat välja själv vilken info som skall visas. Går det?

4) Library, till höger, meta data. Återigen, det hade varit trevligt att kunna göra en "custom" inställning för vilka metadata som skall visas.

5) Rent allmänt, vissa saker är i högsta grad inställbart, andra inte alls. T ex, det finns möjlighet att välja 14 (!) olika "Panel end marks" - en liten betydelselös krumelur längst ner i palettern, men det går t ex inte (vad jag vet) att jobba med flytande paletter eller ändra paletternas placering!

6) Slutligen, tänk om Adobe kunde lära sig att det finns en höger musknapp, ett bra program skulle kunna bli så mycket bättre!


Mvh
Anders

Vill man se hela bilden utan frame m.m så kan man göra följande:

- Man går in under Slideshow och klickar ur precis allt. Vill man verkligen se ett bildspel så låter man "slide duration" vara ikryssat - annars inte.
- Sen beror det på om man vill se bilden i dess verkliga proportioner eller om man vill fylla hela rutan. Vill man det senare så låter man första kryssrutna "Zoom to fill frame" vara ikryssad - annars inte.
OBS! Om man väljer att avvika (fill frame) från bildens naturliga sidförhållande så kan skärpan påverkas negativt av interpolleringen (kolla).

Sen kan man använda snabbkommando Shift+Enter eller välja "Window - Impromptu Slideshow" för att visa bilden över hela skärmen. Pgdn (nästa bild) PgUp (föregående).Escape stoppar visningen.
 
clindh skrev:
Med "F", och sedan gömma verktygspanelerna med Tab och även den lilla verktygsraden under bilden med "T" så blir det så rent du kan få det. Sen finns "Lights out"-läget (L) som mörkar ner ramen runt, så blir det ännu renare. Adobe älskar keyboard shortcuts :)

Vad du ser i Loupe Info ändrar du i View - > View Options -> Loupe View

Ta bort Identity plate; räcker det inte med att fälla in den med pilen så ser du inget däruppe? Så kör jag.

Vet inte hur man anpassar visning av Metadata; det finns ett antal förval men vet inte om man kan snickra till egna förval.

Tack för "F" tipset.
 
Tusen Tack Christer för vägledningen. Nu är jag kvitt "identity plate", satte den till "manual" så den inte hoppar upp hela tiden.

Loupe view, återigen tack! Jag hade missat att man kunde välja bland alternativen. Inte möjligt att anpassa 100% till egna önskemål men helt OK!

F + L, nja det ger mig inte riktigt vad jag vill ha men det löste sig tack vare Sten-Åkes utmärkta tips om slideshow. Nu funkar det som jag vill (Ctrl+Enter), synd bara att man inte kan köra X och P för reject och pick i slideshow läget!

Tack för hjälpen!

mvh
Anders
 
AFJ skrev:
Tusen Tack Christer för vägledningen. Nu är jag kvitt "identity plate", satte den till "manual" så den inte hoppar upp hela tiden.

Loupe view, återigen tack! Jag hade missat att man kunde välja bland alternativen. Inte möjligt att anpassa 100% till egna önskemål men helt OK!

F + L, nja det ger mig inte riktigt vad jag vill ha men det löste sig tack vare Sten-Åkes utmärkta tips om slideshow. Nu funkar det som jag vill (Ctrl+Enter), synd bara att man inte kan köra X och P för reject och pick i slideshow läget!

Tack för hjälpen!

mvh
Anders

Det mesta finns där, men inte alltid var man förväntar sig det. Detta har halvt drivit mig till vansinne innan jag själv tycker jag fått till det. Det är dessutom egentligen först i version 1.2 denna lösning blivit användbar fullt ut. Skälet är att Impromptu Slideshow tidigare givit sämre detaljåytergivning och skärpa än den vanliga ingången till Slideshow möjligen p.g.a previews av för låg kvalitet skapats av systemet. Jag gissar bara för jag har aldrig fatat riktigt varför man gjort på detta vis.
 
Sten-Åke Sändh skrev:
Jag gissar bara för jag har aldrig fatat riktigt varför man gjort på detta vis.

Jag jobbar själv som IT-konsult med programutveckling, dock inte alls med denna typ a program.

Det som slår mig när det gäller de bild-program jag jobbat med Elements, ACDSee och Lightroom är att det verkar vara lite av "hopkok". Visst använder man "moduler" i annan mjukvara också men i de ovan nämnda bildprogrammen så känns det mer som fristående lösningar som man i efterhand försökt foga ihop efter bästa förmåga. Speciellt tydligt tycker jag det är i Elements.

I Lightroom upplever jag att integrationen är bättre men det finns ändå en del att önska sig. För mig är det dock det helt klart bästa av de program jag använt och det känns hopfullt att programmet kommer att utvecklas, version 1.2 är ju en förbättring gentemot föregångaren.

Mvh
Anders
 
Intressant med Lightroom är att den är designad från scratch för detta ändamål och man har vågat ändra rejält på en del konventioner från andra Adobe-program. Och man har lyssnat så mycket på användarna - tex hur mycket man ändrade runt hur man hanterar importer och foldrar från betaversionerna till releaseversionen. Så fortsätt att ge Adobe feedback, via deras forum, så kan det knappast bli sämre framöver.
 
clindh skrev:
Intressant med Lightroom är att den är designad från scratch för detta ändamål och man har vågat ändra rejält på en del konventioner från andra Adobe-program. Och man har lyssnat så mycket på användarna - tex hur mycket man ändrade runt hur man hanterar importer och foldrar från betaversionerna till releaseversionen. Så fortsätt att ge Adobe feedback, via deras forum, så kan det knappast bli sämre framöver.

Skärpeverktyget har förättrats i 1.1 och 1.2 säger man ska åtrge detaler bättre än tidigare versioner och det gör det nog men jag tycker de har rätt långt till den detaljåtergivning jag kan få med identiskt utgångsmaterial i Rawshooter Premium.

En sak som jag tycker är synd är att de inte tillämpar samma upplägg som i oskarp mask i Photoshop. Det gör ju att man aldrig kan ta till sig de tips på inställningar som används i det programmet och använda dem i Lightroom. Jag såg exv. ett tips om hur man skulle göra för att få en JPEG att bli bättre i lågupplösning för webb men den var ju inte till så stor hjälp i Lightroom.
 
1) Under "Edit - Identity plate setup" kan man göra inställningar för hur "plattan" under menyraden visas. Jag skulle dock helst vilja ta bort plattan helt för att utöka arbetsytan. Går det?

SVAR: Vid första tryck på "F" krymper ju ytan.

2) Finns det något kommando för att visa en bild i helskärm så att den täcker hela skärmen? Alltså helt utan programmets ramar, windows startlist, etc. Har sett den funktionen i andra program (ACDsee om jag minns rätt).

SVAR: SHIFT+CTRL+F?

3. Loupe info - det finns två val, info1 och info2. Det hade ju varit trevligt om man kunnat välja själv vilken info som skall visas. Går det?

SVAR: Tryck "I", varje tryck skiftar mellan vad du ser, går dock inte speca på egna val av innehåll.

4) Library, till höger, meta data. Återigen, det hade varit trevligt att kunna göra en "custom" inställning för vilka metadata som skall visas.

SVAR: http://regex.info/Lightroom/Meta/

5) Rent allmänt, vissa saker är i högsta grad inställbart, andra inte alls. T ex, det finns möjlighet att välja 14 (!) olika "Panel end marks" - en liten betydelselös krumelur längst ner i palettern, men det går t ex inte (vad jag vet) att jobba med flytande paletter eller ändra paletternas placering!

SVAR: Nej det är inte flytande paletter, tack gode gud för det. Dock hade det varit najs att kunna dela det på 2 skärmar, som Aperture t.ex.

6) Slutligen, tänk om Adobe kunde lära sig att det finns en höger musknapp, ett bra program skulle kunna bli så mycket bättre!

Svar: Fattar inte? Högerklick fungerar utmärkt till det vanligast förekommande funktionerna.

Förteckningar över samtliga keyboard shortcuts till både Mac & PC finns här:
http://web.mac.com/sidjervis/iWeb/L...FO_files/lightroom_shortcuts_category_mac.pdf

http://web.mac.com/sidjervis/iWeb/L...FO_files/lightroom_shortcuts_category_win.pdf
 
Stefan,

Tack för att du besvarade mina frågor.

När det gäller "helskärm" så kan du läsa ovan att varken F eller Shift+Ctrl+F är svar på frågan eftersom de fortfarande visar en del av programmet eller inte tar hela skärmen i anspråk. Att använda slideshow funkar som jag vill.

Loupe info, jag har fått till det hyffsat med de olika valen och "i". Det hade varit trevligare tycker jag om detta hade varit helt konfigurerbart, fonter, uppgifter, antal rader men man kan inte få allt!

Tack för svaret på fråga 4, skall försöka studera det.

Med flytande paletter menar jag att det är bra om det är en option, gillar man det inte så dockar man dem.

Högerklick - tja, det finns massor av situationer där man kan tänka sig att högerklick kunde leda till något vettigt, t ex när man högerklickar en kontroll eller panel kunde man få upp dess egenskaper, hjälp etc. Jag tycker det märks att Adobe historiskt har en väldigt stark Mac-anknytning.

Tack för länken till shortcut keys.

Mvh
Anders
 
Kollade lite mer i PDF:en med tangentbords genvägar för Windows. Nu har jag inte LR här på jobbet men visst funkar väl t ex P, X, U även i develop modulen? I PDF:en på sid 2 står det bara "-" där.

Mvh
Anders
 
Ja PXU funkar i develop mode också.

PS. Angående PDF'erna så finns det ett par småfel där, tyvärr men den uppdateras då & då.
 
Jag köpte nyligen Adobes Lightroom och har installerat och registrerat programmet. Upptäckt att jag inte kommer att använda programmet. Är det någon som vet om det kan vara säljbart trots att jag registrerat programmet?
 
Är det bara jag som stör mig på att man inte kan se Loupe info i dimlight mode??
Tycker det är otroligt störigt eftrsom jag tycker det är en bra funktion. Hade såklart varit ännu bättre om jag själv fick välja vilken info som ska visas och med vilken teckenstorlek...
 
Är det någon som vet om man kan "stänga av" automatiska visningen av alla verktygspanelerna. Jag skulle vilja ha så att jag måste klicka på pilen för att få fram dem, inte bara ligga över med musen.
Alltför ofta får jag upp paneler av misstag, speciellt den högra när man ska scrolla bland massa bilder i gridmode.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.