Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom CC/Classic 2017-tråden

Produkter
(logga in för att koppla)
Var har du läst det?

Det har aldrig stått svart på vitt men när man följt utvecklingen under många år och hört hur både Adobe och dess representanter uttryckt sig så har det för mig aldrig funnits några som helst tvivel om att den fristående versionen var på väg bort. Det har jag också skrivit här på Fotosidan vid flera tillfällen de senaste åren.

det jag inte gillar med en prenumerations modell är att man blir inlåst. Även om månads kostnaden idag kanske är rimlig så vet man inte hur det ser ut i framtiden.

När man spenderat några hundra timmar med att redigera bilder i programmet så är det inte så lätt att sluta prenumerera. Då kan man inte ens öppna sina bilder med redigeringarna längre och allt arbete blir värdelöst.

Som nybliven Sony ägare tänker jag gå över till Capture one som jag då kan köpa en fullversion av för 50$. Mina gamla bilder kan jag fortfarande öppna med alla redigeringar i min gamla Lightroom version.

Även om du slutar prenumerera kan du väl se bilderna med gjorda redigeringar? Däremot kan man inte redigera ytterligare. Dessutom är det fler funktioner som slutar fungera. Så har åtminstone jag förstått det.

Och när du avslutar prenumeration av någon anledning (prishöjning eller något annat program tex DxO blir mer tilltalande eller ngt annat) då kan du inte komma åt ditt arbete länge... Oavsett hur många timmar har du redigerat dina bilder eller hur fint och strukturerat har du katalogiserat dem så kan du inte länge komma åt dem. Bara oredigerade filer och de foton som du har exporterat och sparat efter redigeringen. Du har inte programmet kvar!
Jag ser det som ett väldigt lurigt sätt att förhålla sig till kunderna. Självklart, det är inte personligt mot fotografer, bara business... och Adobe vet det väl!
Går man in i deras prenumerationsfälla, oj förlåt, tjänsten, kommer man vara tvungen att fortsätta prenumerera för att inte förlora sitt arbete!
Tycker att det är svinaktigt av Adobe att inte erbjuda standalone version av
Lightroom.

Men det här stämmer väl inte? Lightroom går väl fortfarande att starta men med begränsad funktionalitet? Gjorda redigeringar finns kvar men möjligheten att göra nya är borta så länge man inte prenumererar.

Men det här stämmer väl inte? Lightroom går väl fortfarande att starta men med begränsad funktionalitet? Gjorda redigeringar finns kvar men möjligheten att göra nya är borta så länge man inte prenumererar.
Med risk för upprepning av mitt inlägg #43

Exakt detta gäller enligt information från Adobe översatt till svenska:

Vad händer om du avbryter din prenumeration?

Om du avbryter din prenumeration går Lightroom till ett begränsat läge. Du är inte låst! Alla dina foton och det arbete du har gjort för dem är fortfarande tillgängligt. Specifika funktioner slutar fungera:

Lightroom Classic - modulen Develop, Map-modulen och Lightroom Sync slutar fungera. I det begränsade läget kan du fortfarande importera nya foton, använda biblioteksmodulen för att organisera dem, använda Quick Develop för att göra grundläggande ändringar, använd bokmodulen för att skapa böcker, använd bildspelsmodulen för att skapa bildspel, använd utskriftsmodulen för att skriva ut dina bilder, använd webbmodulen för att uppdatera dina webbgallerier och exportera dina foton, precis som du kunde tidigare.

Lightroom CC - Redigeringsverktygen slutar fungera och Lightroom sync slutar att ladda upp nya bilder. Du kan ladda ner bilder från molnet, organisera dem, söka efter dem och spara dem. Du har ett år att ladda ner till din egen hårddisk eller registrera dig igen.

DPR-krönika om de oönskade licensförändringarna av Lr som många av oss fotoentusiaster länge fruktat.

"RIP Lightroom 6: Death by subscription model" (Richard Butler):
https://www.dpreview.com/opinion/5431017013/rip-lightroom-6-death-by-subscription-model

Tack för länken. Krönikan beskriver exakt det jag upplevt som trogen användare av diverse Adobe-licenser sedan tidigt 90-tal och hur min relation till företaget förändrats vad gäller deras markandsföring i monopolställning.

Lika mycket som jag gillar deras produkter önskar jag att en konkurrent tar upp kampen och lanserar något alternativ till mitt kundsegment. I stora drag det segment krönikan talar om.

Mot bakgrund av att jag är fullt nöjd med PS CS4 och har använt det yrkesmässigt (dock inte från ett bekymmerslöst spenderande byråkonto) sedan tidigt 90-tal så kan jag konstatera att Adobe sedan dess inte förbättrat produkten vad de grundfunktioner man i huvudsak har användning av i tillräckligt hög grad för att motivera mig CS5, CS6, CC och månadsavgifter för molntjänsten. PS CS4 är fortfarande ett mycket bra program som gör vad jag förväntar mig. Det som tillkommit är i sammanhanget "lull-lull" för mig och INTE värt pengarna.

Samma med LR5. Ett fantastiskt bra program som nu fortsätter sitt liv ute i cyberrymden. Hade hoppats att ett fristående LR7 skulle släppas då jag var nyfiken på HDR från 6:an (som verkar ha problem med att hantera CPU effektivt).

För både PS CS4 och LR5 gäller nu att de ska användas till slutet av undertecknad, men en dag kommer det som krönikan tala om - generationsskiftet av OS som inte är kompatibelt. Och då förväntar jag mig inte att Adobe ska ägna en tanke åt oss som både betalat och berömt i alla tidigare år. DÅ hoppas jag att deras nuvarande monopol är över och att vi har alternativ kompatibla med våra "gamla" Adobe-program. Ungefär som förhållnadet mellan Office-programmen och de kompatibla alternativen.

Och "vad-var-det-jag-sa-faktorn" är förstås alltid tillfredsställande för en gnällspik som jag. En dag kanske man säger "they had it coming" om Adobe. Kunderna fick mer köpvärda alternativ... ;)

För oss som kör Fuji-kameror har det inte skett någon förbättring av resultaten. Artefakterna finns där fortfarande och tittar fram synbart så fort man börjar dra i skärpan.
LR är med andra ord fortfarande sämst i klassen.

...

Så om vi gör en höftad räkneoperation som andra i tråden ägnat sig åt för att få prisjämförelser så la jag någon gång på 90-talet ett par tusenlappar för PS, uppgraderade till den första CS och sedan hopp till CS4 där jag är nöjd. Sammanlagt kanske 15 tusen. Dividerat på antal år någonstans kring 680:-/år och med reducering för varje nytt påbörjat eftersom jag "äger" programmet.

...

OK, men då har du inte haft alla uppdateringar löpande.
Sedan är ju inte 2000kr 1990 = 2000kr idag (snarare ca 3000kr).

Lightroom CC nya

Testade att ladda upp lite nytagna bilder. Ganska imponerad av bildsökning, skrev hund och alla bilda med hund i kom upp. Så även med blommor, fågel, man, kvinna, barn, // Jörgen

OK, men då har du inte haft alla uppdateringar löpande.
Sedan är ju inte 2000kr 1990 = 2000kr idag (snarare ca 3000kr).

Nej, eftersom jag läste om varje uppdatering och inte fann dem köpvärda. Oavsett kronkurs så är i alla fall min årskostnad för programmen betydligt mindre än den som har och ska fortsätta gå på "kontrakt".

Det förvånar mig att så många rycker ut till försvar för en marknadsstrategi som lever på att kunderna har ett "beroende". Det förvånar mig mindre att dagens konsumenter är uppfostrade i andan att ett program inte är något man installerat på sin dator utan en tjänst man betalar månadsavgift för. Även om ni får tillgång till lite uppdateringar och annat "kring" produkten så är ni i en eller annan mening f-cked. Och det blir vi alla då vi föses mot lösningar vi inte efterfrågat - men som till sist blir de enda möjliga.

Nej, eftersom jag läste om varje uppdatering och inte fann dem köpvärda. Oavsett kronkurs så är i alla fall min årskostnad för programmen betydligt mindre än den som har och ska fortsätta gå på "kontrakt".

Det förvånar mig att så många rycker ut till försvar för en marknadsstrategi som lever på att kunderna har ett "beroende". Det förvånar mig mindre att dagens konsumenter är uppfostrade i andan att ett program inte är något man installerat på sin dator utan en tjänst man betalar månadsavgift för. Även om ni får tillgång till lite uppdateringar och annat "kring" produkten så är ni i en eller annan mening f-cked. Och det blir vi alla då vi föses mot lösningar vi inte efterfrågat - men som till sist blir de enda möjliga.

Jag är inte det minsta orolig och känner inte mig det minsta "f-cked".
Om jag mot förmodan skulle vilja byta program framöver så kan jag exportera justerade bilder mm för användning i annat program.

Jag är inte det minsta orolig och känner inte mig det minsta "f-cked".
Om jag mot förmodan skulle vilja byta program framöver så kan jag exportera justerade bilder mm för användning i annat program.

Tja, så bra att du är nöjd och inte känner dig f... Är alla nöjda och glada så känner man sig inte det och gör man en dålig deal vill man förstås inte medge det. Men du tycker affärsmodellen är kanon och prisvärd. Grattis. Jag talar bara i egen sak och hur jag upplever min omvärld. Kanske det finns en och annan sådan kuf som håller med. Lite i alla fall ;).

Motivet du anger på slutet är kanske inte den allenarådande "lösningen". Exportera ut sina färdigprocessade bilder lär nog inte vara det västentliga. Det är ju arkiveringen och all länkad info kring varje editering och bild, med allt jobb som ligger bakom, som blir avgörande. Men programmerare brukar kunn alösa den typen av konvertering om de får några manår på sig :).

Låter som hokuspokus?

Testade att ladda upp lite nytagna bilder. Ganska imponerad av bildsökning, skrev hund och alla bilda med hund i kom upp. Så även med blommor, fågel, man, kvinna, barn, // Jörgen

Hej Jörgen, menar du att LR hittar objekten du nämner utan att du taggat bilderna? I så fal, var hittar du kommandot för det?

Annars verkar det vara en helt annan fart på programet än tidigare. Inga grå rutor som sakta fylls i som tidigare vid scrollning i Bibliotek. Mycket snabbare skifte mellan Bibliotek och Framkalla.

Efter att ha testat Lightroom Classic i en halvtimme kan jag konstatera att programmet är snabbare än någonsin. Det i sig är kanske ingen bedrift med tanke på hur stora problem många haft genom åren, men nu tror jag inte att något annat program är snabbare (möjligen lika snabbt) som Lightroom när det gäller att bläddra mellan bilder.

Att gå igenom en fotosession på hundratals bilder är numera inget problem med Lightroom.

Jepp, de har förbättrat hastigheten. Tycker också bilderna ser bättre ut ur kameran utan presets.

Äntligen stöd för D850.

Fortfarande kan man inte öppna en sökväg genom att klistra in sökvägen till mappen där man har sina bilder utan man måste klicka sig genom mappstrukturen.

Gallring som har varit ett jätteproblem gick hyfsat snabbt ett tag, den förlitar sig visst på att läsa in bilder i förväg. Deleta filer går sådär, jag får ofta "the file name DSC_0138.NEF could not be removed from disk". Bläddrar man för snabbt blir det långsamt och pixligt. Fast Stone Imager som jag jämför med är fortfarande mycket effektivare.

Det har aldrig stått svart på vitt men när man följt utvecklingen under många år och hört hur både Adobe och dess representanter uttryckt sig så har det för mig aldrig funnits några som helst tvivel om att den fristående versionen var på väg bort. Det har jag också skrivit här på Fotosidan vid flera tillfällen de senaste åren.

Kommer du ihåg Tom Hogarty, Lightroom Product Manager?

Q. Will Lightroom become a subscription only offering after Lightroom 5?
A. Future versions of Lightroom will be made available via traditional perpetual licenses indefinitely.

Några år senare säger samme Tom Hogarty, nu befordrad till Director of Product Management:

Lightroom 6 is the last standalone version of Lightroom that can be purchased outside of a Creative Cloud membership. There will not be a Lightroom 7 perpetual offering. Lightroom 6 will remain for sale for an undetermined amount of time, but will no longer be updated with camera support or bug fixes after the end of 2017. Lightroom 6.13 with support for the Nikon D850 will be released on October 26, 2017.

Kommer du ihåg Tom Hogarty, Lightroom Product Manager?

Q. Will Lightroom become a subscription only offering after Lightroom 5?
A. Future versions of Lightroom will be made available via traditional perpetual licenses indefinitely.

Några år senare säger samme Tom Hogarty, nu befordrad till Director of Product Management:

Lightroom 6 is the last standalone version of Lightroom that can be purchased outside of a Creative Cloud membership. There will not be a Lightroom 7 perpetual offering. Lightroom 6 will remain for sale for an undetermined amount of time, but will no longer be updated with camera support or bug fixes after the end of 2017. Lightroom 6.13 with support for the Nikon D850 will be released on October 26, 2017.

Det är därför Tom blev chef. Han fick tulla på moralen. ;)

Jag gjorde en snabb kalkyl:

COne kostar i initialkostnad 279 € + moms + uppgradering under 4 år = 4400 SEK = Totalt för 5 år 7 715 SEK

LR + PS kostar för 5 år 120 SEK/mån x 60 mån. = 7 200 SEK

Du går ju inte ens plus på 5 års sikt, och då behöver du ändå PS.

Har jag räknat fel? Inte första gången i så fall. :)

Nej, du har räknat rätt. Jag kollade aldrig vad Capture One kostade initialt eftersom jag köpte min för 14 år sedan. Hursom, du behöver bara hoppa över en Capture One uppgradering, så går kalkylen ihop. Det alternativet har du inte med Adobe längre.

Obs! För dem som använder både PS och LR är 120 kr/mån prisvärt! Mitt resonemang gällde dem som prenumererar och enbart använder LR. För dem blir det dubbelt så dyrt att prenumerera jämfört med att uppgradera standaloneversionen.

Lightroom 6 will remain for sale for an undetermined amount of time, but will no longer be updated with camera support or bug fixes after the end of 2017. Lightroom 6.13 with support for the Nikon D850 will be released on October 26, 2017.

Då kanske man ska passa på att få med D850 som sista Lr-kompatibla nikonkamera när 6.13 kommer. Men man oroar sig numera att Adobe ska skicka med någon malware som begränsar möjligheten att använda lr "för evigt" med sina uppgraderingar.

Det här har ju varit på gång länge. PS var väl det program som länge var mest spritt i världen som crackade kopior. Lr låg väl inte så långt efter.
Sedan började de sina satsningar på låg initial kostnad för att få tillgång till LR & PS genom att prenumerera.
Sedan dess har resultatet för Adobe hela tiden blivit bättre. Så från aktieägarnas sida är man säkert nöjd.

Personligen tyckte jag länge att Adobe och LR var innovativa samt att programmet blev hela tiden bättre med varje version.
Fast det där dog ut ungefär samtidigt som man började med sina prenumerationer.
Nu visar Adobe alla tecken på ett mätt och trött företag som mjölkar sina kassakor.
Innovatörerna verkar ha fått kasta in handduken när beancounters har tagit över makten.
Visst är LR 2018 mycket snabbare än gamla 2017. Fast varför har jag behövt lida med det gamla sega 2016 & 2017 så länge?
För tillfället har jag behov av LR & PS men så fort det finns ett vettigt alternativ kommer jag lämna det sjunkande skeppet.
Innovationen och drivet mot bättre lösningar finns idag istället hos Capture One och On1 raw samt en del andra mindre spelare.
Ingen av dem kan ännu utmana LR i bredden av funktionalitet men de knaprar ständigt in på försprånget.
Frågan är om Adobe kommer att sluta som Nokia. De visar alla tecken på att slutat lyssna på sina kunder.
Då finns det alltid risk att man slutar som en pannkaka.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar