Det är inget kontroversiellt alls, bara ett konstaterande.
För 120 kr/mån, 1440 kr/år, får du alla uppdateringar kontinuerligt. Det låter bra, om det inte vore för att de funktionsuppdateringar som vi fått de senaste åren till LR går att räkna på vänstra handens pek- och långfinger. Övriga uppdateringar, ny kamerasupport, objektivprofiler och buggrättningar har du fått även med den fristående versionen. Den fristående versionen kostade typ 700 kr att uppdatera, så kostnadsökningen är dubbelt upp om du bara använder LR.
För dem som använder både LR och PS är det billigare än tidigare, då både LR och PS behövde uppgraderas separat. PS kostade runt 2600 kr per 18 månader och LR runt 700 kr under ungefär samma period. Så, för en PS användare som också använder LR är det självklart att prenumerera, men om man bara använder LR och aldrig begripit vad man ska ha PS till, blir det dubbelt så dyrt framöver.
Själv kör jag sedan länge Capture One istället. Den kostar runt 1100 kr att uppdatera per år. Alltså billigare än enbart LR om man slår ut initialkostnaden på några års sikt och tar man hänsyn till det faktum att man faktiskt inte behöver uppgradera till varje ny version blir det ännu billigare. Capture One har dessutom begåvats med dramatiska funktionsuppdateringar de senaste versionerna. Dock kör jag fortfarande PS CS6 tillsammans med Capture One, så när det inte fungerar längre är jag ändå tillbaka i att behöva prenumerera på PS. Men då är det PS jag betalar för och inte LR separat, som många som inte använder PS tycks betala för via prenumerationen.